در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

آمار ازدواج و طلاق سال 1401

آمار ازدواج و طلاق سال 1401
چکیده
آمار طلاق در سال 1401 در این مقاله به صورت کلی آورده شده است . امروزه آمار طلاق در ایران به طرز نگران کننده ای رو به افزایش است و این موضوع باعث نگرانی خانواده ها شده است. طبق آمار ثبت شده به ازای هر سه ازدواج، یک مورد به طلاق ختم می شود.
مشاوره جدایی و طلاق
دریافت مشاوره از متخصص جدایی و طلاق هزینه: 38,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/17 19:22 نویسنده: مبینا محتشم فر

آمار ازدواج و طلاق در ایران (به همراه آمار طلاق و ازدواج سال 1401)

به نقل از ایسنا، بر پایه آمار ثبت احوال کشور از کل ۱۴۲ هزارو ۲۹۸ ازدواج ثبت شده در بهار سال جاری، ۵۲ هزار و ۱۵۵ ازدواج در فروردین ماه، ۴۴ هزارو ۵۵۶ ازدواج در اردیبهشت ماه و ۴۵ هزارو ۵۸۷ مورد ازدواج نیز در خردادماه به ثبت رسیده است.
همچنین از مجموع ازدواج‌های ثبت شده در سه ماه نخست سال جاری در کشور بیشترین ازدواج‌ها به ترتیب مربوط به استان های تهران با ۱۶ هزارو ۲۲۵ ، خراسان رضوی با ۱۲ هزارو ۴۰۱ مورد و خوزستان با ۱۰ هزارو ۹۳۹ مورد است.

همچنین کمترین ازدواج ثبت شده در کشور نیز در همین زمان به ترتیب مربوط به استان های سمنان با ۸۱۸ ازدواج، ایلام یکهزارو ۳۷ مورد و یزد با یک هزارو ۵۱۵ مورد ازدواج بوده است.

به گزارش ایسنا، بر پایه آمار ثبت احوال کشور ۴۴ هزار و ۱۵۹ مورد طلاق در بهار سال جاری به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۲ هزارو ۹۸ مورد طلاق برای فروردین ماه، ۱۵ هزارو ۳۲۴ مورد طلاق برای اردیبهشت ماه و ۱۶ هزارو ۷۳۷ مورد طلاق هم در خردادماه به ثبت رسیده است.

از مجموع ۴۴ هزارو ۱۵۹ طلاق ثبت شده در بهار سال ۱۴۰۱ در کشور کمترین طلاق به ترتیب مربوط به استان های کهگیلویه و بویراحمد با ۲۴۵ مورد، ایلام با ۲۴۹ مورد و سمنان با ۳۳۷ مورد است.

همچنین بر اساس گزارش آمار ثبت احوال کشور، بیشترین طلاق ثبت شده در کشور نیز به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۷ هزارو ۹۲۶ مورد طلاق، خراسان رضوی ۴ هزارو ۸۰۹ مورد و فارس با ۲ هزارو ۵۲۵ طلاق بوده است.

طلاق در ایران در سال 1401

افزایش روزافزون طلاق

آمار طلاق در ایران هر ساله رو به افزایش می رود و این موضوع باعث نگرانی خانواده ها شده است. همچنین تعداد کثیری از جوانان با دیدن این آمار ترجیح می دهند مجرد بمانند و پا در مسیر پر پیچ و خم ازدواج و مشکلات آن نکنند. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که طلاق برای هر ازدواجی اتفاق نمی افتد. در واقع هیچ جوانی با هدف طلاق، ازدواج نمی کند. بلکه شرایط و مشکلات پیش آمده افراد را از ادامه زندگی مشترک ناامید می کند. اگر احساس می کنید در رابطه با طلاق نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می توانید از خدمات مشاوره رایگان به صورت آنلاین سامانه روحیه استفاده نمایید.

دلایل طلاق چیست؟

دلایل مختلفی موجب طلاق در خانواده می شود. برای شناخت بیشتر با بخشی از آن ها آشنا می شویم.

  • مشکلات مالی

مسائل مالی بر تمام جنبه های زندگی علی الخصوص زندگی مشترک تاثیر مهمی می گذارد. بسیاری از جوانان پیش از ازدواج این مسئله را جدی نمی گیرند در نتیجه پس از ازدواج هنگامی که با مشکلات مالی مواجه می شوند روی به دادخواست طلاق و جدایی می آورند. بهتر است افراد در زندگی مشترک برنامه ریزی مناسبی برای بودجه و اهداف بلند مدت خود داشته باشند تا با مشکلات جدی روبرو نشوند.

  • خیانت

امروزه بسیاری از ازدواج های ثبت شده در دنیا به دلیل پیشامد خیانت به طلاق می انجامد. خیانت علل مختلفی مانند خشم و تنفر یا بیماری روانی در فرد دارد. معمولا ازدواج هایی که به خیانت ختم می شود ادامه آن امکان ناپذیر است زیرا شخصی که به او خیانت شده دیواره اعتمادش ترک برمی دارد و حتی ممکن است در اعتماد کردن برای ازدواج آینده خود دچار مشکل شود.

