در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

علت سردرد چیست و چرا سردرد می شویم؟به همراه راه های درمان سردرد

علت سردرد چیست و چرا سردرد می شویم؟به همراه راه های درمان سردرد
چکیده
سردرد یکی از شایع ترین شکایت های بیماری می باشد که در اکثر موارد نیاز به درمان خاصی ندارد ولی در بعضی موارد سردرد شدید و غیرقابل تحمل میشود یا ممکن است نشانه های یک بیماری خطرناک مثل تومور مغزی باشد.درمان سردرد بستگی به عوامل و شرایط ایجاد کننده آن دارد،اما بیشتر اوقات سردرد با مسکن رفع میشود.سردرد انواع مختلفی دارد که هر کدام مربوط به یک بیماری در بدن می باشد.مانند سردرد ناشی از عفونت،سردرد مربوط به سینوس ها و.... ما در این مقاله انواع سردرد را توضیح داده و راه های درمان آن را به شما یاد میدهیم
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/22 9:23 نویسنده: مبینا محتشم فر

همه چیز درباره سردرد

سردرد ،دردی است که میتواند در‌ ناحیه ای از سر بروز کند و یکی از شایع ترین شکایت های بیماری است و در اکثر موارد نیاز به درمان خاصی ندارد. مگر اینکه سردرد بسیار شدید یا غیرقابل تحمل باشد و یا نشانه هایی از بیماری های خطرناک مانند تومور مغزی داشته باشد.

همه ما با سردرد آشنا هستیم و ممکن است در قسمت های مختلفی از سر آن را تجربه کرده باشیم.ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سردرد آشنا کنیم تا بتوانید آنها را سریع و راحت درمان کنید. 

چرا سردرد میشویم؟

بیشتر‌مردم‌میدانند‌که سرماخوردگی و خوردن مشروبات الکلی موجب سردرد میشود.اما کمتر کسی است که همه ی علت های گرفتن سردرد را بداند .سردرد ها بر اساس شدت علت رخ دادنشان به دو دسته تقسیم میشوند.اولیه و ثانویه،که ما در ادامه انواع سردرد های اولیه و ثانویه را توضیح میدهیم.

چراسردرد میشویم؟ توضیح و راه های درمان انواع سردرد

سردرد های اولیه 

سردرد های اولیه میتواند به علت حساسیت بیش از حد فهمیدن درد باشد.زمانی دچار سردرد اولیه میشویم که سردرد بدون بیماری زمینه ای اتفاق افتاد باشد.فعالیت های شیمایی که در مغز اتفاق میافتاد،اعصاب و عروق خونی که در جمجه ما وجود دارند و همچنین ماهیچه های سر و گردن میتوانند در ایجاد سردرد های اولیه نقش داشته باشند و بعضی افراد ممکن است ژنی داشته باشند که آنها را بیشتر به سردرد های اولیه مبتلا کند.انواع سردرد های اولیه به شرح زیر میباشند:

  • سردرد خوشه ای

یکی از دردناک ترین انواع سردرد است که میتواند از شدت درد در طول شب بیمار را از خواب بیدار کند .این درد معمولا در یک طرف سر یا یک قسمت از چشم یافت میشود.این در اغلب در اطراف پشت و یابالای چشم با الگوی خوشه ای یا چرخشی رخ میدهد.بسیاری از بیماران درد این سردرد را به حفاری تشبیه میکنند.

  • سردردهای تنشی 

این‌ نوع از سردرد ها به عنوان رایج ترین نوع سردرد شناخته میشوند.که هنوز هم دلایل آن به خوبی شناخته نشده است.سردردهای تنشی به صورت پراکنده خفیف یا متوسط در سر ایجاد میشوند.سردردهای تنشی میتواند ماهی یکبار فرد را درگیر کند و بیشتر روز با فرد همراه باشد و این نوع سردرد حدود سه چهارم از افراد را درگیر میکند.

  • سردرد میگرنی همراه با اورا 

به میگرنی که معمولا بعد از اختلال حسی رخ میدهد میگرن اورا میگویند این اختلالات شامل تغییرات دربینایی یا حس مورمور شدن در دست و صورت میتواند باشد.او را در میگرن اختلال عصبی است که کمی قبل از بروز سردرد های میگرنی ظاهر میشود.

