در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

ویژگی بیماران دوقطبی چیست؟

ویژگی بیماران دوقطبی چیست؟
چکیده
اختلال دوقطبی یک ناراحتی با شیوع زیاد است و افراد زیادی در تمام دنیا از جمله ایران رنج میبرند اختلال دوقطبی به صورت معمول در آخر دوره جوانی یا اوائل دوره بزرگسالی تظاهر پیدا میکند. شما میتوانید با خواندن این مقاله وانجام تست موجود درآن اطلاعاتی راجب ویژگی دوقطبی کسب کنید و شخصیت خود را بسنجید .همچنین شما میتوانید پس از مطالعه مطالب و فهمیدن نتیجه آزمون از سایت روحیه برای درمان کمک بگیرید.
مشاوره مشکلات شخصی
دریافت مشاوره از متخصص مشکلات شخصی هزینه: 39,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/7 0:25 نویسنده: مبینا محتشم فر

نشانه های اختلال دوقطبی چیست؟

براساس برآوردهای جدید،هرساله به تعداد افرادی که دارای شخصیت دوقطبی افزوده میگردد و بسیاری افراد ازین که دارای چنین اختلال و شخصیتی هستند بی اطلاعند. قبل از آشنایی با این شخصیت و کسب اطلاعاتی در این مورد بهتر است ابتدا پرسشنامه زیر را پاسخ داده و خود را بسنجید و سپس ادامه مطالب را مطالعه فرمایید.در آخر میتوانید از تیم روحیه برای شروع درمان کمک بگیرید.

 نشانه های اختلال دوقطبی

پرسشنامه شخصیت دوقطبی 

اصطلاحات به کار رفته در پرسشنامه شامل موارد زیر می باشد :

فازپایین :بی انگیزگی ،بی میلی ،افسردگی

فاز بالا:انگیزه بالا ،میل بالا به انجام کارها ،کم خوابیدن 

برای هرکدام از سوالات زیر یکی از این 4گزینه را استفاده کنید: اکثراوقات -اغلب اوقات -بعضی اوقات-به هیچ وجه 

شروع آزمون اختلال دو قطبی:

  1. خلق و سطح انرژی که دارم داعما در حال تغییر است.
  2. بعضی زمانها سطح انرژی ام خیلی پایین است، بعضی اوقات خیلی بالا است.
  3. در طول فاز پایین این علائم را دارم: عدم و کم بودن انرژی، نیاز به خواب زیاد یا بد خوابی، نبود یا کاهش انگیزه برای کارهایی که باید انجام دهم.
  4. در طول فاز پایین احساس غمگینی، دل گرفتگی و افسردگی می کنم.
  5. بعضی اوقات در طول فاز پایین احساس نومیدی و یا حتی خودکشی می کنم.
  6. .در طول فاز پایین توانایی عملکرد شغلی و اجتماعی و ارتباط برقرار کردنم دچار اختلال می شود.
  7. .به صورت تیپیک فاز پایین برای چند هفته و بعضی اوقات چند روز طول می کشد.
  8. بعضی اوقات خُلقم طبیعی است در این حالت سطح انرژی ام نرمال و توانایی شغلی و ارتباطیم مناسب است.
  9. متوجه می شوم که خُلقم دچار نوسان می شود.
  10. در فاز بالا احساس می کنم انرژیم زیاد شده و انگیزه انجام خیلی کارها رو دارم که در حالت معمولی به آنها فکر نمی کردم.
  11. در این فاز دست به کارهای مختلفی می زنم.
  12. بعضی اوقات در این فاز امکان دارد احساس بی قراری، و پرخاشگری به من دست دهد.
  13. بعضی اوقات به یکباره و در یک زمان می خواهم چندین کار رو با هم انجام دهم.
  14. بعضی اوقات در این فاز پول زیادی رو از دست داده و یا دست به کارهایی می زنم که بعدا متوجه می شوم خطرناک بوده است.
  15. بعضی اوقات در این فاز فشار زیادی را برای حرف زدن، میل به انجام کارهای هدف دار و میل به سکس در وجودم افزایش پیدا می کند.
  16. .برخی اوقات رفتارهایی که در طول این فاز از خودم بروز می دهم بنظ دیگران عجیب است.
  17. بعضی اوقات در طول این فاز با اطرافیان و همکارانم مشکل پیدا می کنم.
  18. بعضی اوقات در طول این فاز در مصرف الکل، مخدر ها و داروها زیاده روی می کنم.

محاسبه امتیازات در بیماری دو قطبی:

اکثر اوقات = ۶        اغلب اوقات = ۴      بعضی اوقات = 2       به هیچ وجه = 0

آزمون دوقطبی

تفسیر آزمون بیماری دو قطبی:

0    -   6 = با احتمال بالا مشکلی ندارید.

7   -   12 =با احتمال ضعیفی شما مبتلا هستید.

13  -   19 =با احتمال متوسط شما مبتلا هستید.

20  -   25 =با احتمال بالایی شما مبتلا هستید.

