در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

تاثیر دوستی های قبل از ازدواج بر زندگی و نتایج مثبت و منفی دوستی ها در ازدواج چیست؟

تاثیر دوستی های قبل از ازدواج بر زندگی و نتایج مثبت و منفی دوستی ها در ازدواج چیست؟
چکیده
دوستی با جنس مخالف قبل از ازدواج ممکن است میان جوان ها پیش از ازدواج رخ دهد. گاهی ممکن است افراد با قصد جدی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در نهایت به ازدواج ختم شود. از سوی دیگر گاهی این دوستی‌ ها منجر به جدایی های تلخ و آسیب های روحی برای دو طرف شود. حتی ممکن است این آسیب ها تا سال ها بعد و پس از ازدواج ادامه داشته باشد. در ادامه مطلب جنبه های مختلف این رابطه را بررسی می کنیم.
مشاوره ازدواج و دوستی
دریافت مشاوره از متخصص ازدواج و دوستی هزینه: 34,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/7 13:33 نویسنده: مبینا محتشم فر

دوستی قبل از ازدواج

دوستی قبل از ازدواج ازدواج در دنیای امروزی بسیار رایج بوده و اغلب جوانان حداقل یکبار آن را تجربه کرده اند، این نوع روابط انواع متفاوتی دارند که برخی از آن ها مناسب نبوده و منجر به آسیب های زیادی می شود.

برای دوستی قبل از ازدواج بهتر است افراد ابتدا یک شناخت نسبی نسبت به یکدیگر به دست آورده تا با چشمان بسته وارد رابطه عاشقانه نشده و شکست عشقی را تجربه نکنند. بنابراین برای وارد شدن و حفظ یک دوستی قبل از ازدواج نیاز به وجود برخی ملاک ها بوده که در نهایت این ارتباط به ازدواج ختم شود.برای کسب اطلاعات بیشتر راجب دوستی قبل از ازدواج با ما همراه باشید.

مزایا دوستی قبل از ازدواج

دوستی های دختر و پسری ریسک زیادی دارد .برخی از آنها ممکن است به جدایی ختم شوند و شکست عشقی به همراه بیاورند.اما این روابط علاوه بر معایب و مشکلات مزایایی نیز دارند.برخی از این مزایا به شرح زیر هستند:

  • آشنایی و شناخت بهتر یکدیگر قبل از ازدواج
  • افزایش مهارت های لازم برای ازدواج
  • افزایش مهارت ارتباطی
  • رفع تنهایی
  • تجربه عشق و لذت آن
  • احساس شادی
  • کنترل استرس و اضطراب

اگر شما جز دسته افرادی هستید که در زندگی با استرس و اضطراب شدیدی مواجهه هستید ،با خواندن مقاله بهبود استرس و اضطراب میتوانید استرس خود را درمان یا کنترل کنید.

مزایای دوستی دختر و پسر قبل ازدواج

معایب دوستی قبل از ازدواج

همانطور که گفتیم این روابط مزایا و معایبی دارند که ممکن است به فرد آسیب رسانده یا باعث کمک به فرد در زندگی شود.برخی از معایب ارتباط و دوستی ناسالم قبل از ازدواج به شرح زیر است:

  • وابستگی ناسالم
  • اضطراب و نگرانی
  • شکست عشقی
  • خیانت
  • ابتلا به بیماری سلامت روان مانند افسردگی
  • دور کردن فرد از اهداف خود
  • از دست دادن دخترانگی
  • تجربه عصبانیت

معایب دوستی قبل از ازدواج

دوستی قبل از ازدواج از نظر اسلام

از نظر اسلام دختر و پسر نباید چشم بسته و کورکورانه شریک زندگی خود را انتخاب کنند . با توجه به حکایت‌هایی که از پیامبر و امامان نقل شده است و همچنین گفته‌ی فقها، دوستی قبل از ازدواج اگر به نیت ازدواج و شناخت طرف مقابل باشد ایرادی ندارد.با توجه به گفته فقیه ها افراد می توانند به قصد تحقیق کردن بدن طرف مقابل را دیده و نگاه به قصد لذت نباشد.البته اکثر فقها این نگاه را به صورت و دست‌ها محدود کرده‌اند، بنابراین با توجه به این گفته‌ها دختر و پسر با رعایت حدود اسلامی و نظارت پدر و مادر به نیت شناخت یکدیگر برای ازدواج می‌توانند با یکدیگر ملاقات داشته باشند.

