در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

برای ازدواج و شروع زندگی مشترک چه میزان درآمد و پول لازم است؟

برای ازدواج و شروع زندگی مشترک چه میزان درآمد و پول لازم است؟
چکیده
هزینه شروع یک زندگی و تشکیل زندگی و ازدواج برای هر شخص متفاوت است. ازدواج و شروع یک زندگی مشترک از بهترین اتفاقات زندگی هر فرد بوده که با وجود تورم، بالا رفتن نرخ دلار و گرانی روزافزون هزینه های آن روز به روز در حال افزایش است.به همین دلیل بسیاری از جوانان نسبت به ازدواج و شروع زندگی مشترک ترس پیدا کرده اند.ما در این مقاله هزینه های شروع یک زندگی مشترک و مایحتاح روزانه و همچنین میزان درآمد مردان و زنان برای زندگی مشترک را بررسی کرده ایم.
مشاوره ازدواج و دوستی
دریافت مشاوره از متخصص ازدواج و دوستی هزینه: 34,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/11/2 6:38 نویسنده: مبینا محتشم فر

برای ازدواج و شروع زندگی مشترک چه میزان درآمد و پول لازم است؟

امروزه به دلیل افزایش تورم و شرایط سخت اقتصادی و همچنین افزایش قیمت طلا و دلار جوانان نسبت به ازدواج ترس پیدا کرده اند.به همین دلیل امروزه آمار طلاق نسبت به ازدواج افزایش بیشتری داشته است.برای اطلاع از آمار ازدواج و طلاق در سال 1401 کلیک کنید.به هرحال ترس از این موضوع امری طبیعی است زیرا ازدواج کردن دیگر به این سادگی ها نیست و اگر جوانان بخواهند زندگی مشترکی را شروع کنند،باید درآمد خوبی داشته باشند و خود را برای هزینه های ریز و درشت آماده کنند.علت دیگری سخت شدن ازدواج و ترس آنها از این موضوع داشتن رسومات قدیمی خانواده ها و انداختن آنها گردن جوانان است.

امروزه به دلیل افزایش تجملات حتی رفتن به مراسم خواستگاری نیز هزینه های زیادی را در برمیگرد.اما واقعا برای ازدواج و شروع زندگی مشترک چه میزان درآمد و پول لازم است؟

برای ازدواج و شروع زندگی مشترک چه میزان درآمد و پول لازم است؟

هزینه های مراسم عقد و عروسی

اگر بخواهیم از ابتدا شروع کنیم،میتوانیم مخارج مراسم بله برون را مورد بررسی قرار دهیم. طبق رسوم اکثر قومیت‌های کشور ما، برای این مراسم یک انگشتر نشان، یک قواره چادر سفید، پارچه، دفتر بله برون، کله قند، گل و شیرینی باید تهیه شود.قیمت طلا در بازار امروز گرمی حدود یک میلیون و هشتصد تا دو تومن است که اگر بخواهیم یک انگشتر سبک انتخاب کنیم نزدیک به شش یا هفت میلیون تومان هزینه بر میدارد.

اگر بخواهیم با قیمت های بازار بی ثبات امروز و افزایش روزانه دلار دیگر موارد را بررسی کنیم یک قواره چادر سفید حدود 1 تا 2 میلیون تومن و پارچه هم بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن هزینه دارد. دفتر بله برون هم از 200 هزار تومان در بازار موجود بوده و کله قند تزیین شده هم از 300 هزار تومان به بالاست. سبد گل هم که دیگر کمتر ۵۰۰ هزار تومان نمی‌شود و شیرینی و یا کیک هم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد. درواقع همین اولین مراسم رسمی بین 8 تا 10 میلیون تومان باید هزینه شود.

دومین مراسمی که بعد از بله برون انجام می شود مراسم عقد کنان است که این مراسم رایج ترین مراسم ازدواج در کشور ایران است.در این مراسم هزینه هایی مانند خرید حلقه، لباس عروس خانم، اتاق عقد و محضر به عهده داماد است، همچنین خرید یک دست کت و شلوار نیز جزو هزینه‌هایی است که در این مراسم انجام شود. ممکن است بتوان اینطور گفت که خرید حلقه از اصلی‌ترین و حذف نشدنی‌ترین خرید‌های ازدواج است که متاسفانه در بازار امروز به دلیل افزایش روزانه قیمت طلا و دلار، خرید حلقه برای جوانان دشوار و چالش برانگیز است.

خرید یک ست حلقه برای جوانان چیزی حدود 10 تا 15 میلیون هزینه دارد، البته اخیرا به دلیل افزایش قیمت طلا و تورم شدید در اقتصاد شاهد هستیم برخی از جوانان برای کاهش هزینه های مراسم و هزینه ها از حلقه‌های نقره به جای طلا استفاده می‌کنند که امر نو و پسندیده‌ای است. در حقیقت نیازی نیست که حتما خود را در فشار قرار دهیم و حلقه‌های طلا بخریم. لباس‌های گران قیمت برای عقد کنان نیز در بازار موجود است که از 4 میلیون تومان شروع می‌شود، اما می‌توان به جای خرید چنین لباس‌هایی که هزینه زیادی دارد لباس ها را تنها برای شب مراسم کرایه کرد که قیمت کرایه یک لباس متوسط از 1.5 میلیون تومان شروع می شود.