نشانه های اختلال دوقطبی (بای پولار)

درمورد بیماری های روحی- روانی، کلیشه های مختلفی وجود دارد. اما در واقعیت، تشخیص اختلالات روحی معمولا دشوار است، مخصوصاً در افرادی که دچار علادم اختلال دوقطبی هستند. در زیر به 10مورد از نشانه های مشکلات روحی این اختلال اشاره میکنیم.

1.روحیه خوب

اختالل دوقطبی با تغییرات و بالا و پایین رفتن های اخلاقی بین هیجان و افسردگی شناخته میشود. در طول دوره هیجان، فرد ممکن است از واقعیت جدایی کامل پیدا کند. در جنون خفیف یا هیپومانیا که یکی از علائم این اختلال است، فرد وضعیت بسیار پرانرژی پیدا میکند اما هوشیاری خود به واقعیت را از دست نمیدهد.دکتر بیردن میگوید« جنون خفیف میتواند وضعیت واقعاً لذت بخشی باشد. روحیه فرد به شدت تقویت میشود و انرژی و خالقیت بسیار زیادی پیدا میکند و به نشاط میرسد. این قسمت بالای اختلال دوقطبی است.»

2.ناتوانی در انجام کارها

پُر بودن خانه از انبوه کارهای نیمه تمام یکی از ویژگی های اختلال دوقطبی است. افرادیکه بتوانند از انرژی خود وقتی در فاز هیپومانیا هستند استفاده کنند میتواند بازده بسیار خوبی داشته باشند. این افراد معمولا از یک کار سراغ کار دیگر میروند، پروژه های غیرواقع بینانه دارند که معمولا ناتمام میماند.دکتر دان مالون مدیر مرکز سالمت رفتاری و دپارتمان روانپزشکی کلنیک کلیولند در اوهایو میگوید«این افراد معموالً قادر به تمرکز روی یک کار نیستند و میلیون کار را شروع میکنند بدون اینکه بتوانند آنها را به اتمام برسانند»

3.افسردگی

فردی که در وضعیت افسردگی اختلال دوقطبی است درست شبیه به فردی که افسردگی عادی دارد به نظر خواهد رسید. دکتر مالون میگوید«آنها همان مشکالت افرادی که دچار افسردگی معمولی هستند را با انرژی، اشتها، خواب و تمرکز خواهند داشت»متاسفانه، قرص های ضدافسردگی معمولی به تنهایی برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی مناسب نیست. حتی ممکن است چرخه های تغییر روحیه را در این افراد بیشتر کند و یا فرد را به اپیزود جدایی از واقعیت بفرستد.

۴ .آسیب پذیری

برخی از افراد مبتال به اختالل دوقطبی ممکن است دچار جنون ادغامی شوند که در آن علائم افسردگی و هیجان را همزمان تجربه میکنند. در این وضعیت، این افراد معمولا به شدت آسیب پذیر میشوند. همه آدم ها روزهای بد در زندگی دارند به همین دلیل است که تشخیص این نوع دوقطبی بسیار دشوارتر است.دکتر بیردن میگوید«همه ما گاهی اوقات آسیب پذیر و دمدمی مزاج میشویم اما در افرادی که دچار اختلال دوقطبی هستند این وضعیت شدیدتر است تاجاییکه در روابط آنها ایجاد مشکل میکند، مخصوصاً وقتی فرد بگوید، نمیدانم چرا اینقدر آسیب پذیرم واقعاً نمیتوانم آن را کنترل کنم.»

۵ .تند حرف زدن

بعضی افراد ذاتاً پرحرف هستند اما حرف زدن اجباری یکی از متداول ترین نشانه های اختلال دوقطبی است. دکتر بیردن میگوید، این نوع حرف زدن زمانی اتفاق میافتد که فرد در یک مکالمه دونفره نیست. فرد تند تند حرف میزند و اگر سعی کنید حرف بزنید، مطمئناً این اجازه را به شما نخواهند داد. همچنین این افراد معمولااز موضوعی به موضوع دیگر میپرند.

۶ .مشکل در محل کار

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی معمولا سر کار مشکل دارند زیرا بسیاری از علائم آنها در توانایی آنها برای انجام کارهایشان و برابری با بازده کاری همکارانشان اختلال ایجاد میکند. علاوه بر مشکل در تمام کردن کارها، ممکن است دچار اختلال خواب، آسیب پذیری و مشکلات رفتاری فاز هیجان و افسردگی سایر زمانها باشند که موجب خوابیدن بیش از اندازه و سایر مشکلات روحی و رفتاری میشود. دکتر مالون اعتقاد دارد که بسیاری از مشکلات این افراد در محل کار مشکلات بین فردی هستند.

7.اعتیاد به الکل و موادمخدر

دکتر بیردن میگوید، حدود ۵7 درصد از افراد مبتلابه اختلال دوقطبی دچار مشکل اعتیاد نیز هستند، مخصوصاً اعتیاد به الکل. بسیاری از این افراد وقتی در فاز هیجان هستند به الکل روی میاورند تا کمی خود را آرامتر کنند و در زمان های افسردگی نیز برای تقویت روحیه خود باز به الکل روی میاورند.

