در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

علت اصلی استرس و اضطراب چیست؟

علت اصلی استرس و اضطراب چیست؟
چکیده
علت استرس و اضطراب و دلایل اصلی آن را میتوانید در این مقاله مطالعه کنید.همچنین به صورت مختصر استرس و اضطراب را توضیح داده ایم و به برخی از علل و علائم آنها میپردازیم .اگر مکررا احساس نگرانی و دلشوره دارید وقت آن است که باعلل ایجاد استرس و اضطراب آشنایی پیداکنید. استرس بی دلیل ایجاد میشود و اگر سعی در حفظ خونسردی خود نکنید این استرس به طولانی مدت کشیده و به استرس مزمن تبدیل میشود و اضطراب از استرس طولانی مدت و مزمن رخ میدهد.
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/12 10:10 نویسنده: مبینا محتشم فر

دلایل اصلی استرس و اضطراب

استرس و اضطراب یک اختلال است که ممکن است همه افراد به آن دچار شوند .استرس و اضطراب دلایل مختلفی دارد که میتوان گفت بسیاری از مردم به دلیل شرایط زندگی ،کاری ،درسی ، بسیاری از عوامل دیگر به آن دچار میشوند. در صورت عدم درمان استرس شدید ممکن است فرد به بیماری های بدتری مبتلا شود.

برخی از  دلایل اصلی استرس و اضطراب :

  1. ترس از مورد تایید دیگران نبودن
  2. ترس از ارزیابی منفی
  3. تردید از انجام و عواقب یک عمل
  4. نگرانی در مورد یک اتفاق نامشخص و ناگوار
  5. ترس از مرگ 
  6. ترس از دست دادن عزیزان، شغل
  7.  ترس از تنهایی

و بسیاری از موارد استرس زای دیگر که اگر چنانچه ادامه یابد مزمن شده و تبدیل به اضطراب دائم و بیمارگونه میگردد که خود یکی از علائم افسردگی است.برای اطلاع از بیماری افسردگی و علائم آن میتوانید مقاله علائم افسردگی را مطالعه کنید.

علل اصلی استرس

استرس و اضطراب چیست 

روان سالم افراد باعث نرمال بودن زندگی آنها میشود.همچنین باعث میشود تافرد در انجام فعالیت های خود دقت بالایی داشته باشد .استرس و اضطراب یکی از اختلالات روانی هستند که حتما یک بار در زندگی افراد اتفاق افتاده اند.استرس فشار روانی است که به خاطر عوامل بیرونی در بدن ایجاد میشود که میتواند کاملا طبیعی باشد.وقتی فردی احساس خطر میکند هورمن های استرس در بدن آن فرد ایجاد میشود.این هورمون ها باعث تپش قلب سریع و در نتیجه خون به گردش میافتد.اما اضطراب به بیان ساده تر بیماری ذهنی بسیار خطرناک است که منجر به ایجاد ترس و نگرانی در فرد میشود و پایدار است و میتواند به مرور زمان شدت بگیرد .درواقع اضطراب موردی است که ادامه پیدا میکند و اثرات منفی و مخربی دارد.

علائم استرس و اضطراب 

شناخت علائم و نشانه های استرس و اضطراب از اولین راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری و یا درمان آن است.اینکه بدانید استرس چه علائمی دارد کمک زیادی به درمان آن خواهد کرد.با این حال بیشتر مردم از علائم و نشانه های آن بی اطلاع اند.البته میزان مشخصی از استرس میتواند برای فرد سازنده باشد اما به شرطی که از حد نگذرد مانند استرس از ابتلا به بیماری مفید است و باعث میشود فرد مراقب سلامتی خود باشد اما بیش از حد بودن این استرس خود باعث ایجاد بیماری میشود و مضر است.

برخی از علائم و نشانه های استرس و اضطراب عبارتند از:

  1. درد در ناحیه سر و گردن
  2. اکنه و جوش در صورت و بدن
  3. دردهای مزمن جسمی
  4. ابتلا به بیماری های مکرر
  5. خستگی دائم و کمبود خواب
  6. بی میلی جنسی 
  7. بروز مشکلات گوارشی
  8. تغییر در اشتها
  9. بروز افسردگی
  10. ایجاد زخم معده
  11. افزایش ضربان قلب 

اکنه از واضح ترین نشانه های استرس و سردرد از شایع ترین علائم استرس و اضطراب است.درصد کمی از مردم میتوانند استرس و تشویش های ذهنی خود را مدیریت کنند ،به همین خاطر درصد کمی از افراد موفق هستند.