در حقیقت برگزاری مراسم عقد کنان می‌تواند ساده و کم خرج باشد و یا تجملاتی و پر هزینه، این خود جوانان هستند که انتخاب می‌کنند به چه صورت مراسمشان را برگزار کنند و آیا توانایی مدیریت هزینه های آن را دارند. یعنی اگر واقعا قصد ازدواج دارید در همین تورم و گرانی ها هم می‌توان مراسمی کم خرج گرفت اگر چشم هم چشمی‌ها را کنار گذاریم و به دنبال تجملات نباشیم.

اخرین مراسم، مراسم عروسی بوده که با فکر کردن به آن نه تنها زوجین بلکه خانواده ها نیز دچار استرس و اضطراب می شوند.هزینه های مراسم عروسی شامل رزرو تالار یا باغ تالار،تهیه لباس عروس،هزینه آرایشگاه عروس و داماد،هزینه های عکاس و فیلمبردار و از این قبیل هزینه ها که حداقل این هزینه ها با دلار امروز مبلغی حدودی 200 الی 500 میلیون است.البته این مبلغ باز هم بستگی به خود زوجین دارد که مراسمی ساده و کم خرج برگذار کنند و یا تجملاتی و پر هزینه.

البته دلیل اصلی این استرس و اضطراب،در خانواده دختر خرید جهیزیه و درخانواده پسر تهیه مسکن و وسیله نقلیه است.

اغلب دیده می شود که برخی خانواده ها به دلیل ناتوانی در خرید جهیزیه مانع ازدواج دختران می شوند. البته تنها گرانی دلیل نگرانی بابت جهیزیه نیست بلکه گاهی ما شاهد هستیم دختران به دلیل رقابت با دوستان و یا فامیل خانواده‌هایشان را مجبور به خرید اقلام گران قیمت می‌کنند و یا حتی گاهی از سمت خانواده‌ها شاهد این مشکل هستیم یعنی مادر دختران برای چشم هم چشمی و رقابت با دیگران، به دنبال خرید جهیزیه سنگین بوده و این را یک افتخار می‌دانند، در حدی که خرید اقلام ایرانی را یک افت می‌دانند و از نظرشان حتما باید یخچال ساید بای ساید آن هم از یک برند خارجی باشد و یا وسایل برقی دیگر از معروف‌ترین برند لوازم برقی باید باشد، یا آنقدر ظرف و ظروف و وسایل آشپرخانه برای زوجین تهیه می کنند که زوجین نمی دانند آن وسیله ها را کجا جای دهند.

هزینه های مراسم عقد و عروسی

میزان درآمد مرد برای شروع زندگی مشترک 

در جامعه امروز حتی اگر زنان و مردان پا به پای یکدیگر کار کنند باز هم با وجود تورم وشرایط سخت اقتصادی ممکن است کم بیاورند.با این وجود گزارش بانک مرکزی از قیمت مسکن، مرکز آمار از تورم در سال 1401 و همچنین اتحادیه‌های لوازم خانگی نشان می‌دهد شروع یک زندگی مشترک در کشور با فرض خرید خانه در مناطق 18 یا 20 که ارزان‌ترین مناطق در گزارش‌های شاخص قیمت مسکن بانک مرکزی هستند و خرید ارزان‌ترین لوازم خانگی ساخت داخل، حدود 1.5 میلیارد تومان هزینه بر میدارد.در جامعه امروز مردان باید حداقل ماهیانه 50 میلیون درآمد داشته تا بتوانند تشکیل خانواده دهند. با وجود نبود کار مناسب برای جوانان و افزایش روزانه دلار ،طلا و مسکن آمار ازدواج هم به نسبت پایین آمده است.

میزان درآمد مرد برای شروع زندگی مشترک 

هزینه های شروع زندگی مشترک 

ازدواج کردن امروزه مقوله ترسناکی برای جوانان به نظر می رسد.زیرا حتی جوانانی که مشغول به کار هستند و سخت در کار کردن تلاش می کنند به دلیل تورم و شرایط سخت اقتصادی ممکن است در خرج کردن کم بیاورند.پس از شروع زندگی مشترک اگر هر دو زوجین شاغل باشند و حداقل حقوق را دریافت کنند و از سوی دیگر وام 200 میلیون تومانی را نیز گرفته باشند، حقوق‌شان 0.5 درصد از کل هزینه‌های شروع زندگی را پوشش می‌دهد. با فرض ثبات شرایط اقتصادی و ثابت ماندن تورم و ده‌ها شاخص دیگر، اگر زوجین، نصف حقوق یک ماهه خود را پس‌انداز کنند؛ 308 ماه یا 25 سال و نیم طول می‌کشد حداقل شرایط برای شروع یک زندگی را پیدا کنند. اگر افرادی بخواهند با رهن کامل یک خانه زندگی خود را شروع کنند، هزینه آن حدود 300 میلیون تومان می‌شود که با کسر وام ازدواج از هزینه‌ها، حقوق هر دو نفر سه درصد از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد که بدون کمک از اطرافیان، 68 ماه به طول می‌انجامد تا تکمیل شود.البته این نکته را در نظر بگیرید که این هزینه بدون در نظر گرفتن مراسم عقد و عروسی است.