بعضی از سردردها هستند که عامل شروع شدن آنها میتواند روتین زندگی باشد مانند:

  • سردرد های مزمن روزانه
  • مصرف روتین غذایی هایی که نیترات دار هستند.
  • ضعف سیستم ایمنی بدن میتواند از علت های سردرد باشد.
  • داشتن استرس و اضطراب 
  • کمبود خواب یا تغییر خواب دارید.
  • مصرف مشروبات الکی مخصوصا شراب قرمز زمانی که جزو روتین شما قرار بگیرد.
  • سردرد هایی که هنگام سرفه کردن به وجود میایند.
  • سردردهای تنش مزمن 
  • سردردهایی که ناشی از روابط جنسی هستند.

سردرد هایی که به علت روتین زندگی به وجود می آیند

سردردهای ثانویه

به سردردی که ناشی از یک بیماری دیگر باشد سردرد ثانویه میگویند.علت زیادی با سطح شدت های مختلفی از درد منجر به سردردهای ثانویه میشوند .علت های احتمالی سردردهای ثانویه به شرح زیر میباشد:

  • وجود لخت خونی در سر
  • پارگی عروق
  • سینوزیت حاد(عفونت،التهاب و تورم در حفره ها و سینوس های بینی )
  • آسیب و صدمه :هرگونه اتفاق که منجر به جراحی و تغییر در عملکرد مغز شود.
  • کم آبی بدن:زمانی که بدن آبی را از دست دهد که بیش ازآب مصرفی باشد و بدن برای عملکرد خود آب کافی نداشته باشد.
  • آنفالونزا 
  • آب سیاه: اغلب این اتفاق زمانی رخ میدهد که فشار چشم بالا باعث آسیب به عصب اپتیک شود.
  • مصرف بی رویه مسکن ها
  • سردرد های معروف به بستنی که به عنوان مغز یخ زده شناخته میشوند.
  • اختلال و حمله پانیک
  • التهاب عروقی:عفونتی است که در غشای سرخرگ اتفاق میافتاد.
  • مشکلات خرابی دندان
  • تومور مغزی :رشد غیر طبیعی سلول های مغزی 

نشانه های سردرد چیست؟

امروزه انواع سردرد و راه های درمان آن یکی از معضلات بیماران شده است. آنها فکر میکنند همه سردرد ها یک نوع هستند.سردرد یکی از رایج ترین و شایع ترین ناراحتی های بدن است و انواع آن معمولا بر اثر تحریک یا فشار روی بافت های دارای درد پدید می آید.برخی از علائم و نشانه های سردرد به شرح زیر میباشد:

  • خستگی 
  • احساس فشار در سر
  • دردی که به صورت بی وقفه که متناوب وجود دارد.
  • محل درد ممکن است در یک قسمت از چهره یا جمجه باشد.
سردرد های ناشی از تروما

این گروه از سردرد ها معمولا به درد های مرتبط با سو مصرف مواد یا مصرف بی رویه دارو ایجاد میشوند و ضربه مغزی را به دنبال دارند.

سردرد های ناشی از تروما

راه های درمان سردرد

 پس از شناخت انواع سردرد و نشانه های آن گام دوم فهمیدن  راه هایی برای درمان آن است 

اگر سردرد تنشی دارید،قرص هایی مثل آسپرین و ایپو پروفن استفاده کنید.

اگر دچار سردرد های خوشه ای شده اید،میتوانید از درمان های موثری مانند اکسیژن درمانی ،استفاده از بی حسی و سوماتریپان استفاده کنید.معمولا این نوع سردرد ها باید بین ۱۵ دقیقه تا سه ساعت بهبود یابند.

افرادی که دچار سردرد میگرنی میشوند به نور و صدا حساس هستند برای کاهش شدت التهاب میگرن ودرمان آن میتوانید از کیسه آب سرد،ماساژ،دمنوش زنجبیل ،قهوه،طب سوزنی استفاده نکنید.

سردرد های سینوسی از نوع میگرنی هستند.افرادی که الرژی به مزمن به فصل های خاصی دارند و مبتلا به سینوزیت هستند مستعد به ابتلا به این سردرد ها هستند.اسپری های استروئیدی بینی و آنتی هیستامین ها میتواند در درکان این نوع سردرد موثر باشند.یکی دیگر از سردردهایی که معمولا بانوان آن را تجربه میکنند سردردهای هورمونی است .قائدگی ،مصرف قرص های ضد بارداری و بارداری میتواند در تغییرات استروژن بسیار مفید باشد و در نتیجه منجر به سردرد شود.

