در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

علت اصلی کم شدن تمایل به فرزند در زوجین چیست؟

علت اصلی کم شدن تمایل به فرزند در زوجین چیست؟
چکیده
علت اصلی کم شدن تمایل به فرزندآوری در سال های اخیر عوامل مختلفی بوده است.در آشنایان و دوستان که تمایل زیادی به فرزندآوری ندارند زیاد شنیده ایم که بگویند تصمیم شخصی آنان این است که فرزندی نداشته باشند. به نظر شما دلایل اصلی گرایش زوجین به عدم فرزندآوری و بچه دار شدن چه می تواند باشد؟پیشنهاد میکنیم این مقاله را مطالعه کنید تا علت اصلی کم شدن تمایل به فرزندآوری را بدانید.
مشاوره خانوادگی و زناشویی
دریافت مشاوره از متخصص خانوادگی و زناشویی هزینه: 32,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/30 0:16 نویسنده: مبینا محتشم فر

کم شدن تمایل به فرزندآوری و بقای نسل 

پیش از هر چیز اول بهتر است بدانیم اصلا چرا باید فرزندی به دنیا بیاوریم؟ اگر 100 سال پیش این سوال را از کسی می پرسیدیم قطعا با تعجب ما را نگاه می کرد و جواب می داد: "مگر این هم پرسیدن دارد. داشتن فرزند جزو نیازهای اولیه زندگی است!" اما امروزه با تغییر کردن سبک زندگی و خط فکری مردم، کسی داشتن فرزند را لازمه زندگی نمی داند. امروزه مردم با سخت تر شدن شرایط زندگی با خود فکر می کنند چرا باید فرزندی به دنیا بیاورند که او هم این سختی را تجربه کند. اما کمتر کسی این نکته را در نظر می گیرد که فرزندآوری عامل بقای نسل، رشد استعداد، پویایی نیروی انسانی و قدرت جمعیتی در جهان محسوب می شود.

در روزگاران قدیم داشتن تعداد فرزندهای زیاد در خانواده ها ارزش تلقی می شد اما امروزه سبک زندگی مردم دستخوش تغییرات بسیاری شده است. در سال های اخیر در اطرافیان و نزدیکان خود عدم تمایل به فرزندآوری را مشاهده می کنیم و وقتی از آنان دلیل این تصمیم را جویا می شویم دلایل متعددی ردیف می کنند. اما دلایل واقعی این بی میلی در زوجین چیست؟ با هم بررسی می کنیم.

فرزند آوری و تمایل به فرزند داشتن

آیا بالا رفتن سن ازدواج باعث کم شدن تمایل به فرزند شده است؟

الگوی ازدواج نقش اصلی را در تغییرات بزرگ جمعیتی دارد و بالا رفتن سن ازدواج، خود عامل مهمی در بحث فرزندآوری می باشد. 9/26 درصد تولدها از مادران در گروه سنی 24 ـ 20 سال و 2/32 تولدها از مادران 29 ـ‌ 25 ساله صورت گرفته است که افزایش سن باروری در نتیجه ی افزایش سن ازدواج از این آمارها کاملاً مشهود است.

علت اصلی عدم تمایل زوجین به فرزندآوری 

آوردن فرزند و تربیت او مسئولیت بزرگی محسوب می شود که باعث ترس بسیاری از زوجین می شود و ترجیح می دهند با نیاوردن فرزند از این مسئولیت فرار کنند. خود این حس ترس هم به دلایل زیادی برمی گردد که بخش زیادی از آن مربوط به مسائل اقتصادی در جامعه می باشد.
بعضی از زوجین هم گمان می کنند با آوردن فرزند دیگر نمی توانند مثل گذشته در جامعه فعالیت کنند و زمان تفریح و استراحت خود را از دست می دهند. در صورتی که این مسئله سخت و پیچیده ای نیست و به سادگی قابل حل است. والدین با یک برنامه ریزی زمانی مناسب می توانند در کنار تربیت فرزند و وقت گذاشتن برای او، به فعالیت های اجتماعی موردعلاقه خود هم برسند.برخی دیگر از عوامل عدم تمایل زوجین به فرزند آوری:

شرایط سخت اقتصادی از دلایل کاهش عدم تمایل به فرزند آوری 

امروزه با بالا رفتن مشکلات اقتصادی در جامعه شاهد بی میلی بیشتر زوجین به فرزندآوری هستیم. مخارج بالای پزشکی و هزینه های سنگین بزرگ کردن و تامین نیازهای فرزند باعث می شود زوجین از آوردن فرززد صرف نظر کنند. البته بر خلاف باور عموم افراد باید دانست که درست است مسائل اقتصادی اهمیت بالایی دارد اما تمام ماجرا نیست! و مسئله فرزندآوری بیشتر به مسائل فرهنگی مربوط می باشد.

علت اصلی تمایل نداشتن برای فرزند اوردن در جوانان و زوجین

فردگرایی در افراد باعث عدم تمایل به فرزند آوری 

فردگرا به افرادی اطلاق می شود که تنها نیازها و خواسته های خود را در نظر می گیرند و نیاز دیگر افراد در صورتی برایشان اهمیت دارد که برای خودشان هم منفعتی داشته باشد.اینگونه افراد بر منحصر به فرد بودن خود تاکید دارند و وابستگی زیادی به دیگران ندارند. فردگرایی باعث کاهش آمار ازدواج، بی میلی به فرزندآوری، طلاق و .. می شود. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در رابطه با دلایلی که موجب افزایش طلاق می شود مقاله علل اصلی طلاق را مطالعه کنید.