اعتیاد به الکل در اختلال دوقطبی -روحیه

۸ . دمدمی مزاجی

وقت این افراد در فاز هیجان هستند، دچار اعتمادبه نفس ... میشوند. دکتر مالون میگوید« آنها احساس بزرگی میکنند و عواقب آن را در نظر نمیگیرند. همه چیز به نظرشان خوب میرسد.» دو مورد از متداولترین رفتارهایی که از این حالت ناشی میشود اعتیاد و بیبندوباری و رفتارهای جنسی نامتعارف است. او ادامه میدهد«بیماران زیادی داشته ام که روابط جنسی داشته اند که اگر در فاز جنون و هیجان نبودند، به هیچ عنوان انجام نمیدادند. در این فاز آنها رفتارهایی از خود نشان میدهند که با وضعیت طبیعی آنها تطابق ندارد» 

9 .مشکلات خواب

افراد مبتلابه اختلال دوقطبی معمولا مشکل خواب دارند. در فاز افسردگی زیاد میخوابند و همیشه احساس خستگی دارند. در فاز جنون و هیجان به اندازه کافی نمیخوابند اما هیچوقت احساس خستگی نمیکنند. حتی با چند ساعت در شبان هروز احساس بسیار خوب و شادی دارند و انرژی بسیار بالایی دارند. دکتر بیردن میگوید تنظیم یک برنامه خواب مشخص برای این بیماران، اولین کاری است که برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی انجام میدهد.

مشکل خوابیدن در اختلال دوقطبی -روحیه

10.پرواز افکار

تشخیص این نشانه کمی دشوار است اما وقتی فرد در فاز جنون است زیاد اتفاق میافتد. افراد تصور میکنند که ذهنشان در حال مسابقه است و قادر به کنترل آن نیستند و نمیتوانند افکارشان را کندتر کنند. این پرواز افکار گاهی در حرف زدن اجباری هم اتفاق میافتد. دکتر بیردن میگوید، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است تشخیص ندهند یا نپذیرند که ذهنشان غیرقابل کنترل شده است.

اختلال دوقطبی با تغییرات و بالا و پایین رفتنهای اخلاقی بین هیجان و افسردگی شناخته میشود. علائم مریضی بستگی به این دارد که خُلق شما به سمت افسردگی یا شیدائی تغییر کرده باشد.شروع تغییر شخصیت معمولاً با دورهای از افسردگی میباشد و پس از یک یا چند دوره از
افسردگی، دوره شیدایی بارز میشود. در تعداد کمتری ازافراد شروع بیماری با دوره شیدایی یانیمه- شیدایی است. در طول دوره هیجان، فرد ممکن است از واقعیت جدایی کامل پیدا کند.

تغییرات روانی
  1. احساس غمگینی که از بین نمیرود
  2. احساس نیاز به گریستن بدون هیچ دلیلی
  3. ازدست دادن تمایل و رغبت به همه چیز
  4. عدم لذت بردن از چیزهایی که قبلا لذت می بردید
  5. احساس بیقراری و آشفتگی
  6. از دست دادن اعتماد به نفس
  7. احساس بیارزشی و ناامیدی
  8. زودرنجی و تحریک پذیری

نشانه های روانی اختلال دوقطبی -روحیه

تغییرات فکری
  1. از دست دادن قدرت فکر کردن مثبت و امیدوارانه
  2. از دست دادن قدرت تصمیمگیری حتی در موارد ساده
  3. مشکل تمرکز کردن
تغییرات جسمی
  1.  مشکل خوابیدن
  2. بیدار شدن زودتر از موقع
  3. احساس خستگی کامل
  4. در مواردی دلتنگی
  5. عدم تمایل به رابطه جنسی
تغییرات رفتاری
  1. گریه کردن زیاد و یا احساس نیاز به گریه و عدم توانایی گریستن
  2. پرهیز از مواجهه با افراد
  3. مشکل در شروع و به پایان رساندن کارها، حتی کارهای روزمره 

تحقیقات نشان میدهند که اختلال دوقطبی منشاء ارثی دارد. به عبارتی ژن ها بیشتر از تربیت در این اختلال موثرند. ممکن است مشکل فیزیکی در قسمتی از مغز که کنترل حالات روحی را به عهده دارد عامل این اختلال باشد. به این دلیل است که این اختلال با دارو مداوا میشوند. نوسانات خُلقی ممکن است گاهی توسط استرس و یا مریضی بوجود بیایند. در جامعه ما نیز این اختلال به علت فشار ها و استرس های زیاد رو به افزایش است، ودرصد افراد مبتلا نسبت به گذشته بیشترشده است. برای کسب بیشتر اطلاعات در رابطه با روش درمان این بیماری به roohie.com و یا مقاله درمان اختلال مراجعه نمایید.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 2 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مشکلات شخصی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.