تمرینات یوگا،ورزش،داشتن یک رژیم غذایی سالم جهت جلوگیری از این سردرد ها بسیار موثر است.خوردن بیش از حد قهوه و کافئین هم میتواند در ایجاد سردرد موثر باشد.

علت سردرد صبحگاهی چیست ؟

سردرد صبحگاهی به عواملی چون اختلالات خواب ،مشکلات جسمی و نیز برخی عادات شخصی برمیگردد.میگرن و کم خوابی از شایع ترین علل های سردرد صبحگاهی می باشد.با این حال دندان قروچه در خواب ،مصرف مشروبات الکی قبل از خواب و برخی از داروها نیز میتواند علت سردرد های صبحگاهی باشد.

سردرد میگرنی چیست؟

میگرن یک بیماری شایع عصبی است که باعث درد شدید در سر و چشمان میشود و ممکن است از شدت درد عملکرد روزانه فرد را مختل کند.این بیماری ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.معمولا شامل دردی هم راه با تهوع است.افرادی که به میگرن مبتلا هستند به صدا ،نور و بو حساسند و ممکن است دردشان را تشدید کند.برخی از نشانه های میگرن عصبی که در افراد دیده میشود شامل سوزن سوزن شدن در پاها،بی حسی صورت و دست و پا سرگیجه و اختلال بینایی است.

سردرد میگرنی چیست؟راه های درمان سردرد میگرنی

برای درمان سردرد شدید چه بخوریم؟

در کنار آشنایی با انواع سردرد و علت های آن میتوانید با خوردن مواد غذایی سالم  و یا مواد مغذی موجود در غذاهای خوشمزه و کامل سردرد خود را درمان کنید.برخی از این خوراکی ها عبارتند از:

  1. سیب زمینی شیرین
  2. خوردن قهوه 
  3. اسفناج
  4. برنج قهوه ای 
  5. درمان سردردهای میگرنی بانمک 
  6. رفع سردرد با زنجبیل
  7. نعناع
  8. آویشن و دارچین
  9. آجیل ها و دانه ها
  10. ماهی سالمون

دفعه بعد که دچار سردرد شدید میتوانید با خوردن این خوراکی ها  سردرد خود را درمان کنید.

عامل بیماری سردرد میگرنی چیست؟

دلیل بیماری سردرد میگرنی ناشناخته است . با این حال محققان معتقدند که عوامل محیطی و ژنتیکی در بیماری میگرن نقش دارد.در بیشتر موارد این بیماری درخانواده ها وجود دارد و به ندرت نقص تک ژنی در یک خانواده اتفاق میافتاد.برخی از بیماری های روانی با ایجاد این بیماری در ارتباط هستند.مانند اختلال دوقطبی ،افسردگی، استرس و اضطراب از آن دسته بیماری های روحی روانی هستند که در ایجاد سردرد میگرنی نقش دارند.برای اطلاع بیشتر از بیماری روحی روانی گفته شده روی آنها کلیک کنید.

عامل بیماری سردرد میگرنی چیست

آِیا استرس میتواند سردرد را تشدید کند؟

سردرد های استرسی یکی دیگر از علائم جسمی رایج هستند اگر استرس واضطراب دارید و یا نگران چیزی هستید ممکن است دچار سردردهای تنشی شوید تجربه سردردهای تنشی شدید نیز میتواند باعث تشدید استرس و اضطراب شود.اگر درباره استرس و علائم اطلاعی ندارد مقاله استرس و اضطراب را مطالعه کنید.

آیا استرس میتواند سردرد را تشدید کند؟

آیا سردردهای تصادفی طبیعی است؟

سردردهای عادی که معمولا به سراغ ما میایند ناگهانی و تصادفی هستند که به دلیل کم آبی ،تنش عضلانی،دردهای عصبی ،تب کردن ،خوردن کافئین یا ترک آن ،خوردن الکل و یا خوردن برخی غذا ها در سر ایجاد میشوند.همچنین ممکن است در اثر دندان درد،سرماخوردگی و یا به عنوان عوارض جانبی دارو اتفاق بیفتند.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 1 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.