دلایل تمایل به دوستی قبل از ازدواج


امروزه دوستی های قبل از ازدواج بسیار رواج یافته و افراد زیادی به این دوستی ها تمایل پیدا کرده اند.اما علت تمایل به دوستی قبل از ازدواج چیست؟ با ما همراه باشید.

  • میل جنسی

این روزها یکی از دلایل گرایش جوانان به دوستی های قبل از ازدواج بالا رفتن سن ازدواج است . در سال هایی نه چندان دور جوانان در سنین پایین خانواده تشکیل می دادند و نیازهای عاطفی و جنسی آنها در بستر خانواده تامین می شد. ولی با افزایش سن ازدواج و کاهش تمایل جوانان به تشکیل زندگی مشترک یکی از راه های ارضاء نیازهای جنسی و عاطفی برقراری رابطه خارج از عرف میان دختران و پسران جوان است.

  • کم رنگ شدن ارزش ها

کمرنگ شد ارزشها و اعتقادات در میان جوانان و والدین آنها یکی دیگر از دلایل هنجارشکنی بعضی از جوانان است. عدم توجه به آموزش های دینی در میان خانواده ها باعث سوق پیدا کردن بیشتر جوانان به برقراری روابط خارج از چهارچوب خانواده است.

  • کمبود عاطفی 

به دلیل افزایش بار مشغله های والدین و حضور کمتر آنها در کنار فرزندان ، دیده می شود که نیاز عاطفی فرزندان در خانواده به خوبی تامین نمی شود، و این تامین نشدن نیاز و گرایش جوانان را به سمت جنس مخالف و دوستی افزایش می دهد.

  • کمرنگ شدن نقش والدین در زندگی فرزندان 

در جامعه امروز والدین نقش کمرنگی در زندگی فرزندان خود پیدا کرده اند. بسیاری از جوانان برای انجام امور مختلف از والدین خود مشورت نمیگیرند و به تنهایی برای انجام آن عمل تصمیم میگیرند. این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای جوانان می شود.

  • شناخت پیدا کردن قبل از ازدواج

در جامعه امروز تقریبا ازدواج سنتی قدیمی شده و بیشتر جوانان قبل از ازدواج با یک شخص دوست شده و آشنایی پیدا می کنند به خصوص دختران. این نوع ارتباطات در دختران صرفاً جهت شناخت بیشتر که منجر به ازدواج و یک رابطه باشد شکل می گیرد. اما اغلب این مورد کمتر اتفاق می افتد و آسیب های جبران ناپذیری را مخصوصا برای دختران بار میاورد.

  • فضای مجازی و شبکه های اجتماعی 

چندین سال است که استفاده از فضای مجازی در جامعه افزایش شدیدی داشته است.همچنین بیشتر دوستی ها در جامعه امروز در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رخ می دهد.

  • فشار دوستان

در سنین جوانی و نوجوانی برای هر دو جنس دوستان و همسالان دارای اهمیت فوق العاده ای هستند، و دیده شده است که فشار های زیادی از جانب دوستان برای برقراری رابطه نزدیک با یک جنس مخالف وجود دارد، به طوری که دختران داشتن دوست پسر را نشانه  جذابیت و پسران آن را نشانه قدرت و احساس مردانگی می دانند.

تمایل جوانان به دوستی قبل از ازدواج

باور های غلط در دوستی قبل از ازدواج


در رابطه با دوستی های قبل از ازدواج باور های غلطی وجود دارد.این باور ها منجر می شود تا افراد در انتخاب شریک زندگی خود به مشکل بخورد و حتی در داشتن ازدوجی موفق با شکست مواجه شوند.دانستن این باور ها به شما کمک میکند تا در انتخاب خود بیشتر دقت کنید.این باور ها عبارتند از :

  • گذشته ها مهم نیست

 هنگامی که دختر و پسری با یکدیگر آشنا می شوند و دوستی بین آنها شکل می گیرد به این امر واقف هستند که طرف مقابل شان روابط مشابهی را نیز در گذشته تجربه کرده است . ولی آنها سعی می کنند به خودشان تلقین کنند که گذشته اهمیتی ندارد.در حالی که باید فهمید گذشته هر فرد نشان دهنده رفتار آینده او است . پس زمانی که صحبت ازدواج به میان می آید، باید دقت بیشتری به خرج دهیم

  • او را تغییر می دهم

هیچکس نمیتواند شخصی را تغییر دهد،مگر این که خود فرد بخواهد.اگر فردی گمان می کند می تواند بعد از برقراری رابطه دوستی که به ازدواج ختم می شود همسرش را تغییر دهد سخت در اشتباه است.با تکیه بر این باور غلط دوستی خود را به ازدواج تبدیل نکنید.