  • عدم ارتباط درست میان زوجین

اگر زوج ها نتوانند راه درستی برای ارتباط میان خود پیدا کنند با مشکلات جدی در زندگی مشترک مواجه می شوند. طبق آمارهای منتشرشده دیده می شود امروزه 65 درصد از طلاق های ثبت شده به همین دلیل بوده است. در نتیجه مشاوران توصیه می کنند زوج ها درباره انتظارات، علایق و دغدغه های خود با یکدیگر صحبت کنند و درباره یکدیگر به آگاهی مطلوبی برسند.

امار طلاق سال 1401 در ایران

  • اعتیاد

بسیاری از افراد با شنیدن واژه اعتیاد، مواد مخدر را در ذهن خود مجسم می کنند درحالی که اعتیاد انواع مختلفی دارند. برای نمونه می توان به اعتیاد به گیم، کار، ولخرجی، شرطبندی و .. اشاره کرد. این موضوع می تواند باعث بروز اختلاف میان زن و شوهر و به دنبال آن طلاق شود.

  • ازدواج در سن کم

افراد در سن پایین تصور دیگری از ازدواج دارند و پس از ازدواج و با گذشت زمان ممکن است با مشکل روبرو شوند. همچنین اغلب افرادی که در سن پایین ازدواج می کنند هنوز به بلوغ فکری لازم نرسیده اند و تجربه زیادی ندارند و ممکن است در مواجهه با مشکلات زندگی واکنش غلطی داشته باشند.

  • انتظارات غلط

برخی زوج ها از همسر خود انتظارات غیر واقع گرایانه دارند و ممکن است همسرشان در برآورده کردن آن با مشکل روبرو شود. بنابراین باید از درخواست های غیرمنطقی پرهیز کرد و درک متقابل باید میان زوجین وجود داشته باشد.

  • مسائل جنسی

مشکلات در مسائل جنسی میان زوجین می تواند باعث سرد شدن و دوری شود و در نهایت آنان را به فکر طلاق بیندازد. لذا بهتر است برای رهایی از این مشکلات با مشاور مناسبی صحبت کنید. اگر نیاز به راهنمایی در این زمینه دارید می توانید با مشاوران سامانه روحیه ارتباط آنلاین برقرار کنید.

مقایسه آمار طلاق در ایران و خارج

با وجود اینکه آمار طلاق در ایران رو به افزایش است اما همچنان وضعیت آمار طلاق در ایران با توجه به جمعیت و عوامل دیگر، نسبت به بسیاری از کشورهای غربی و حتی کشورهای آسیایی در وضعیت بهتری قرار دارد. البته این مسئله را باید در نظر گرفت که جامعه غربی امروزه طلاق را به عنوان یک واقعیت اجتماعی پذیرفته و برخورد درستی با آن دارد. در ایران با وجود افزایش سطح سواد و آگاهی جامعه، نگاه به طلاق همچنان سنتی و مانند چند دهه قبل است.

بر اساس آمارهای جهانی روسیه، آروبا، آمریکا و پاناما بیشترین آمار طلاق در جهان را دارند.

آمار طلاق نسبت به ازدواج

بر اساس آمارهای اخیر، از هر سه ازدواج یک مورد به طلاق منجر می شود. طبق این می توان گفت 45 درصد ازدواج ها در ایران ناموفق است. همچنین آمار نشان می دهد ازدواج از سال 90 تا کنون با کاهش 36 درصدی مواجه شده است و 80 درصد طلاق ها تواقفی انجام می گیرد.

بسیاری از طلاق ها در پنج سال اول رخ می دهد. اگر زوج ها پس از مواجه شدن با هر مشکلی در زندگی مشترک به مشاور برای رفع آن مراجعه کنند می توان از بسیاری از طلاق ها جلوگیری کرد و آمار طلاق را کاهش داد.

آمار طلاق در ازدواج فامیلی

اگرچه ازدواج فامیلی ممکن است خطران ژنتیکی برای فرزندان به وجود بیاورد، اما آمار طلاق کمتر در ازدواج فامیلی از مزایای آن به شمار می رود.

افرادی که ازدواج فامیلی می کنند قبل از پیش آمدن ازدواج با یکدیگر رفت و آمد داشته اند و شناخت مناسبی از هم دارند. این اصلی ترین مزیت ازدواج فامیلی است. این آگاهی نسبت به رفتار و اخلاق، گذشته و .. فرد مقابل باعث انتخاب صحیح تری برای ازدواج می شود و احتمال اختلاف و جدایی را کاهش می دهد.

برای اطلاعات بیشتر راجع به مزایا و معایب ازدواج فامیلی می توانید به مقاله ازدواج فامیلی مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
4.7 ( نفر 9 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات جدایی و طلاق مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.