استرس بی دلیل 

استرس جز جدانشدنی در زندگی امروز است و به اتفاقی عادی تبدیل شده اما بدن ما به علت استرس های بی دلیل و یا موجه بهای سنگینی پرداخت میکند.هنگامی که در شرایط عادی قرار داریم ولی همزمان احساس دلشوره و نگرانی به ما دست میدهد باید برخورد مسلط شویم و با دقت بسنجیم که چه چیز در اطراف وجود دارد که باعث استرس ما شده و مارا یاد یک خاطره ناخوشایند می اندازد.در برخی موارد نیز وجود دارد که عامل استرس بی دلیل باشد اما ما به آن مطلع نیستیم .

برخی از علل استرس بی دلیل:

  1. مشکلات خانوادگی 
  2. مشکلات اقتصادی 
  3. مسائل شغلی
  4. تنهایی زیاد
  5. مشکلات اجتماعی 

راهکاری هایی که جهت درمان استرس استفاده میکنید باید مداوم و همیشگی باشد تا باعث ایجاد بیماری ها بدتری در بدن نشود.همچنین شما میتوانید از سامانه روحیه و مشاورین مجرب آن برای درمان استرس خود کمک بگیرید.

استرس بی دلیل

 

استرس در بارداری 

داشتن استرس در دوران بارداری، یکی از  شرایط روحی رایج در این دوران به شمار می‌رود. ناراحتی‌های جسمی و سایر تغییرات در زندگی روزمره و شرایط فرد می‌تواند باعث استرس در دوران بارداری شود. داشتن استرس در این دوران و عدم درمان آن می‌تواند عواقبی چون  فشار خون بالا و مشکلاتی مانند زایمان زودرس را داشته باشد.سعی کنید برای درمان استرس بارداری از روش های مختلفی برای مدیریت استرس و اضطراب استفاده کنید.

دلایل استرس در بارداری ممکن است برخی از موارد زیر باشد:

  1. هورمون های زنان در دوره بارداری در حال تغییر هستند این تغییرات میتواند باعث تغییر در اخلاق و رفتار شما  شود و درنتیجه منجر به ایجاد استرس در شما گردد
  2. ممکن است نگران زایمان خود یا نگهداری از فرزند خود باشید.
  3. اگر مشغول به کار هستید ،ممکن است نگران این باشید که نتوانید هر دو را مدیریت کنید.
  4. ممکن نگران تاثیر رفتارتان روی کودک باشید.
  5. ممکن با ناراحتی های این دوره مثل حالت تهوع،یبوست،خستگی و ...دست و پنجه نرم کنید

بدانید که استرس های دوره بارداری موقت بوده و سعی کنید در رابطه با استرس و کنترل آن با پزشک مشورت کنید.  

استرس در بارداری

استرس و اضطراب در کودکان 

استرس و اضطراب در کودکان انواع مختلفی دارد که باعث آشفتگی و نا آرامی در آنها میشودو علائم آنها با بزرگسالان یکی است.

انواع استرس و اضطراب در کودکان:

  1. اضطراب جدایی 
  2. استرس و ترس از حیوانات 
  3. ترس از تاریکی
  4. اضطراب طلاق والدین
  5. اضطراب مدرسه
  6. اضطراب امتحان

اگر اضطراب کودک مقطعی و کوتاه مدت باشد جای نگرانی نیست اما اگر بیش از نیمی از سال طول کشید.لازم است نسبت به علائم اضطراب کودک خود آگاه باشید و برای درمان آن اقدام کنید.

استرس و اضطراب در نوجوانان 

طبق گفته روانشناسان استرس و اضطراب درنوجوانان به این دلیل است که آنها در دوره ای به سر میبرند که دیگر نه کودک اند ونه بزرگسال که به آن نوجوانی یا بلوغ میگویند و بارز ترین تغییرات در آنها که والدینشان نیز متوجه آن میشوند بالا و پایین رفتن احساست و عواطف آنهاست.