  • ازدواج ما متفاوت است

در این نوع دوستی ها که به ازدواج ختم می شوند، زوجین تصور میکنند که ازدواج آنها با بقیه ازدواج هایی که به این شیوه رخ داده و به شکست انجامیده است فرق خواهد داشت . ولی معمولا بیشتر این ازدواج ها بدون شناخت،بدون فکر و بدون تحقیق انجام می شود و اغلب با شکست مواجهه شده و به طلاق می انجامد.

باورهای غلط در مورد دوستی قبل از ازدواج

راهکار های برای تبدیل دوستی به ازدواج


اگر قصد دارید قبل از ازدواج با شخصی آشنا شوید و این آشنایی و دوستی به ازدواج ختم شود راه کار های زیادی وجود دارد. اما این نکته را فراموش نکنید که دوستی و رابطه‌ی مورد نظر باید از نظر عقل و منطق تایید شده باشد.اغلب دختر و پسر بعد از شروع دوستی حرفی از ازدواج به میان نمیاورند، اما رفته رفته علاوه بر علاقه‌ایی که بین آن ها شکل می‌گیرد، دو طرف متوجه می‌شوند که طرف مقابل خیلی از ملاک‌ها و معیارهای مهم ازدواج را داراست.در این صورت می‌توانند برای تبدیل دوستی به ازدواج اقدام کرده و او را شریک زندگی خود در آینده بدانند.چند مورد از راهکارهای تبدیل دوستی به ازدواج به شرح زیر است:

  • اهمیت دادن به خود

این که در نظر جنس مخالف جذاب بنظر برسید بسیار مهم است و باعث تبدیل دوستی به ازدواج می شود. اساس و پایه‌ی هر رابطه‌ایی تعهد است اما نه به بهای بی‌توجهی به خودتان.به همین دلیل یکی از راهکارهای مهم برای دوام روابط عاطفی قبل از ازدواج، حفظ جذابیت‌  خود با کارهایی از جمله ورزش کردن، خوب غذا خوردن و اهمیت دادن به خود است. سعی کنید از زندگی‌تان لذت ببرید، برای خانواده و دوستان خود وقت بگذارید و کارهای مورد علاقه‌ تان را انجام دهید. برای رسیدن به اهداف خود چه از نظر شغلی و چه تحصیلی تلاش کنید و در کنار حفظ روابط، مراقب خودتان باشید.

  • اعتماد به یکدیگر

جدی شدن دوستی قبل از ازدواج نیازمند اعتماد در افراد می باشد.شاید در شرایطی که شما قرار دارید و استرس و اضطراب ناشی از رابطه، اعتماد کردن را کمی سخت کند. اما با نشان دادن اعتماد خود به طرف متقابل، اعتماد او را نیز دریافت می‌کنید.

  • تعهد در رابطه

تعهد در رابطه یکی از مواردی است که برای داشتن یک ازدواج جاودانه ضروری است. البته منظور از وفاداری، فدا کردن خود در رابطه نیست. اما اگر همسرتان تعهد و وفاداری شما را ببیند او هم برای دوست داشتن و عشقش به شما وفادار می‌ماند.

تبدیل دوست به همسر و راه های تبدیل دوست به ازدواج

نکاتی برای داشتن دوستی سالم قبل از ازدواج 


در نظر گرفتن یک سری نکات قبل از دوستی برای ایجاد روابطی سالم میتواند مفید باشد.با توجه به این نکات شما میتوانید احتمال شکست در رابطه خود را کاهش دهید.

