در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

استفاده از انواع قرص ضد بارداری به همراه عوارض

استفاده از انواع قرص ضد بارداری به همراه عوارض
چکیده
قرص ضد بارداری یک قرص روزانه است که حاوی هورمون هایی برای تغییر نحوه عملکرد بدن و جلوگیری از بارداری است. این قرص ها تا 90 درصد احتمال بارداری را کاهش می دهند.قرص های ضد بارداری برای اکثر زنان بی خطر هستند. این قرص ها 60 سال است که در دسترس افراد هستند، بنابراین راحتی و تجربه زیادی در استفاده از آن وجود دارد.مصرف قرص‌های ضدبارداری یک راه موثر برای جلوگیری از بارداری و درمان بسیاری از مشکلات است .ما در این مقاله نحوه استفاده از انواع قرص ضدبارداری و عوارض آن را توضیح داده ایم.
مشاوره خانوادگی و زناشویی
دریافت مشاوره از متخصص خانوادگی و زناشویی هزینه: 32,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/23 15:13 نویسنده: مبینا محتشم فر

قرص ضدبارداری چیست ؟

قرص های ضد بارداری نوعی پیشگیری از بارداری است که حاوی هورمون هایی است که از بارداری جلوگیری می کند. مردم آن را قرص می نامند زیرا به شکل قرص است. خانم ها این قرص را به صورت خوراکی  یک بار در روز مصرف می کنند. این قرص زمانی بیشترین تاثیر را دارد که به طور مداوم آن را در زمان مشخصی هر روز مصرف کنید.برای اطلاع از علت اصلی کم شدن تمایل به فرزند در زوجین کلیک کنید.

قرص ضد بارداری چگونه کار می کند؟

قرص ضد بارداری با جلوگیری از اتصال اسپرم به تخمک عمل می کند. هنگامی که اسپرم به تخمک می پیوندد، لقاح نامیده می شود. هورمون های موجود در قرص با خیال راحت تخمک گذاری را متوقف می کنند. عدم تخمک گذاری به این معنی است که تخمک برای بارور شدن اسپرم وجود ندارد، بنابراین بارداری نمی تواند اتفاق بیفتد.
هورمون‌های موجود در قرص‌های ضدبارداری با موارد زیر از بارداری جلوگیری می‌کنند:

  • توقف یا کاهش تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان).
  • ضخیم شدن مخاط دهانه رحم برای جلوگیری از ورود اسپرم به رحم.
  • نازک شدن پوشش داخلی رحم به طوری که تخمک بارور شده کمتر امکان چسبیدن داشته باشد.

قرص ضدبارداری چقدر موثر است؟

اگر قرص را بدون توقف مصرف کنید، این امکان را دارد که 99٪ در پیشگیری از بارداری موثر باشد ، به این معنی که مصرف قرص را حتی برای یک یا دو روز فراموش نکنید. با این حال، مصرف بی‌نقص قرص می‌تواند دشوار باشد، به همین دلیل است که از هر 100 زنی که از این قرص استفاده می‌کنند، 9 نفر در سال حاملگی ناخواسته خواهند داشت. این قرص زمانی قابل اطمینان است که به طور مداوم آن را در زمان مشخصی هر روز مصرف کنید. یکنواخت بودن به جلوگیری از نوسان سطح هورمون کمک می کند.

قرص ضدبارداری چند روزه اثر می کند؟

ممکن است تا هفت روز طول بکشد تا قرص در پیشگیری از بارداری موثر شود. در این مدت، باید از روش دیگری از پیشگیری از بارداری استفاده کنید. اگر این قرص برای کنترل علائمی مانند آکنه یا خونریزی غیرطبیعی استفاده شود، ممکن است سه تا چهار ماه طول بکشد تا فواید واقعی را ببینید.