برخی از نشانه های اضطراب و استرس در نوجوانان عبارتنداز :

  1. علائم جسمانی (خشکی دهان،تپش قلب،عرق کردن و لرز کردن ،تهوع یا دلپیچه های کم )
  2. ضعف در کارکرد حافظه
  3. جویدن ناخن ها ،پوست لب و جیغ دادکردن 
  4. گوشه گیری
  5. کج خلقی
  6. پرخاشگری

اگر در فرزندان نوجوان شما این رفتار دیده میشود و بسیار طولانی مدت شده است برای درمان آن اقدام کنید.

آسیب های ناشی از استرس و اضطراب 

در علم روانشناسی استرس به معنی فشار و نیرو است که میتواند اثرات منفی زیادی بر زندگی افراد بگذارد.بیماری های زیادی در اثر استرس رخ میدهد که این بیماری ها بدین شرح اند:

  • سندروم روده تحریک پذیر
  • ریزش مو
  • خستگی مزمن
  • تعرق بیش از حد
  • عصبانیت
  • پرخاشگری

بنابر این درمان اضطراب اهمییت بالایی دارد و از آُیب به ارگان های بدن جلوگیری میکند.بسیاری از افراد این درمان را به تعویق می اندازند اما مطالعات نشان داده خطر مرگ زودرس در اثر استرس زیاد وجود دارد.

استرس چیست

علت بروز اضطراب 

علت اصلی بروز آن مشخص نیست .اما به نظر میرسد از عواملی چون ژنتیک،محیط زندگی،میزان استرس،تغییرات مغز و یا آسیب بروز پیدا کند.

تفاوت استرس و اضطراب 

اگرچه مردم عادی تفاوتی میان استرس و اضطراب قائل نیستند و ذاتا آنها را به صورت هم معنی به کار میبرند اما در تعریف استرس و اضطراب میتوان گفت استرس یک حالت و تجربه روانی و جسمانی خاص که گذرا و موقت می باشد.مانند دانشجویی که از داشتن کنفرانس دچار استرس میشود،دانش آموزی که از داشتن امتحان استرس میگیرد یا استرس در اولین برخورد با جنس مخالف که همه این ها موقتی بود و ممکن است از بین بروند.اضطراب هم مانند استرس دارای علائم یکسانی است با این تفاوت که این علائم به صورت دائم در فرد باقی می ماند.بنابر این میتوان گفت اضطراب از استرس های مداومی که فرد در طول زندگی تجربه میکند ایجاد میشود.معمولا اضطراب یک جنبه خیالی و بدون هیچگونه دلیلی است باعث در هم ریختگی جسمانی فرد میشود.

عوارض استرس و اضطراب

استرس برای بقا مهم بوده و باعث ایجاد حس مسئولیت در فرد میشود اما زیاد آن میتواند مضر باشد وبه سلامتی آسیب برساند.استرس زیاد میتواند مزمن شود و به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند. عوارض استرس و اضطراب باعث ایجاد  اختلال در عملکرد روانی، رفتاری و جسمانی می باشد. عوامل روانی مانند عدم تمرکز ،فراموشی، پر خوری، اختلالات خواب، مصرف زیاد  الکل و مواد مخدر، بی قراری، تحریک پذیری، مشکلات جنسی و در نهایت افسردگی و ... میباشند. اختلالات رفتاری همچون اختلال در عملکرد کاری، تحصیلی و ... میشود. اختلالات جسمانی چون افزایش فشار خون، دردهای جسمانی مانند سردرد، دردهای قفسه سینه ، دیابت، افزایش ضربان قلب، و اختلالات قلبی و عروقی میشود.

سخن پایانی 

اگر شما جزو کسانی هستند که مکررا دچار استرس میشود برای درمان آن اقدام کنید تا از ابتلا به بیماری های فجیع تری جلوگیری کرده باشید.همچنین میتوانید از سامانه روحیه و مشاورین و متخصصین مجرب آن کمک بگیرید.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 1 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.