  •  فراموش نکنید که اوایل رابطه دوستی قبل از ازدواج مانند ماه عسل لذت بخش است ،اما این حالت مداوم و همیشگی نیست. بنابراین تصمیمات مهم را در اوایل رابطه اتخاذ نکنید.
  •  همه افراد نقص هایی دارندو هیچ انسانی کامل نیست.در رابطه به دنبال فرد ایده آل و کامل نباشید.
  • هیچ نوع رابطه ای بین دو انسان بدون اختلاف و جر و بحث نبوده بنابراین راه های حل اختلاف را آموخته و آمادگی آن را داشته باشید.
  • در مواقعی که دوست دختر یا پسر شما به مشکل میخورد او را درک کرده و با او همدلی کنید.
  • در رابطه یک دیگر را مجبور نکنید و و افراد را همانگونه که هستند بپذیرید.
  • توهین و بی احترامی در رابطه باعث ایجاد تلاف و از بین رفتن حرمت ها میشود. این را بخاطر داشته باشید که هر رابطه ای دعوا و ناراحتی دارد.بنابراین برای حفظ و تداوم رابطه خود هنگام دعوا آرامش خود را حفظ کرده وبرای مشکلتان به دنبال راه حل باشید.
  • از برقراری ارتباط جنسی و دهانی قبل از رابطه پرهیز کنید.چرا که اگر این ارتباط به ازدواج ختم نشود،عواقب بسیاری خواهد داشت.
  •  خانوده های خود را از رابطه خود مطلع کنید و با آنها مشور کرده و از آنها کمک بگیرید.
در دوستی قبل از ازدواج چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟


انجام دادن یک سری کارها هنگام دوستی موجب انتخاب اشتباه شما می شود.عاشق شدن،چشم پوشی از علایق ومعیارهای خودتان،برقراری رابطه جنسی،نادیده گرفتن علامت های خطر از جمله کارهایی هستند که باعث می شوند شما نتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

در دوستی قبل ازدواج چه کارهایی نباید انجام داد

مدت زمان دوستی قبل از ازدواج چقدر باشد؟


مشاوره های خانواده توصیه می کنند که ۳ تا ۶ ماه فرصت مناسبی است تا دختر و پسر و خانواده هایشان با هم آشنا شوند. فراتر از این مدت باعث شکل گیری وابستگی کاذب و غیر منطقی در دو نفر می شود و نفعی برای آن دو نخواهد داشت.

آیا شناخت همسر از دوستی قبل از ازدواج به دست می آید؟


آشنایی با همسر از روش های مختلفی به دست می آید.در گذشته این شناخت از طریق تحقیق توسط خانواده ها به دست می آمد. بنابراین، شاید تا شب عقد دختر و پسر هیچ وقت یکدیگر را ندیده بودند. این باعث می شد که معیارهای خانواده بر معیارهای فردی غلبه کند و گاه دختر و پسر با کسی ازدواج کنند که اصلا او را نمی شناختند و هیج تطابقی با معیارهای آنها نداشت.امروزه اما بیشتر ازدواج ها با دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج صورت می گیرد.اگر واقع بین باشید و بتوانید تمام خوبی ها و بدی های فرد مقابلتان را ببینید ،می شود گفت که بله شناخت همسر از دوستی قبل از ازدواج هم ممکن است.


آیا دوستی قبل از ازدواج تضمینی برای آینده است؟


آشنایی برای ازدواج ضروری است، اما همیشه این آشنایی به ازدواج ختم نمی شود. این به هدف هر دو طرف رابطه از آشنایی بستگی دارد.حتی اگر هر دوی شما به قصد آشنایی وارد رابطه شده اید،باز هم تضمینی برای این وجود ندارد که دوستی به ازدواج ختم شود.

آیا دوستی های مجازی به ازدواج ختم می شوند؟


افرادی که به صورت مجازی با یکدیگر دوست می شوند،موضوعشان تا حدی پیچیده تر است.آشنای اگر از راه دور و به وسیله مجازی باشد ممکن است با خطاهای زیادی مواجه باشد.چرا که تنها منبع شما از طرف مقابل صحبت هایی او است.برای دوستی های مجازی حتما باید زمانی برای آشنایی حضوری اختصاص دهید و خانواده ها را در جریان بگذارید.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
4.5 ( نفر 2 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات ازدواج و دوستی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
  • مقاله مفیدی هست. توصیه می کنم که بخوانید. سپاس

    1403/2/19 9:06
    ارسال کننده: 0992004****
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.