در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

مشاوره قبل از ازدواج چه گونه صورت می گیرد و چرا باید قبل از ازدواج با متخصص و روانشناس صحبت کنیم؟

مشاوره قبل از ازدواج چه گونه صورت می گیرد و چرا باید قبل از ازدواج با متخصص و روانشناس صحبت کنیم؟
چکیده
انجام مشاوره قبل از ازدواج یکی از اقدامات ضروری برای زوجین است. مشاوره قبل از ازدواج در جلسات مختلف انجام میشود. در ابتدا یک مشاوره مشترک برای زوجین صورت میگیرد، سپس هر کدام از آنها حق داشتن یک مشاوره جدا با مشاور خود دارند .مشاوره قبل از ازدواج احتمال داشتن ازدواج موفق را بالا میبرد. اگر قصد ازدواج دارید و می خواهید با اطمینان خاطر بیشتر چنین تصمیم بزرگی را عملی کنید این مقاله را مطالعه کنید
مشاوره ازدواج و دوستی
دریافت مشاوره از متخصص ازدواج و دوستی هزینه: 34,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/26 9:40 نویسنده: مبینا محتشم فر

مشاوره قبل از ازدواج به منظور بالا بردن سطح آگاهی و شناخت از خود و همچنین شناخت بیشتر و درست طرف مقابل و بررسی بهتر معیارهایی که برای انتخاب همسر ایده آل خود در نظر گرفته اید صورت میگیرد.افزایش آگاهی برای داشتن یک انتخاب بهتر و درست همیشه مطرح بوده است.افرادی که به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه نکرده اند و انتخاب آنها از روی احساسات و هیجانات بوده با گذشت زمان ثابت شده است که زوجین انتخاب مناسبی برای یکدیگر نبوده اند.امرروزه دلیل نداشتن آگاهی و شناخت از فرد مقابل یکی از علت های افزایش طلاق می باشد.

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج باعث میشود تا زوجین با اطمینان خاطر نسبت به موضوعات و مسائل مختلف مرتبط با زندگی و برنامه های مشترک آینده وارد گفتگو شوند و راحت تر تصمیم بگیرند.مشاوره قبل از ازدواج به صورت فردی و مشترک صورت میگیرد .هدف مشاوره قبل ازدواج افزایش شناخت و آگاهی طرفین از خصوصیات و ابعاد شخصیت یکدیگر است .بررسی هماهنگی ها و وجه های مشترک زوجین با یکدیگر در طی جلسات مشاوره قبل از ازدواج صورت میگیرد.یادگیری تخصصی مهارت های ارتباطی از اهداف دیگر مشاوره قبل از ازدواج است که در حین جلسات شدت ضروری بودن آن مطرح میشود.ایجاد تفاهم در زمینه های مورد اختلاف زوجین،افزایش انگیزه ،شناخت خصوصیات یکدیگر نیز در طول جلسات انجام میشود.

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟اصول مشاوره قبل از ازدواج

اصول مشاوره قبل از ازدواج 

برای اطمینان کامل از اثر بخشی و تاثیر گذاری مشاوره قبل از ازدواج باید اصول زیر کاملا رعایت شود:

  • هدف از مشاوره قبل از ازدواج بالا بردن سطح آگاهی افراد از خود و یکدیگر است و به هیچ عنوان مشاور حق تصمیم گیری به جای آنها را ندارد.
  • شرایط فعلی زوجین و وضعیت آنها مبنای تصمیم گیری ازدواج قرار میگیرد.امید واهی دادن بر بهتر شدن وضعیت در آینده ای نامعلوم توسط مشاور ممنوع است.
  • مبنای تصمیم گیری در مشاوره قبل از ازدواج باید با منابع تخصصی و علمی و مقاله های مرتبط با مشاوره ازدواج صورت گیرد.مشاوره قبل از ازدواج که با استفاده از سنت ها و آداب و رسوم کلیشه ای و باور های عامیانه و غیرعلمی صورت گیرد انجام شود بسیار آسیب زا خواهد بود.
  • مشاور باید در فرایند مشاوره منافع هر دو طرف را به شکلی منطقی و بدون هیچگونه پیش داوری در نظر بگیرد.
  • صرفا اینکه در طولانی مدت در یک رابطه بیمارگونه باشید ،دلیل ماندن به هر قیمتی در این رابطه نیست.
  • در جلسات مشاوره قبل از ازدواج برای نقش خانواده ها اهمییت و ارزش زیادی باید قائل شویم.میزان مخالفت و موافقت آنها راجب شخص مد نظر ما باید چک شود.اما خانواده حق ورود به فرایند مشاوره قبل از ازدواج را ندارند و نباید مداخله غیر منطقی توسط آنها صورت گیرد.

