در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

دکتر روانشناس چه کاری انجام می دهد؟

دکتر روانشناس چه کاری انجام می دهد؟
چکیده
دکتر روانشناس در ذهن و رفتار تخصص دارد و به افراد کمک می کند تا روی آنچه باعث بروز مشکل یا تشدید علائم می شود تمرکز کنند. دکتر روانشناس طیف وسیعی از خدمات مختلف از جمله درمان علائم سلامت روان را ارائه می دهد. دکتر روانشناس می تواند به افراد کمک کند تا یاد بگیرند که با موقعیت های استرس زا کنار بیایند، بر اعتیاد غلبه کنند، منشا بیماری ها را شناسایی و بیماری های مزمن خود را مدیریت کنند. ما در این مقاله تمامی وظایف دکتر روانشناس را به صورت تخصصی را بررسی کرده ایم.
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/11/2 22:13 نویسنده: مبینا محتشم فر

روانشناس چه کاری انجام می دهد؟

نشستن در مقابل یک درمانگر که شروع به پرسیدن در مورد مسائل شخصی از شما می کند و باید همه مشکلات خود را توضیح دهید، وضعیتی است که پیش از این می تواند باعث ایجاد احساس ناامنی یا ناراحتی شود.

با این حال، بسیاری از باورها در مورد کارکردهای یک روانشناس کاملاً درست نیستند و می توانند منجر به تداعی های نادرست شوند، مانند اینکه فقط افرادی که دیوانه هستند به روانشناس مراجعه می کنند یا اینکه درمانگران افرادی هستند که مسئول حل مشکلات هستند.

درست است که همه روان‌درمانگران به یک شکل کار نمی‌کنند، درمان‌ها را به طور یکسان تفسیر نمی‌کنند یا اقدامات مشابهی را در طول درمان‌هایشان انجام نمی‌دهند.با این حال، این نیز درست است که همه درمانگران هدف یکسانی دارند، اینکه بیماران را وادار کنند تا وضعیت سلامت روان خود را بهبود بخشند و مهارت‌های بیشتری برای عملکرد صحیح در زندگی خود کسب کنند.

بنابراین، کار اصلی یک روانشناس ارزیابی و تجزیه و تحلیل موقعیت های بیمار برای یافتن مداخلات و راهبردهایی است که ممکن است برای بهبود عملکرد روانشناختی آنها مفید باشد.

درمان ها و تکنیک های مداخله می توانند بسیار متنوع باشند، اما همه آنها در یک ایده قرار دارند: درک یک مشکل خاص و یافتن اقداماتی که امکان حل آن را فراهم می کند.

پس روانشناسان افرادی جادویی نیستند که بتوانند افکار شما را بخوانند یا بدانند به چه فکر می کنید. همچنین درمان‌هایی که سال‌ها طول می‌کشد و در مورد عاشق شدن به فرزندان و والدین صحبت می‌کنند، وجود ندارد.

در واقع، یک درمانگر می تواند با هر نوع فردی کار کند، خواه این یک بیماری روانی باشد یا نباشد، بدون توجه به مشکلاتی که ایجاد می کند. علاوه بر این، مهم است که در نظر داشته باشید که روانشناسان مشکلات را حل نمی کنند یا زندگی بیماران خود را اصلاح نمی کنند.

هر تغییری که فرد بتواند از طریق روان درمانی ایجاد کند، خودش به آن دست خواهد یافت. درمانگر محدود خواهد بود که شما را در مسیر این تغییر راهنمایی کند و شما را با انواع ابزارهایی آموزش دهد که شما را قادر می سازد با مشکلات مختلف خود کنار بیایید.با توجه به همه اینها، می توان چهره روانشناس را به عنوان یک متخصص حرفه ای در رفتار انسانی تعریف کرد که با استفاده از روش های درمانی مختلف به افراد کمک می کند تا با مشکلات خود کنار بیایند و وضعیت روانی سالمی کسب کنند.

برای چه می توان به دکتر روانشناس مراجعه کرد؟

روانشناس شما می تواند به درمان چندین بیماری مختلف روانی و رفتاری کمک کند و همچنین به شما کمک کند تا با استرس های مختلف زندگی کنار بیایید. این مسائل می تواند بلند مدت یا کوتاه مدت باشد.موقعیت ها و شرایطی که می توانید به روانشناس مراجعه کنید عبارتند از:

در حالی که جستجوی کمک برای سلامت روان و شرایط رفتاری می تواند دشوار و طاقت فرسا باشد، ضروری است که این کار را انجام دهید. شرایط سلامت روان بسیار رایج است و سلامت روان و سلامت عاطفی شما به اندازه سلامت جسمانی شما مهم است.