هزینه های شروع زندگی مشترک 

هزینه های زندگی مشترک|اجاره خانه 

طبق آخرین اطلاعات از سمت بانک مرکزی رهن خانه در ارزان ترین منطقه 200 میلیون تومان به بالا می باشد.این مبلغ برای از توان خانواده ها و دهک های کم درآمد خارج است. با استناد به فایل‌های موجود در معاملات املاک اگر فردی بخواهد واحدی 50 متری در پایین ترین منطقه بخرد باید بیش از 1 میلیارد تومان پرداخت کند که وام ازدواج 200 میلیون تومانی تنها یک پنجم مبلغ مورد نیاز برای خرید ارزان‌ترین خانه را پوشش می‌دهد. رهن کامل یا اجاره خانه در این مناطق نیز از رقم وام ازدواج بیشتر بوده است.با وجود تورم‌های ریز و درشت در بازار مسکن و عدم تناسب عرضه با تقاضا، به نظر می‌رسد رویای خانه‌دار شدن به خصوص برای خانه اولی‌ها تقرببا از بین رفته باشد. با استناد به آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن، قیمت واحد مسکونی پایتخت در سال 1401  نسبت به سال گذشته افزایشی 200 درصدی داشته است.

هزینه های زندگی مشترک|خرید لوازم خانه 

با توجه به تورم و شرایط سخت اقتصادی و همچنین گرانی های روز افزون، خرید کالاهایی نظیر یخچال یا ماشین لباسشویی که زمانی کالاهای مصرفی به حساب می‌آمد، امروزه در زمره کالاهای بادوام قرار گرفته است. بر اساس گزارش مرکز آمار از نرخ تورم کالاها و خدمات در سال 1401 شاخص قیمتی «مبلمان و لوازم خانه» نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که قیمت لوازم خانگی طی یک سال 20 درصد افزایش داشته. تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقدند نرخ دلار بر قیمت لوازم خانگی تاثیرگذار است و هر زمان که نوسانی در بازار ارز رخ دهد، قیمت لوازم خانگی نیز افزایش می‌یابد. هرچند به نظر می‌رسد این امر برای روند قیمتی عکس در بازارها صادق نباشد.

هزینه های زندگی مشترک|مایحتاج روزانه 

با استناد به آخرین گزارش مرکز آمار از متوسط افزایش قیمت اقلام خوراکی، هزینه یک ماه سبد خوراکی شامل «برنج ایرانی، گوشت گوسفند، گوشت گاو، مرغ، ماست و پنیر، تخم مرغ، کره، روغن مایع، شکر، قند، چای، حبوبات (شامل، عدس، لپه و لوبیا)، ماکارونی، کنسرو ماهی تن و رب گوجه فرنگی » در آبان ماه حدود 4 میلیون تومان برآورد شده.

مقایسه قیمت یک سبد مشخص از کالای خوراکی در آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در کمتر از یک ماه، 80 درصد به قیمت این سبد افزوده شده است. گران‌ترین کالا در سبد خانوارهای شهری گوشت گوسفند است که در مهر 1401 به 300 هزار تومن رسیده است. اما بیشترین تغییر قیمتی در یک سال به گروه حبوبات اختصاص داشت که به صورت میانگین این کالا نسبت به سال گذشته 137.6 درصد افزایش قیمت داشته و از میانگین کیلویی 12 هزار و 500 تومان به حدود 50 هزار تومان رسید.

زن و مرد برای زندگی مشترک باید چقدر در آمد داشته باشند؟

آخرین گزارش مرکز آمار از تورم، نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه سال جاری به 90 درصد رسید. بدین معنا که یک خانواده برای خرید سبد مشخص از کالا و خدمات در مهر سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل باید 90 درصد هزینه بیشتری بپردازد. نکته نگران‌کننده در این است که در دی ماه سال جاری نرخ تورم خوراکی‌ها با افزایش 16.1 واحد درصدی به 56.6 درصد رسید.زن و مرد در ماه باید حداقل درآمدی 10 میلیون تومانی داشته باشند تا بتوانند با گرانی روز افزون از پس هزینه های روزمره برآیند.

زن و مرد برای زندگی مشترک باید چقدر در آمد داشته باشند؟

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
3.2 ( نفر 9 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات ازدواج و دوستی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.