در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

روانشناسی ازدواج موفق و نحوه روانشناسی ازدواج

روانشناسی ازدواج موفق و نحوه روانشناسی ازدواج
چکیده
روانشناسی برای ازدواج موفق شامل جلسات و انجام یک سری تست ها می شود که در این وضعیت مشاور با پرسیدن مجموعه سوالاتی از زوجین به یک شناخت نسبی از آنان می رسد و پس از بررسی ویژگی های اخلاقی و رفتاری آنان، نتیجه اکتسابی خود را با زوجین در میان می گذارد. مشاور با راهنمایی و انتقال تجربه و مطالعات خود به آن دو، راه درست را نشان می دهد و در نهایت تصمیم گیری به عهده خود زوج ها است. این مشاوره ها که پیش از ازدواج صورت می گیرد باعث شناخت مناسب زوجین از یکدیگر می شود و احتمال اشتباه آنان را کمتر می کند.
مشاوره ازدواج و دوستی
دریافت مشاوره از متخصص ازدواج و دوستی هزینه: 34,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/9 15:37 نویسنده: مبینا محتشم فر

روانشناسی و مشاوره ازدواج 

قدرت تصمیم گیری قبل از ازدواج زیاد است و میتوان با گرفتن تصمیم صحیح ازدواجی موفق را تجربه کرد. ما در انتخاب خانواده ای که در آن به دنیا آمده ایم هیچ گونه اختیاری نداشته ایم اما میتوانیم برای تشکیل زندگی مشترک و خانواده خود تصمیم بگیریم. هیچ چیزی در جهان نمی تواند زندگی انسان ها را بهتر و شاداب تر کند مگر با داشتنی ازدواجی موفق.روانشناسی ازدواج به شما کمک می کند تا بتوانید تصمیم درستی برای انتخاب همسر و داشتن ازدواجی موفق بگیرید.در مشاوره قبل از ازدواج سوالاتی از شما پرسیده می شود تا میزان سازگاری شما و فرد مقابلتان را بررسی کند و درآخر تصمیم می گیرد که آیا ازدواج شما موفق خواهد بود یا خیر. برای فهمیدن سوالات روانشناسی قبل از ازدواج میتوانید مقاله سوالات مهم در مشاوره ازدواج را مطالعه کنید.

نحوه روانشناسی ازدواج 

نحوه روانشناسی ازدواج به این گونه است که سوال هایی برای فهمیدن میزان سازگاری بین شما و فرد مقابلتان پرسیده می شود.این سوال ها به شرح زیر هستند:

  • آیا به شریک زندگی خود اعتماد درید؟

اعتماد مهمترین عامل در پیش بینی یک ازدواج موفق است. برخی افراد به سادگی به شریک زندگی خود اعتماد می کنند. درحالی که سایرین ممکن است برای اعتماد کردن معیارهای مشخصی داشته باشند.

  • آیا با شریک خود احساس صمیمیت دارید؟

صمیمت یا ارتباط نزدیک قابل تقسیم به چهار جزء است. فیزیکی، هیجانی، فکری و فعالیت های مشترک. صمیمت کامل در همه این ابعاد مورد نظر نیست. بلکه بهبود صمیمیت در این موارد به تداوم ازدواج کمک می کند.

  • آیا در ارتباط با شریک زندگی تان آرامش دارید؟ 

به تاثیر کلی شریک خود بر شما توجه کنید. آیا صرفا با هم بودن منجر به آرامش و خلق و خوی آرام شما می شود؟ آیا زمانی که در ارتباط هستید از خود احساس رضایت پیدا می کنید؟

نحوه روانشناسی ازدواج

  • آیا در تعامل با شریک خود احساس سربلندی دارید؟

یکی از قوی ترین پیش بین های طلاق تحقیر کردن است. نقطه مقابل آن احترام می باشد. قضاوت یا انتقاد منفی منجر به فاصله گرفتن زوج از یکدیگر می شود. 

  • بامشکلات در زندگی زناشویی چگونه برخورد می کنید؟

زوج هایی که در حل مشکل و مسائل مهارت ندارند اغلب درگیر دعوا، قهر یا بی تفاوتی افراطی می شوند. زوجهای موفق از نظر روانشناسی به فکر حل تعارض هستند. آنها در زمان مناسب به یکروانشناس ازدواج مراجعه می کنند. در مقابل، اجتناب از تعارض ها می تواند مشکلات را مزمن سازد. یک زوج موفق حتی در عصبانیت مراقبت هستند به یکدیگر آسیبی نرسانند. آنها بعد از حل کردن مشکل می توانند یکدیگر را ببخشند.