دکتر روانشناس چه کاری انجام می دهد؟

مشاغل دکتر روانشناس 

مشاغل رایج زیادی برای دارندگان مدرک روانشناسی وجود دارد.

  • درمان و مشاوره
  • آموزش و توسعه
  • آموزش مراقبت های بهداشتی خصوصی
  • حمایت از سلامت روان
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • مشاوره خانواده

وظایف دکتر روانشناس

برای مشاهده واضح تر، در مورد 10 عملکرد و وظیفه اصلی که توسط هر روانشناس انجام می شود تحقیقاتی صورت گرفته است.این وظایف به شرح زیر می باشند:

وظایف دکتر روانشناس|تجزیه و تحلیل مشکل

اولین کاری که هر روان درمانگر انجام می دهد تجزیه و تحلیل مشکلاتی است که بر زندگی فرد تأثیر می گذارد.اکثر افراد به دلیل خاصی و برای حل یک مشکل خاص به مشاوره مراجعه می کنند. مشکلات از دیدگاه چند رشته ای درک می شوند، یعنی می توانند به جنبه های رابطه ای، اجتماعی، شخصی یا کاری بپردازند.

به این ترتیب، بیمار می‌تواند هم برای داشتن علائم افسردگی یا مضطرب، هم برای ارائه یک موقعیت شغلی استرس‌زا که نمی‌تواند به آن رسیدگی کند یا مشکلات رابطه‌ای متفاوت با شریک زندگی، خانواده یا دوستان خود داشته باشد.در واقع، رایج‌ترین آن این است که افراد مشکلات مختلفی را با هم ارائه می‌کنند، بنابراین یک موقعیت کاری پر استرس می‌تواند با علائم اضطراب و ناراحتی و مشکلات در خانواده همراه باشد.

دلیل اصلی مشاوره روانشناختی هر چه که باشد، اولین گامی که هر درمانگر برمی دارد، مبتنی بر تجزیه و تحلیل، ارزیابی و درک مشکل مورد نظر است.یک روانشناس نمی تواند کار خود را انجام دهد اگر قبلاً مشکلات به خوبی مشخص نشده باشد و به خوبی درک نشده باشد، همانطور که شخص نمی تواند مشکلات خود را بدون تجزیه و تحلیل و تفسیر اولیه حل کند.بنابراین، روانشناس در پوست بیمار قرار می گیرد و با او شروع به کار می کند تا به درستی مسائلی را که در طول جلسات درمان می شود، تجزیه و تحلیل کند.

وظایف روانشناس چیست

وظایف دکتر روانشناس|ارزیابی رفتار بیماران

ویژگی اصلی که یک روانشناس را مشخص می کند این است که او در رفتار و عملکرد انسانی متخصص است. بنابراین، کلید اصلی درمانگران برای کمک به بیماران خود در ارزیابی و شناسایی الگوهای اصلی رفتار آنها نهفته است.در ارزیابی رفتار فرد، روانشناس اطلاعات بیشتری در مورد "چرا" مشکلات آنها به دست می آورد و می تواند روشن کند که کدام مداخلات ممکن است مفید باشد.

روان‌شناسی مبتنی بر مطالعه جنبه‌هایی مانند تفکر، رفتار، عواطف یا رفتارهای انسان است.افراد در این مولفه ها دارای یکسری ویژگی هستند و ما به صورت خودکار بدون توجه به کیفیت آنها و امکان اصلاح آنها را می پذیریم.هنگامی که با روانشناس مشورت می شود، روانشناس ارزیابی گسترده ای از این جنبه ها انجام می دهد، به همین دلیل است که درمانگران اغلب سوالات متعددی می پرسند یا پرسشنامه ها و آزمون ها را اجرا می کنند.

وظایف دکتر روانشناس|ارزیابی رفتار بیماران

وظایف دکتر روانشناس|تشخیص شخصیت و نحوه زندگی بیماران

یکی دیگر از جنبه های اصلی کار روانشناسان، تشخیص شخصیت و نحوه زندگی بیماران است. این واقعیت ممکن است تهاجمی یا ناراحت کننده باشد که از بیرون دیده می شود، اما به ندرت برای افرادی که به روانشناس مراجعه می کنند چنین است.دانش در مورد رفتار و عملکرد انسان اگر در مورد خاصی به کار نرود بی فایده است.

بنابراین، اگر روانشناس به طور خاص نداند ویژگی های اصلی بیمارش چیست، به سختی می تواند به او کمک کند.به همین دلیل، درمانگران اغلب آزمایش های شخصیتی را انجام می دهند و در مورد زندگی گذشته، روابط و تجربیاتی که بیمار تجربه کرده است، سؤال می پرسند.