چرا مشاوره قبل از ازدواج اهمیت دارد؟

افرادی که در مرحله تصمیم گیری برای ازدواج هستند در طی جلسات قبل از مشاوره به شناخت بهتر و بیشتری از خود و طرف مقابلشان دست می یابند و میتوانند با کسب مهارت خودشناسی معیار های درست تری برای انتخاب خود داشته باشند.در حقیقت مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک میکند تا بهتر متوجه شوید مه ویژگی ها و شخصیت طرف مقابل با شما همخوانی دارد یا نه.مشاوره قبل از ازدواج به شما در تصمیم گیری و انتخاب همسر درست و داشتن یک ازدواج موفق کمک میکند.ممکن است در طی جلسات مشاوره متوجه بیماری روانی در طرف مقابلتان شوید که در مدت آشنایی از آن بی اطلاع بوده اید.برای اطلاع از بیماری های روانی خطرناک و آسیب زا کلیک کنید.

چرا مشاوره قبل از ازدواج اهمیت دارد

کدام تست های شخصیت شناسی در مشاوره قبل از ازدواج انجام میشود؟
  1. شناخت آسیب شناسی شخصیت (الگوی سلامت)
  2. هماهنگی ابعاد پنجگانه شخصیت (الگوی شخصیت وتناسب )
  3. تست کهن الگوی مردان و زنان 
  4. تست 5 عاملی نئو 
  5. تست مایرز-بریگز

مشاوره قبل از ازدواج برای چه کسانی ضروری است؟

مشاوره قبل از ازدواج برای تمام افرادی که در یک رابطه عاطفی عمیق با هدف ازدواج قرار گرفته اند ضروری است.بهتر است حدود سه الی چهار ماه از آشنایی طرفین بگذرد و سپس به مشاوره برای ازدواج مراجعه کنند.در واقع پیشنهاد میشود مشاوره قبل از ازدواج زمانی انجام شود که در طرفین وابستگی عاطفی شدیدی ایجاد نشده باشد ،زیرا در این شرایط آنها میتوانند تصمیم بهتری برای چگونگی ادامه رابطه خود جدا از هرگونه هیجانی به صورت منطقی بگیرند.

مشاوره قبل از ازدواج برای چه کسانی ضروری است

مشاوره قبل از ازدواج چند جلسه است؟

جلسات مشاوره قبل از ازدواج معمولا در 6 الی 10 جلسه انجام میشود .البته میتوان با توجه به ضرورت ها و شرایط پیش بینی نشده این جلسات افزایش یافته وآنها را به صورت فردی یا زوجی برگزار نمود و هیچگونه محدودیتی در تعداد جلسات وجود ندارد.معمولا جلسه اول به صورت مشترک انجام شده و بعد از آن زوجین میتوانند به صورت فردی با مشاوره خود جلسه داشته باشند و در آخر مشاوره به صورت مشترک برای جمع بندی و نتیجه گیری انجام شده و مشاور تفاوت های آنهارا بررسی و با زوجین به اشتراک میگذارد.

در مشاوره قبل از ازدواج حضور خانواده ها الزامی است؟

در شرایطی که خانواده ها مخالف یا مانع ازدواج و پیوند زوجین باشند بهتر است مشاور در زمانی مناسب برای خانواده ها یک جلسه مشاوره بگذارد.اما از آنجایی که مراجعه کنندگان مشاوره قبل از ازدواج بالای 18 سال سن دارند حضور خانواده ها مگر در شرایط خاص الزامی نمی باشد.

در مشاوره قبل از ازدواج بهتر است چه مواردی مطرح شود؟

1- در طول جلسات بهتر است مواردی که برای شما حالت مبهم و گنگی دارند و یا در طول آشنایی با شریک عاطفیتان جواب مناسبی برای رفتار های متناقض او دست نیافته اید به مشاورتان مطرح کنید.

2- اگر به بیماری روحی روانی یا جسمی خاصی مبتلا هستید و داروی خاصی مصرف میکنید بهتر است این موارد را در طول جلسه با مشاورتان در میان بگذارید.

3- اگر در طی مدت آشنایی با شریک عاطفیتان به موارد خاصی برخورد کرده اید که تا حدودی با فرهنگ شما متفاوت و نامناسب بود بهتر است آن را به مشاور خود مطرح کنید.

4- بهتر است برنامه ریزی آینده خود را حداقل تا 5سال بعد در نظر داشته باشید و نقاط برجسته و تصمیمات مهم خود را در طول 5 سال آینده یادداشت کنید و در طی جلسات با مشاور خود در میان بگذارید.

5- تلاش کنید در طی جلسات مشاوره به هیچ وجه خود واقعی تان را مخفی نکنید و این فرصت را برای شناخت بهتر خود وطرف مقابلتان از دست ندهید .به این تربیت فرایند مشاوره شما با صداقت و موفقیت پیش خواهد رفت.