نگرانی درباره آینده فرزند منجر به عدم تمایل به فرزند آوری 

والدین یک کودک همواره درگیر فکر و خیال برای آینده فرزند خود هستند و دغدغه آینده مناسب فرزندشان را دارند. در این شرایط بهتر است والدین از همان کودکی سعی کنند ذهن فرزند خود را آماده مواجهه با مشکلات و مسائل جامعه کنند. البته بسیاری از این نگرانی ها بی مورد است و این مسئله با مطالعه و تربیت درست فرزند به سادگی قابل حل است.

فرزندآوری و نگرانی آینده فرزندان در زوجین که می خواهند بچه دار شوند

عدم آمادگی روحی روانی منجر به کاهش تمایل به فرزند 

آمادگی روحی روانی پیش از فرزندآوری از اهمیت  بسیار بالایی برخوردار است اما متاسفانه خیلی از والدین این مسئله را جدی نمی گیرند و سبب آسیب های روحی به فرزند خود می شود. باید توجه داشت که به همان اندازه که فرزندآوری و جمعیت کشور مهم است، سلامت روانی افراد جامعه نیز مهم است. از این رو بهتر است زوجین پیش از هرگونه اقدام، حتما مطالعه در این مورد داشته باشند و با راهنمایی گرفتن از مشاور خانواده خود را برای تربیت فرزند آماده کنند. شما می توانید به صورت کاملا رایگان از مشاوران حرفه ای سامانه روحیه کمک بگیرید و سوالات خود را در این مورد بپرسید. 

ترس از تعداد فرزندان بیشتر منجربه  کاهش تمایل به فرزندآوری میشود

می توان گفت تمامی زوجین با چالش های داشتن یا نداشتن فرزند و تعداد فرزند مواجه هستند.تصمیم گیری در رابطه با تعداد فرزند مسئله ساده ای نیست. البته هیچ قانونی برای این تصمیم وجود ندارد و این مسئله بیشتر به خواسته فردی زوجین برمی گردد. برخی علاقه دارند تعداد زیادی فرزند داشته باشند و برخی دوست دارند تنها یک فرزند داشته باشند. امروزه به دلیل تمایل زوجین به داشتن فرزند کمتر، بسیاری از فرزندان با حسرت داشتن خواهر و برادر یا خاله و عمه و .. بزرگ می شوند.

ترس از فرزند آوری و بچه دار شدن در جوانان

فرزند آوری و رواج فرزندسالاری

وقتی فیلم ها و سریال های قدیمی را تماشا می کنیم متوجه می شویم سبک زندگی خانواده ها تغییرات بسیاری کرده است. در گذشته فضای حاکم در خانواده ها بیشتر منوط به احترام به والدین و اطاعت بی چون و چرا از آنان بود. اما امروزه شاهد فرزندسالاری در خانواده ها هستیم. بسیاری از زوجین هنگامی که در اطراف خود می بینند که کودکان انتظارات بسیاری اعم از مادی و معنوی از والدین خود دارند و والدین نیز حساسیت بالایی برای تامین نیازهی فرزندان خود به خرج می دهند، دچار بی میلی برای فرزندآوری می شوند و ترجیح می دهند از این مسئولیت شانه خالی کنند.

نگاه تحقیرآمیز به کار خانه و مادری از دلایل کاهش تمایل به فرزند آوری 

در سال های اخیر زنان در جامعه تمایل بسیاری به ادامه تحصیل و اشتغال پیدا کرده اند و سعی می کنند برای استقلال مالی و فرهنگی خود در جامعه تلاش کنند. از سوی دیگر، با افزایش این امر نگاه جامعه به کار خانه و تربیت فرزند به گونه ای تحقیرآمیز شده است. امروزه بسیاری از افراد حضور زن در خانه را تلف شدن شخصیت و زمان می دانند و طبیعتا با افزایش این نگرش و کم ارزش شدن نقش مادر در جامعه باعث بی میلی برای فرزندآوری و کاهش باروری می شد.

البته تحقیقات سالهای اخیر نشان می دهد که فرزندان مادران شاغل نسبت به فرزندان مادران خانه دار موفق تر هستند و در جامعه بهتر عمل می کنند.

نگاه مادرانه و کار مادر در خانه و سختی برای بچه دار شدن

آیا بی اعتمادی باعث کاهش تمایل به فرزندآوری شده است؟

بحران بی اعتمادی ،یکی از بزرگ ترین بحران های جوامع امروز است.البته کشور ما در رابطه با موضوع بی اعتمادی به مرز بحران نرسیده است .اما نسبت به سال های گذشته این موضوع افزایش یافته است.همین امر باعث کاهش عدم تمایل به فرزندآوری در افراد شده است.البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم که سطح وفاداری،بخشش و گذشت نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته است.امروزه میبینیم که زوج های جوان در رابطه با فرزندآوری برخلاف پدر و مادر خود پیشرفت، ارتقای شغلی و راحتی خود را در نظر می‌گیرد واگر فرزندآوری مغایر با این مؤلفه‌ها نباشد، اقدام به آن می‌کنند.

سخن پایانی 

این مقاله برای افزایش آگاهی شما تهیه شده است. چنانچه نیاز به راهنمایی بیشتر در این مورد دارید می توانید با مشاوران آنلاین سامانه روحیه ارتباط برقرار کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.

 

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 5 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مسائل خانوادگی و زناشویی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.