تعریف ازدواج موفق در روانشناسی

یک ازدواج موفق در روانشناسی به این بستگی دارد که زوجین به طور کامل شریک خود را درک کنند و عیوب و کاستی های آنها را بپذیرند و بتوانند از با وجود همه آنها سازش کنند. از نظر روانشناسی ازدواج موفق با تعهد، همراهی و ارتباط است.

ازدواج موفق از نظر روانشناسی صرفا به پیدا کردن یک فرد مناسب بستگی ندارد. بلکه یک فرد مناسب ماندن نیز اهمیت دارد. اکثر افراد خواهان ازدواج با یک فرد مناسب هستند. موفق ماندن در ازدواج از اولویت های بهترین روانشناس ازدواج در تهران می باشد.

برخی موانع برای ازدواج موفق در روانشناسی :

  • پختگی کم در یک یا هردو نفر
  • وفاداری کم به شریک زندگی یا خیانت 
  • مشکلات روانشناختی یک یا هردو نفر
  • انتخاب همسر به دلیل فشارهای موقعیتی
  • ناتوانی در بخشش
  • ناتوانی در پذیرش انتقاد یا ایجاد تغیر
  • اجتناب از گفتگو درباره اختلاف نظرها
  • ناتوانی در پذیرش دیدگاه های مخالف
  • عدم تعادل در توزیع نقش ها

همچنین اگر علاقه دارید راجع به علت افزایش خیانت در جامعه اطلاعاتی کسب کنید ،کلیک کنید.

عوامل ازدواج موفق در روانشناسی چیست؟

سبک های تعاملی در زندگی زوجین یکی از عوامل ازدواج موفق در روانشناسی است .مهم است که بدانیم آیا نحوه تعامل زن و شوهر در طول تعارض بر موفقیت و رضایت زناشویی تأثیر دارد یا خیر. گاتمن دریافته است که همراه با سبک های تعاملی خاص، نحوه مدیریت تعارض زوجین برای موفقیت و رضایت زناشویی مهم است.

مهارت های ارتباطی یکی دیگر از عوامل ازدواج موفق در روانشناسی در زندگی زوجین است .ازدواج‌ها آنهایی که در آن شرکایشان مهارت‌های ارتباطی قوی دارند، انعطاف‌پذیری نشان می‌دهند، به یکدیگر نزدیک هستند و شخصیت‌های سازگار برای حل تعارض‌ها دارند ازدواج موفق تری است.

ازدواج موفق در روانشناسی و نحوه روانشناسی ازدواج

اصول روانشناسی ازدواج موفق 

مشاوره ازدواج برای داشتن ازدواج موفق اصولی دارد.دانستن این اصول به شما کمک می کند تا به کار گیری آنها خوشبختی را در زندگی خود تجربه کنید.اصول مشاوره ازدواج به شرح زیر می باشند:

  •  نقشه های عشق خود را تقویت کنید.
  • محبت و تحسین را در رابطه خود پرورش دهید.
  • به سمت یکدیگر قدم بردارید. 
  • اجازه دهید شریک زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد.
  • مشکلات قابل حل خود را حل کنید.
  • بر بن بست های زندگی غلبه کنید.
  • معنی مشترک را برای رابطه خود ایجاد کنید.
مولفه های ازدواج موفق از نظر روانشناسی چیست؟

عنصر ها و مولفه هایی برای یک ازدواج سالم و موفق در روانشناسی وجود دارد.برخی از این عنصر ها در روانشناسی به شرح زیر می باشند:

  • ارتباط عمیق
  • تعهد
  • رحم و شفقت
  • دلسوزی و فداکاری
  • صمیمیت
  • توجه
  • قدردانی
  • شراکت
  • پذیرش و پذیرفته شدن

مولفه های ازدواج موفق از نظر روانشناسی

روانشناسی ازدواج موفق 

اگر شما نیز به دنبال ازدواجی موفق هستید و میخواهید در کنار همسر و شریک زندگی خود احساس خوشبختی کنید،روانشناسی برای داشتن ازدواجی موفق به شما کمک می کند .تنها کافی است آنها را مطالعه کرده و به آن عمل کنید. نکات و عوامل برای ازدواج موفق در روانشناسی به شرح زیر می باشند:

عدم وابستگی به همسر از نکات مهم روانشناسی ازدواج موفق 

استقلال و عدم وابستگی به همسر یکی از مهم‌ترین معیارهای ازدواج موفق است. به‌منظور اینکه در ازدواج احساس خوشبختی کنید اول باید خودمان شاد باشیم. درواقع این کلید یک ازدواج موفق است. به همین دلیل، زن و شوهر می‌بایست زمانی را جداگانه برای خود اختصاص دهند تا به سرگرمی و کارهای شخصی خود بپردازند. این دوری از همسر نه‌تنها موجب دلگرمی و قوت قلب می‌شود بلکه در زمانی که برای خود تنهاییم، روح خود را تقویت، خود را بازسازی و اهداف، یافته‌ها و الویت های شخصی خود را بازبینی می‌کنیم.
از طرف دیگر، وابسته بودن به همسر، توانایی شما برای رشد فردی به‌عنوان یک شخص با تفکر آزاد را تضعیف می‌کند. زمانی که ما نسبت به همسر خود احساس استقلال می‌کنیم، همیشه در مواقعی که در کنار همسر خود هستیم همیشه موضوعی هست تا راجع به آن صحبت کنیم و برای همسر خود شخصیتی قوی‌تر، سالم‌تر و جذاب‌تر خواهیم داشت.

شنونده خوبی بودن از رازهای روانشناسی ازدواج موفق

درحالی‌که زنان می‌بایست مهارت شنونده بودن را در خود تمرین کنند، این مشاور ازدواج توصیه می‌کند مردان هم این مهارت را موردتوجه قرار دهند. اغلب اوقات مردان فراموش می‌کنند که  تنها چیزی که از زن از شوهر خود انتظار دارد یک گوش شنواست. به خاطر بسپارید شنیدن با گوش دادن متفاوت است. شنیدن باید علاوه بر گوش، قلب ما را هم درگیر کند. شنیدن یعنی با آغوش باز به چیزی که همسر می‌گوید گوش دهید، در حین صحبت به او نگاه کنید و با پاسخی مناسب به همسر خود قوت قلب دهید. شنیدن راز یک ازدواج موفق است.

احترام به همسر از رمزهای روانشناسی ازدواج موفق 

باهم خوب بودن به معنی موافقت همسر با همه‌چیز نیست. اکثر همسرانی که قبل از ازدواج به مرکز مشاوره مراجعه می‌کنند دارای نگرش، عقاید و طرز تفکرهای متفاوتی‌اند و حتی در برخی امور مهم زندگی دیدگاه مشترکی ندارند. همه زوج‌ها باید در پاره‌ای از زمینه‌ها با همسر اختلاف نظر داشته باشند و این امری طبیعی در زندگی زناشویی است. در یک ازدواج موفق، زن و شوهر به نظرات همسر خود احترام می‌گذارند. همچنین به یاد داشته باشید اختلافات خانوادگی و زناشویی ممکن است در هر  ازدواج و زندگی مشترکی اتفاق افتد، مهم این است زن و شوهر چگونه با این اختلافات برخورد کنند.

نکات روانشناسی ازدواج موفق

شناختن علایق و ارزشهای همسر از نکات روانشناسی ازدواج موفق

بر اساس یک نظریه روانشناسی، هر شخص روش منحصربه‌فردی در برقراری رابطه عاشقانه با همسر خود دارد. وقتی اولویت‌ها و خصوصیات همسر خود را به‌خوبی بشناسید، رفتارهای او برای شما دوست‌داشتنی است. روش‌هایی که همسر شما بدان وسیله عشق را به شما ابراز می‌کند مشاهده کنید. مثلاً شوهر شما در شستن وسایل خانه و یا نگهداری از فرزندان کمک می‌کند و یا خانم شما در اتو کردن پیراهن یا درست کردن غذای موردعلاقه شما تلاش می‌کند.

برای برخی ممکن است این زبان قلب به شکل یک‌کلام عاشقانه، رفتن به سفر موردعلاقه همسر و روش‌های دیگری باشد. زبان قلب همسر خود را پیدا کنید تا همیشه بدانید چطور با همسر خود به خوبی رفتار کنید. فهم زبان قلب همسر شما یکی از رموز موفقیت در ازدواج است.

پذیرش خصوصیات همسر از عوامل روانشناسی ازدواج موفق

یکی از مهم‌ترین عوامل نابودی یک رابطه و افزایش درخواست طلاق عدم توانایی زوج در پذیرش همدیگر در زندگی مشترک به‌خصوص در میان زنان است که همیشه به همسر خود غر می‌زنند. به خاطر داشته باشید که شما با چه کسی ازدواج کرده‌اید و هم‌اکنون چه کسی است. حتی اگر بخواهید همسر خود را تغییر دهید نمی‌توانید.