در مشاوره قبل از ازدواج چه مواردی بهتر است مطرح شود

مراحل مشاوره قبل از ازدواج 

مراحل مشاوره قبل از ازدواج شامل دو گام میشوند که عبارتند از:

  • جذابیت (اولین گام آشنایی)

ممکن است به شما بگویند که ظاهر ملاک و معیار اصلی نیست اما ما به شما میگویم اولین معیار در رابطه و دوست داشتن معیار های ظاهری و جذابیت های جنسی طرفین برای یکدیگر است.به عبارتی فردی که انتخاب کرده اید باید با معیارهای ظاهری منتخب شما همخوانی داشته باشد.برای اطلاع از اهمییت زیبایی همسر کلیک کنید.

  • بررسی ملاک و معیارهای غیر ظاهری

این معیارها در گام دوم مورد بررسی  قرار می گیرند.این اصول،معیار های قابل حل شدن هستند و میتوان در رابطه با آنها مذاکره برقرار کرد.

1-  ارزش های معنوی: مثل نگاه طرفین به زندگی و دنیا و معنای زندگی و زنده بودن

2- ارزش های اقتصادی:میزان پس انداز طرفین،شیوه مدیریت مالی،داشتن استقلال مالی،انتظارات و توقعات مالی،مهریه،چگونگی برگزاری مراسم عروسی .

3- ارزش های جنسی: رابطه جنسی در گذشته،هماهنگی جنسی طرفین،جذابیت جنسی،باور ها و تنوع جنسی ،سلامت جنسی 

4- ارزش های جنسیتی :دیدگاه نسبت به جنس مخالف در طرفین،اشتغال و ادامه تحصیل زن،نقش زن در تامین مخارج زندگی و تقسیم کارها

5- ارزش های تربیت فرزندان:تعداد فرزندان، نگرش به فرزندآوری ،زمان بچه آوردن،روش های پیشگیری از بارداری،جنسیت فرزندان،نقش اصلی والدین در تربیت فرزند

سوالات متداول مشاوره قبل از ازدواج

سوالات بسیار مهمی وجود دارد که اکثر افراد در روزهای آشنایی با آن مواجه میشوند مانند:

  • جذابیت ظاهری چقدر مهم است ؟

وقتی کشش و میل جنسی و ظاهری به طرف مقابل نیست ،احتمال اینکه بعدا ایجاد شود کم است و اگر ایجاد نشود زندگی سرد میشود.

  • مسائل جنسی تا چه حدی مهم هستند؟

یکی از رکن های اصلی ازدواج مسائل جنسی هستند که هم برای مردان و هم برای زنان مهم است.برخی افراد به دلیل مسائل مختلفی در زمینه مسائل جنسی هیچ گفتگویی با یکدیگر ندارند.

  • آیا تفاوت های عقیده ای و مذهبی بر ازدواج تاثیر دارند؟

بله.تاثیر بسیاری زیادی بر ازدواج دارد.بعضی از افراد بر این تصورند که بعد از ازدواج عقاید یکدیگر را تغییر دهند ولی این مسئله در بسیاری از موارد درست نیست.

  • در اختلاف بین خانواده و همسر طرف کدام را بگیریم؟

زن و مرد در یک ازدواج موفق برای زندگی خود حریم دارند و اجازه نمیدهند کسی وارد این حریم شود.اگر خانواده ها وارد این حریم شوند بهتر است زن و مرد خانواده را از این حریم کنار بزنند وخودشان مشکلشان را حل کنند.

  • ازدواج از نظر اختلاف طبقاتی چگونه است؟

در بیشتر مواقع یکی از طرفین از نظر اقتصادی با دیگری تفاوت زیادی دارد.اما اگر مرد از نظر اقتصادی در سطح پایین باشد. احتمال وجود مشکل زیاد است.

سوالات متدوال مشاوره قبل ازازدواج

علاوه بر سوال هایی که بالا مطرح شد سوال های دیگری نیز وجود دارد که باید در جلسات مشاوره به صورت دقیق بررسی شوند همچون:

  • ازدواج با زن یا مرد بچه دار چگونه است؟
  • خرج و مخارج ازدواج با چه کسی است؟
  • با وجود علاقه زیاد اختلافات زیادی هم داریم ،فکر میکنیم بعدا بتوانیم آن را از بین ببریم آیا این طرز فکر درست است؟
  • اگر یکی از طرفین در دوران آشنایی خیانت کرده باشد و دیگری آن را بفهمد باید این رابطه به اتمام برسد؟
  • تفاوت های فرهنگی تا چه میزان مهم هستند؟

و ازین قبیل سوال ها که حتما باید در جلسات مشاوره بررسی شوند.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 2 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات ازدواج و دوستی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.