فواید مصرف قرص ضدبارداری 

برخی از زنان این قرص را برای اهداف بهداشتی مصرف می کنند. این قرص می تواند:

  • قاعدگی را تنظیم یا سبک کند
  • با سبک کردن یا کوتاه‌تر کردن قاعدگی از کم خونی جلوگیری کند
  • کاهش دردهای قاعدگی 
  • سندرم پیش از قاعدگی یا همان PMS 
  • اختلال بدشکلی پیش از قاعدگی را مدیریت کنید
  • درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک 
  • فیبروم رحم را درمان کند
  • خطر ابتلا به سرطان تخمدان، سرطان رحم و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد
  • بهبود آکنه
  • رشد موهای ناخواسته را متوقف کند
  • میگرن را کاهش دهد
  • گرگرفتگی را در دوران گذار به یائسگی کنترل کند

عوارض قرص ضدبارداری

برخی از زنان با شروع مصرف قرص عوارض جانبی دارو را تجربه می کنند. این عوارض اغلب پس از چند ماه بهبود می یابند. در صورت بروز عوارض جانبی به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است بتوانید به نوع دیگری تغییر دهید که مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، صرفاً منتظر ماندن علائم برای چند دوره، اغلب به رفع بسیاری از علائم کمک می کند، به خصوص زمانی که برای اولین بار یک رژیم قرص جدید را شروع می کنید. عوارض جانبی قرص های ضدبارداری عبارتند از:

  • حساسیت یا تورم سینه
  • سردرد
  • تحریک پذیری یا بدخلقی
  • حالت تهوع
  • لکه بینی بین دوره عادت ها 
آیا مصرف قرص ضدبارداری برای سلامتی خطر دارد؟

قرص های ضد بارداری برای اکثر زنان بی خطر هستند. این قرص 60 سال است که در دسترس افراد است، بنابراین راحتی و تجربه زیادی در استفاده از آن وجود دارد. درصد کمی از زنانی که از قرص‌های ضدبارداری ترکیبی (حاوی استروژن) استفاده می‌کنند، در معرض افزایش خطر ابتلا به این عوارض نادر هستند:

  • لخته شدن خون.
  • حمله قلبی.
  • فشار خون بالا 
  • سکته

پزشک بر اساس سابقه پزشکی شما در مورد سطح خطر با شما صحبت خواهد کرد. خوشبختانه، اگر فردی نتواند از قرص های حاوی استروژن استفاده کند، می تواند با خیال راحت از قرص هایی که فقط حاوی پروژسترون هستند استفاده کند.

آیا می توان قرص ضدبارداری را در دوران شیردهی مصرف کرد؟

قرص ضد بارداری ترکیبی حاوی استروژن است که می تواند تولید شیر را کاهش دهد. اگر در حال شیردهی هستید، ممکن است پزشک شما مصرف قرص پروژسترون را به جای آن توصیه کند. با این حال، برخی از زنان ممکن است از قرص‌های حاوی استروژن استفاده کنند که شیر به طور کامل تامین شود و خطر لخته شدن خون در زنان به حداقل برسد.

انواع قرص های ضد بارداری 

1. قرص ضدبارداری ال دی (LD)

نحوه مصرف قرص: هر بسته حاوی 21 قرص است که می‌بایست اولین قرص از روز سوم تا روز پنجم پریود مصرف شود. حتی اگر روز پنجم خونریزی ادامه داشت، مصرف قرص را شروع کنید. 21 عدد قرص را مصرف کرده و 7 روز قرص نخورید و بدون توجه به شروع خونریزی، بسته دوم را از روز هشتم شروع کنید .

قرص ال دی و عوارض آن

2. قرص ضدبارداری اچ دی ( HD) 

نحوه مصرف قرص: هر بسته حاوی 21 قرص است که باید اولین قرص از روز سوم تا پنجم پریودی شروع شود. در صورت اتمام یا ادامه خونریزی مصرف قرص را شروع کنید. 21 عدد را مصرف کرده و 7 روز قرص نخورید و بدون توجه به شروع خونریزی، بسته دوم را از روز هشتم شروع کنید.

قرص ضدبارداری اچ ای

3. قرص ضدبارداری یاسمین

قرص یاسمین بصورت  قرص 28 تایی شامل 28 قرص فعال + 7 قرص بی اثر می باشد، هم چنین بسته بندی 21 عددی نیز دارد.نحوه مصرف: روزی یك عدد شروع از روز اول تا 21 روز 7 قرص غیر فعال درادامه مصرف می شودكه رنگ متفاوت دارد مصرف این قرصها درپیشگیری ازبارداری كمكی نمی كند اما به جایگزینی استروژن كمك میكند.