وظایف دکتر روانشناس|گوش کردن 

برای دستیابی به همه موارد فوق، روانشناسان به فرم همدلی به بیماران خود گوش می دهند.این بدان معنی است که آنها برای هر داستانی که بیمار در مورد مشکلات یا تجربیات شخصی خود بیان می کند، همدلی نشان می دهند.به عبارت دیگر، درمانگر زمانی که مشکلات و تجربیات مختلف بیمار را توضیح می دهد، سعی می کند خود را به جای بیمار بگذارد.

او نه تنها سعی می کند با آنچه می گوید خود را به جای او بگذارد، بلکه تمام دانشی که از قبل در مورد شخصیت و نحوه صبور بودن را داشته است در نظر می گیرد.بنابراین، اگر چه یک درمانگر ممکن است عقاید یا افکاری برخلاف افکار بیان شده توسط فرد داشته باشد، اما می تواند خود را جای فرد بگذارد.بنابراین روانشناس قادر است چیزهایی را که بیمار زندگی می کند، افکار، ایده ها، احساسات و اعمالی که انجام می دهد درک و تجربه کند،در نهایت نیازهایی را که هر فرد ارائه می دهد به دقیق ترین شکل ممکن درک می کند.

وظایف دکتر روانشناس|توضیح دادن 

در مواجهه با این ایده که روانشناسان دارای توانایی های جادویی هستند، می توانند بدانند طرف مقابل چه فکری می کند یا ذهن او را بخواند، واقعیت کارکردهای درمانگر کاملاً مخالف است.

روانشناس با کنجکاوی ساده یا با تمایل به دانستن بیشتر در مورد بیمار بدون هیچ انگیزه ای چیزی را ارزیابی، معاینه یا سوال نمی کند.در واقع، باید در نظر گرفت که در طول جلسات درمانگر در حال کار هستند، بنابراین هر چیزی که ارزیابی می شود دلیل خاصی دارد: کمک به بیمار.

علاوه بر این، هنگامی که درمانگر اطلاعات کافی برای جرأت انجام فصل‌ها و تشخیص‌های مربوط به مشکلات و عملکرد روانی بیمار را داشته باشد، به تفصیل توضیح می‌دهد.علاوه بر این، توضیحاتی که روانشناس ارائه می دهد می تواند برای بیمار برای شروع درک اتفاقاتی که برای او اتفاق می افتد بسیار مفید باشد.

عموماً گفته می شود که هیچ کس نمی تواند شما را بهتر از خودتان بشناسد و این گفته را می توان به طور کلی درست در نظر گرفت.با این حال، در مواقع سخت، مردم ممکن است در درک دلیل بسیاری از چیزها مشکل داشته باشند، چرا من اینقدر مضطرب هستم؟ چرا نمی توانم بیهوده شاد باشم؟

در این شرایط، روانشناسان، از طریق یک دید عینی و با حمایت از پیشرفت های علوم رفتاری، می توانند اطلاعات اضافی را ارائه دهند که به افراد امکان می دهد بهتر بفهمند چه اتفاقی برای آنها می افتد و برای اصلاح وضعیت مشکل ساز چه کاری می توان انجام داد.

وظایف دکتر روانشناس ،توضیح دادن

وظایف دکتر روانشناس|گزارش دادن

کار مهم دیگری که روانشناسان انجام می دهند گزارش اطلاعات در مورد جنبه های روانشناختی و در برخی موارد درباره آسیب شناسی روانی است.

هنگامی که فردی از بیماری روانی رنج می برد، اغلب دانش لازم برای درک بهینه آنچه برای او اتفاق می افتد، چرا اتفاق می افتد و چه اقداماتی می تواند برای مداخله انجام شود را ندارد.

به این دلایل، عملاً تمام جلسات روان درمانی با یک مرحله آموزشی آغاز می شود که در آن درمانگر ویژگی های تغییری را که در رنج است به صورت مختصر توضیح می دهد.

برخلاف نکته قبل، در این مورد به طور کلی توضیح داده می‌شود تا بیمار از نحوه عملکرد مؤلفه‌های روان‌شناختی بیشتر آگاه شود و دید تقریبی‌تری نسبت به مشکل ایجاد کند که به او در درک مداخلات بعدی کمک کند.