وقتی همسر خود را تحت‌فشار قرار می‌دهید و یا در حال متقاعد کردن وی هستید، درواقع شما فقط بر روی نقاط ضعف و مشکلات همسر خود تمرکز کرده‌اید. به‌عنوان یک متخصص در امر مشاوره ازدواج به شما پیشنهاد می‌کنم نگرش خود را در مورد زندگی مشترک و ازدواج تغییر دهید و شروع به تمرکز بر روی خصوصیات رفتاری مثبت همسر خود کنید و نقاط ضعف او را بپذیرید.

پذیرش خصوصیات همسر در روانشناسی برای ازدواج موفق

احساس مسئولیت پذیری لازمه روانشناسی ازدواج موفق

وقتی تصمیم به انجام کاری در زندگی مشترک می‌گیرید مسئولیت موفقیت و شکست خود را بر عهده بگیرید. وقتی شما به همراه همسر خود بر روی موضوعی اختلاف‌ نظر دارید، به یاد داشته باشید تا مسئولیت اعمالی که انجام می‌دهید، حرف‌هایی که گفته‌اید را بپذیرید، حتی اگر دردناک، غیرمنطقی و یا موجب دردسر گردد. اگرچه این کارها ساده به نظر می‌رسند اما یکی از کلیدهای موفقیت در ازدواج به‌حساب می‌آیند.

رابطه عاشقانه با همسر از راه های روانشناسی ازدواج موفق

سعی کنید برخی روزها به همسر خود یک گل هدیه دهید یا یک پیام عاشقانه برایش ارسال کنید. او را با غذای موردعلاقه‌اش شگفت‌زده کنید. ایده‌های زیادی برای رمانتیک کردن زندگی مشترک خود پیدا کنید و آن را اجرا کنید.
با تعریف و تمجید از همسر خود  به‌طور مرتب و روزانه از وقوع طلاق و جدایی در زندگی مشترک خود پیشگیری کنید. تمجید و تعریف مستمر از خصوصیات رفتاری همسر موجب تقویت رابطه زناشویی می‌شود. مثبت گرا باشید و اقدامات خوبی که همسر شما در طول روز انجام می‌دهد را مشاهده کنید. گاهی اوقات که کارها به خوبی پیش نمی‌رود و مطابق با سطح انتظارات شما نیست، به‌جای تمرکز بر افکار منفی به موضوعات مثبت فکر کنید.

عوامل ازدواج موفق در روانشناسی

کنترل نکردن همسر یکی از نکات روانشناسی ازدواج موفق

افراد متأهل اغلب به‌جایی می‌رسند که شروع به گم کردن خود می‌کنند. احساس حسادت یا بی کفایتی به آن‌ها دست می‌دهد و یا فراموش می‌کنند که آن‌ها فردی مستقل از همسر خود هستند و ممکن است شروع به کنترل همسر خود کنند. اکثر اوقات این کار غیرارادی و به‌مرور با افزایش سطح انتظارات از همسر اتفاق می‌افتد. برقراری ارتباط صحیح با همسر، داشتن استقلال فکری و بخشش می‌تواند ازدواج را در مسیر خوبی نگه دارد. اگر شما احساس می‌کنید توسط همسر خود مدام کنترل می‌شوید و یا همسر خود را کنترل می‌کنید، اقدام مناسبی انجام دهید و یا از یک مشاوره خانواده کمک بگیرید.

تهدید نکردن به طلاق از نکات روانشناسی ازدواج موفق

فرض بر این است که شما واقعاً نمی‌خواهید از همسر خود طلاق بگیرید، پس هرگز او را به طلاق تهدید نکنید. زوجی که در حین مشاجره و دعوا با همسر از طلاق و جدایی صحبت می‌کنند اغلب از این واژه به‌عنوان یک تهدید استفاده می‌کنند. تحقیقات روانشناسی نشان داده احتمال طلاق در افرادی که از طلاق برای تهدید همسر خود استفاده می‌کنند بیشتر است. استفاده از ابزار تهدید برای حل اختلافات زناشویی  راهکار مؤثری نیست پس آن را انجام ندهید.
بسیاری از همسران شاد این نکات مهم ازدواج موفق را در زندگی بکار می‌گیرند. شما هم از این قوانین تبعیت کنید تا نه‌تنها زندگی خود را از طلاق و جدایی نجات دهید بلکه قادر خواهید بود از زندگی زناشویی خود لذت ببرید.برای اطلاع از آمار طلاق در ایران کلیک کنید.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 1 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات ازدواج و دوستی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.