مصرف قرص ضدبارداری یاسمین

4. قرص ضدبارداری یاز

بسته 21 عددی فعال آن موجود است.نحوه مصرف قرص: از روز اول سیکل  ،بسته از ابتدا شروع شده و بدون وقفه  ،بسته ی دوم شروع شود . قرصهای سفید  ،خنثی بوده و دارای هورمون نیستند. مکانیسم اثر گذاری این قرص ها مهار تخمک گذاری است

قرص ضدبارداری یاز

5. قرص ضدبارداری روکین

بسته 21 عددی فعال آن موجود است.نحوه مصرف قرص: از روز اول قاعدگی ، شبی یک عدد تا 21 شب . سپس 7 روز فاصله تا شروع بسته جدید .این قرص ها در درمان آکنه، سندرم PMS ، کاهش موهای زائد موثر هستند.

قرص ضدبارداری روکین و عوارض آن

6. قرص ضدبارداری کنتراسمین

بسته 21 عددی فعال آن موجود است. نحوه مصرف مشابه قرص روکین است.مصرف این قرص با داروهای زیفامپین، ضد صرع ها، آنتی بیوتیك، آتروواستاتین، اسید اسكوربیك، استامینوفن تداخل دارند

7. قرص ضدبارداری دروسپیل

بسته 21 عددی فعال آن موجود است. نحوه مصرف مشابه قرص روکین است.مصرف این قرص‌ موجب به وجود آمدن تاخیر موقتی در بارداری خواهد شد.در افراد دیابتی، قند خون افزایش می یابد.

قرص ضدبارداری دروسپیل و عوارض آن

8. قرص ضدبارداری مارولون

دزوسپتیو با نام تجاری مارولون موجود است، بسته 21 عددی موجود است و روزی یک قرص جلوگیری از بارداری مارولون از روز 5 قاعدگی تا 21 روز بسته بعدی 7 روز بعد اتمام بسته قبل مصرف میشود. اگر زمان شروع بعد از روز پنجم بود تا مدت 10 روز از یک روش جلوگیری دیگر مثل کاندوم استفاده نمائید.

قرص ضدبارداری مارلون و عوارض آن

9. قرص ضدبارداری بلارا

هر بسته بلارا حاوی 21 قرص می باشد. مصرف بلارا، را باید از روز اول سیکل آغاز کرد. در صورتیکه در دوره های قبل، نوع دیگر ضد بارداری را دریافت کرده اید. می توانید مصرف قرص جلوگیری از بارداری بلارا را آغاز کنید.

قرص ضدبارداری بلارا و عوارض آن

10. قرص ضدبارداری چاریوا

نحوه مصرف مشابه قرص بلارا است.مصرف این قرص باید منظم و در هر 24 ساعت باشد .مصرف این قرص در 6 ماهه اول شیردهی بدلیل قطع شیر باید متوقف شود.لکه بینی و خونریزی در اثر مصرف دارو طبیعی بوده و بدون توجه به آن دارو را مصرف کنید.

قرص ضدبارداری چاریوا

آیا قرص های ضدبارداری از بیماری های مقاربتی جلوگیری می کنند؟

خیر، این قرص ها از شما در برابر بیماری های مقاربتی یا عفونت ها  محافظت نمی کند. بیماری های مقاربتی مانند تبخال تناسلی، کلامیدیا و ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) از طریق تماس مستقیم جنسی و تبادل مایعات بدن مانند مایع منی منتقل می شوند. اگر از نظر جنسی فعال هستید، بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی استفاده از کاندوم علاوه بر قرص است. کاندوم، زمانی که به تنهایی استفاده شود، حدود 85 درصد در پیشگیری از بارداری موثر است. با این حال، اگر قرص و کاندوم با هم استفاده شوند، هم عفونت و هم پیشگیری از بارداری بهینه می شود.

آیا قرص های ضد بارداری می توانند بر رابطه جنسی تأثیر بگذارند؟

محققان در بررسی های اخیر به این نتیجه رسیدند که استفاده از قرص، چسب، کاندوم و واکسن هیچ تاثیری بر میل جنسی یا برانگیختگی بیشتر زنان ندارد. برای زنان دیگر، میل و برانگیختگی جنسی تحت تأثیر قرار می گیرد: برخی میل و برانگیختگی جنسی بیشتری را تجربه می کنند. برخی کمتر تجربه می کنند.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 1 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مسائل خانوادگی و زناشویی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.