در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

ویژگی های یک مشاور و روانشناس خوب چیست

ویژگی های یک مشاور و روانشناس خوب چیست
چکیده
شناخت ویژگی های یک روانشناس خوب کمک بسیاری در زمینه پیدا کردن یک روانشناس موفق و مجرب میکند.همواره پیدا کردن یک روانشناس خوب یکی از دغدغه های مراجعین بوده و هست .یک روانشناس و مشاور خوب تمام ویژگی هایی که مراجعه کنندگان آنها از یک دوست خوب و صمیمی انتظار دارند را دارا هستند..سامانه روحیه دارای مشاورین و روانشناسان مجربی بوده که میتوانند بهترین راهکار را برای درمان مشکل مراجعه کنندگان ارائه دهند.
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/14 16:12 نویسنده: مبینا محتشم فر

داشتن یک مشاور و روانشناس خوب یکی از لازمه های زندگی امروز است .شاید تا پنجاه سال هیچکس فکر نمیکرد زندگی امروز انقد پیچیده باشد.مشکلات خانوادگی و اقتصادی در جامعه امروز بسیار رشد داشته.افزایش آمار های طلاق ،مشکلات جنسی ،مشکلات روحی روانی باعث افزایش اهمییت، داشتن یک مشاور خوب است.

روانشناس و مشاور خوب چه کسی است؟

خوشبختانه یا متاسفانه در جامعه امروز هنگام برخورد با یک روانشناس ، نگاه مردم جامعه در درجه اول به سلامت روانی خود روانشناس است.به هرحال روانشناسان با کسانی سروکاردارند که دچار بیماری روانی خفیف یا شدید هستند که ممکن است باعث ایجاد رفتار های غیرمتعارف در آنها شود.به همین سبب کسانی که در بیمارستان یا مطب های سلامت روان مشغول به کارند اگر مراقب خود نباشند به طور جدی به این بیماری ها مبتلا خواهند شد .پس در درجه اول روانشناس خوب کسی است که خود دچاربیماری روحی روانی نبوده و باعث بدتر شدن اوضاع سلامت بیمار نشود.همچنین روانشناس خوب باید مهارت های ارتباطی قوی داشته باشد تا بتواند به فرایند بهبود بیمار سرعت ببخشد.روانشناس خوب رازدار و مورد اعتماد باشد و هنگامی که در حال حل  مشکلات بیمار هست .با مشکلات شخصی و خانوادگی خود درگیر نباشد.

روانشناس خوب چه کسی است

آنچه یک روانشناس ومشاور باید بداند

در این مقاله در خصوص مهارت های یک روانشناس و ویژگی های شخصیتی او و کتاب هایی که باید مطالعه کند اطلاعات مفیدی قرار داده ایم.

آنچه یک روانشناس باید بداند چیزی فراتر از آنچه در دانشگاه آموزش دیده است باید باشد برای یک روانشناس خوب شدن باید چیز های زیاد یاد گرفته و دایره اطلاعاتش را بالا نگه دارد.یک روانشناس باید بداند گرفتن مدرک روانشناسی زمانبر است ،نباید اتفاقات سرکار را به خانه ببرد وبداند روانشناسی فراتر از آن چیزی که تصور میشود.یک روانشناس باید مهارت ارتباطی قوی داشته باشد همچنین باید برای مراجعه کنندگان صبر و حوصله خرج کند.باید توانایی حل مسئله را داشته باشد و ... بسیاری از موارد که یک روانشناس باید بداند تا به روانشناس مجرب و خوبی تبدیل شود.

روانشناس و مشاور خوب برای جوانان

دوره جوانی در زندگی دوره مهم و حساسی است در این سنین افراد با تغییرات و مشکلات گسترده ای رو به رو میشوند و از آنها انتظار میرود مانند یک بزرگسال عمل کنندو این میتوانند مشکلات زیادی را ایجاد کند.در این دوره جوانان حساسیت های بیشتری دارند به همین دلیل ممکن است دچار مشکلات بیشتری شوند .به همین دلیل است که کمک گرفتن از روانشناس میتواند بسیار مفید باشد.

جوانی دوره‌ای است که اختلالات ، مشکلات و بیماری‌های متعدد می‌توانند سلامت جسمی و روحی فرد را تحت تاثیر قرار دهند. به همین دلیل است که در این دوره فرد نیاز به مراجعه به روانشناس و مشاوره جوانان و مطرح کردن مسائل خود را دارد. سلامت روحی و روانی این سنین باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد زیرا جوانان به طور مستقیم در دوره جوانی در اجتماع فعالیت می کنند و عدم سلامت روحی می تواند برای جامعه و خود فرد خطرناک باشد.

مشاوره به جوانان کمک می‌کند تا محیطی امن را برای کشف و درک احساسات و مدیریت آنها و دنبال کردن اهداف خود ایجاد کنند و به این ترتیب بتوانند یک زندگی پربار و پرمعنا را هدایت کنند. اگر در دوره جوانی هستید و با مشکلات متعددی رو به روهستید میتوانید از سامانه روحیه و مشاورین آن کمک بگیرید.

ویژگی های یک روانشناس و مشاور خوب

1- یک روانشناس خوب باید قدرت تحلیل داشته باشد.

برای اینکه یک مشاور بتواند به مراجعین خود کمک کند باید توانایی بررسی و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده را داشته باشد.روانشناس بودن تنها گوش دادن به حرف مراجعین نبوده و آنها باید قدرت این را داشته باشند که پس از تحلیل مشکلات مراجعین این اطلاعات را برای ایحاد راه حل مناسب تغییر و استفاده کنند.