وظایف دکتر روانشناس| ارائه منابع و راهبردها

هدف از شش نکته قبل جمع آوری اطلاعات، کسب دانش، ایجاد جو اعتماد و آماده سازی بیمار با هدف یافتن منابع و راهبردهایی است که امکان بهبود روانی یا بهبود بهزیستی روانی را فراهم می کند.بنابراین، هنگامی که درمانگر عملکرد بیمار را درک می کند، شروع به پرس و جو می کند که چه مداخلاتی برای او مفید است.درمان‌ها بسیار زیاد و متنوع هستند و درمانگر مطمئن نیست که مداخله خاصی مؤثر باشد.روانشناسان جادوگرانی نیستند که بدانند در هر مورد چه چیزی کارساز است، اما دانشی در مورد رفتار انسان دارند که به آنها امکان می دهد به سودمندترین استراتژی ها نزدیک شوند.

وظایف دکتر روانشناس

وظایف دکتر روانشناس|ایجاد انگیزه برای تغییر

یک دکتر روانشناس راهبردها و منابعی را ارائه می دهد که برای بیمار مفید خواهد بود، اما تغییر توسط درمانگر انجام نمی شود، بلکه توسط بیمار انجام می شود.به این ترتیب، همانطور که راهبردهای انتخاب شده توسط روانشناس عملی می شود، به طور مداوم بیمار را برای رسیدن به اهداف ترغیب می کند.

درمانگر برنامه ای برای بهبودی ترسیم می کند، اما از بیمار می خواهد که او را دنبال کند تا بهبود یابد.

وظایف دکتر روانشناس|ارائه رهنمودهایی همراه با تغییر

به موازات آن، روانشناس دستورالعمل هایی را به بیمار ارائه می دهد تا به او کمک کند تا روند تغییر را حفظ و ادامه دهد.دستورالعمل های ارائه شده توسط یک درمانگر توصیه نیست. یعنی روانشناس توصیه نمی کند زیرا صرف مشاوره یک عمل ذهنی است.به این ترتیب روانشناسان دستورالعمل هایی را با پشتوانه علمی ارسال می کنند اما هرگز برای بیمار تصمیم نمی گیرند.

آنها می توانند شما را به مسیری راهنمایی کنند، اما نه از طریق توصیه، بلکه از طریق تکنیک هایی که به بیمار امکان می دهد تحلیل خوبی از موقعیت ها انجام دهد و تا حد امکان دقیق تصمیم بگیرد.

وظایف دکتر روانشناس |همراه بودن

در نهایت، درمانگر به شخصیتی تبدیل می شود که برنامه ای برای تغییر طراحی کرده است که بیمار به آن باور داشته و آن را اجرا کرده است.در طول مسیر، بیمار می داند که تنها نخواهد بود، زیرا روانشناس همیشه او را همراهی می کند و در لحظاتی که بیشتر به آن نیاز دارد، او را راهنمایی می کند.

دکتر روانشناس چه کاری انجام می دهد؟

چگونه دکتر روانشناس شویم؟

برای تبدیل شدن به یک روانشناس، باید مراحل زیادی را با موفقیت بگذرانید.تبدیل شدن به یک دکتر روانشناس به شرح زیر می باشد؟

  • چهار سال تحصیل در مقطع لیسانس دردانشگاه که منجر به اخذ مدرک لیسانس می شود
  • چهار تا شش سال تحصیلات تکمیلی، که منجر به دریافت مدرک دکترا می شود - مدرک دکترای فلسفه (PhD) در رشته روانشناسی یا مدرک دکترای روانشناسی (PsyD)
  • یک سال کارآموزی تمام وقت در دوران تحصیلات تکمیلی
  • یک آزمون ملی و آزمون(های) اضافی مخصوص کشوری که در آن تمرین می کنید

در اکثر کشور ها، قبل از گرفتن مجوز به عنوان یک دکتر روانشناس، به یک سال نظارت بیشتر نیاز دارید. بسیاری از آنها فلوشیپ های فوق دکترا را برای توسعه یک تخصص در این زمینه تکمیل می کنند.

روانشناسان دارای مجوز همچنین باید هر ساله در طول دوران حرفه ای خود آموزش های مداوم مانند کنفرانس ها، تحقیقات و کلاس ها را تکمیل کنند تا از پیشرفت های رشته خود مطلع شوند.

دکتر روانشناس شدن چقدر زمان می برد؟

ممکن است هشت تا 12 سال یا بیشتر طول بکشد تا یک روانشناس مجرب و قابل قبول شوید. بستگی به این دارد که با چه سرعتی می توانید مدرک لیسانس و دکترا کسب کنید. شما همچنین باید یک دوره کارآموزی تمام وقت یک ساله را در دوران تحصیلات تکمیلی بگذرانید و بسته به اینکه در کدام کشور قصد دارید در آن تمرین کنید، ممکن است به یک سال دیگر تمرین تحت نظارت نیاز داشته باشید.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 2 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.