ویژگی روانشناس خوب

2- یک روانشناس و مشاور خوب باید مهارت های ارتباطی بالایی داشته باشد.

یکی از مهمترین مهارتهایی که یک روانشناس خوب باید دارا باشد مهارتهای ارتباطی است. آنها باید بتوانند با مراجعین، سایر روانشناسان و مشاوران بهداشت روان ، کارمندان و افراد مرتبط با شغل خود ارتباط برقرار کنند. تا بتوانند برای سریع تر شدن روند درمان فرد از بقیه رشته های مرتبط کمک بگیرند.پس اگر روانشناس شما از دیگر افراد و مشاورین کمک گرفت این نه تنها ضعف او در کارش نیست بلکه نشانه اگاهی از تمام روش های درمان برای بهبود سریع تر شماست.

3- یک روانشناس و مشاور خوب از صبر بالایی برخوردار است.

یک متخصص سلامت روان و باید صبر و حوصله زیادی داشته باشد.در برخی از موارد ممکن است زمان زیادی برا خل مشکل مراجعین نیاز باشد و روانشناس باید اجازه دهد تا مراجعه کننده با سرعت خود این موضوع را پیش ببرند.این کار ممکن است برای برخی روانشناسان دشوار باشد.  

4- یک روانشناس و مشاور خوب باعث میشود شما تغییر را در خود حس کنید.

برخی از انواع درمان ها بیشتر از سایر موارد طول می کشد. به عنوان مثال، مکالمه درمانی تمرکز بیشتری دارد و بنابراین اغلب برای مدت زمان طولانی تری از درمان شناختی رفتاری که بر دستیابی به اهداف خاص متمرکز است، زمان بر است.

با این شرایط، شما باید در طی یک ماه پس از شروع درمان، متوجه تأثیرات درمان شوید. برای نیمی از افرادی که به دنبال  درمان خود به تنهایی هستند، به طور متوسط 15 تا 20 جلسه طول می کشد تا علائم رفع شده را گزارش کنند.

5- یک روانشناس و مشاور خوب بهترین حالت را برای شما میخواهد.

یک مشاور و روان درمانگر خوب توصیه هایی به شما میکند و ضمن اینکه نظر شما را محترم میداند هرگز شما را مجبور به کاری نمیکند که دوست ندارید آن را انجام دهید.یک درمانگر حرفه ای تصمیم شما را میپذیرد حتی اگر کیفیت بهبود درمان را پایین آورد.

6- یک مشاور خوب باید قابل اعتماد باشد.

روانشناس خوب باید اعتماد را در شما ایجاد کند.اگر بیمار  نتواند به مشاور اعتماد کند هیچ گاه نمیتواند با یک دیگر ارتباط خوبی داشته باشند.ایجاد ارتباط بین مراجعه کننده و مشاور میتواند به درمان کمک بسیاری کند .

7- یک روانشناس و مشاور خوب باید راز دار باشد.

بسیاری از افرادی که به مشاور مراجع میکنند مجبورند برخی از مسائل بزرگ خصوصی خود را برای مشاور توضیح دهند این موارد حتی شامل مسائل جنسی نیز میشود.در چنین شرایطی روانشناس موظف است که این صحبت هارا جایی بازگو نکند و همه آنها را مانند یک راز میان خود و فرد بداند.

8- یک روانشناس خوب هرگز قضاوت و سرزنش نمیکند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که روانشناس باید از آن دوری کند قضاوت و سرزنش بیمار است. در واقع فردی که به روانشناس مراجعه می‌کند برای رفع مشکل خود نیازمند درک متقابل است و روانشناس نباید بابت اشتباهات و شکست‌های پیش آمده، اورا  سرزنش و قضاوت کند.

9- یک روانشناس خوب باید از روانشناسی روز آگاهی داشته باشد.

از آنجایی که علم روانشناسی دائم در حال پیشرفت و تغییر هست یک مشاور خوب باید از دانش روز روانشناسی آگاهی داشته باشد و صرفا به اطلاعات خود اکتفا نکند.در چنین شرایطی با اطلاع و بهره گیری از روش های جدید بهتر میتواند مشکل را ریشه یابی کند.

10- یک روانشناس خوب باید احساس همدلی داشته باشد.

شاید اصلی‌ترین موردی که باید آن را جزء مهم‌ترین ویژگی‌های یک روانشناس خوب بدانیم ابراز حس همراهی و همدردی با افراد است. همدردی را نباید با دلسوزی اشتباه گرفت. همدردی معنی است که روانشناس خود را جای فرد بگذارد و پس از درک شرایط و موقعیت وی، نسبت به رفع مشکلات اقدام نماید.

روانشناس خوب

جمع بندی 

در این مقاله ویژگی های یک روانشناس ومشاور خوب را معرفی کردیم و همچنین چیز هایی که یک روانشناس باید بداند و درباره آنها توضیحات کاملی ارائه دادیم .این ویژگی ها از الزامات روانشناسان بوده و برای ریشه یابی باید از آنها استفاده کنند تا به یک روانشناس مجرب و خوب تبدیل شود.در کنار این موارد انتخاب یک مرکز مشاوره روانشناسی خوب نیز مورد مهمی هست که باید به آن توجه کرد.سامانه روحیه و مشاورین آن به عنوان برترین سایت های مشاوره در حال حاضر در این زمینه میتوانند گزینه مناسبی برای بیماران باشند.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 1 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.