در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

مشاوره خانواده آنلاین

مشاوره خانواده آنلاین
چکیده
مشاوره خانواده تلفنی (Family Counseling) امروزه در زندگی خانواده ها میتواند چه نقشی ایفا کند؟رای یافتن این سوال باید نخست در مورد این فکر کرد که مهمترین راه ارتباطی انسانها چیست؟ در حال حاضر چارچوب خانواده اصلی راه برقراری ارتباط ما انسانهاست. بدین لحاظ مشاوره تلفنی خانواده نیز جایگاهی ممتاز برای حل مشکلات انسانها میتواند پیدا کند. جوامع انسانی از واحد های خانواده تشکیل شده است. شاید اگر این غریزه زندگی اجتماعی را ما انسانها نداشتیم تا بدین جای تاریخ بشریت این اندازه پیشرفت نمیداشتیم.
مشاوره خانوادگی و زناشویی
دریافت مشاوره از متخصص خانوادگی و زناشویی هزینه: 32,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/1/28 20:38 نویسنده: آرین یحیی پور

مشاوره خانواده و حل مشکلات خانوادگی

یکی ازمهمترین غرایز ما انسانها حفاظت از خانواده است. اما چرا ما باید به صورت غریزی از این واحد اجتماعی مراقبت کنیم. چارچوب خانواده و حفظ آن چه منافعی برای ما انسانها دارد.

حتی با نگاهی ساده نیز خواهید دانست بسیاری از نیازهای عاطفی، اجتماعی، بیولوژیکی ما در همین قالب خانواده است که مرتفع میشوند. با این حال همه خانواده ها از تیررس استرس به دور نیستند. مشاوره میتواند در قالب های مختلفی ارائه شود. مانند مشاوره تلفنی پزشکی، مشاوره تلفنی خانواده و همچنین مشاوره خانواده حضوری. البته مشاوره خانواده تلفنی زیر مجموعه مشاوره آنلاین قرار میگیرد. این نوع مشاوره میتواند به صورت مشاوره خانواده تلگرام یا دیگر نرم افزار ها به صورت غیر حضوری صورت پذیرد. انلاین بودن مشاوره مهمترین دلیلش شرایط اضطراری است . فردی که به مشاوره خانواده تلفنی مراجعه میکند سعی دارد در اسرع وقت به فردی متخصص رجوع کند تا مشکلات مربوط به خانواده اش را چاره ای بیابد.

مشاوره تلفنی خانواده و مشکلات خانوادگی

مشاوره تلفنی خانوده یکی از بزرگتریک کارکرد هایش این است که مانند اورژانس اجتماعی عمل میکند. به راحتی در دسترس است . مراکز مشاوره خانواده نیز با توجه به همین ضرورت و دردسر های رفت و آمد خانواده ها، همچنین کمبود وقت به مشاوره غیر حضوری نیز روی آورده اند. این نوع خدمات شامل انواع مختلفی است که بیشتر دغدغه های مراجعان را پوشش میدهد. مانند مشاوره ازدواج یا تست مشاوره ازدواج. البته مشاوره تلفنی خانواده میتواند پیش درآمدی برای آشنایی با روانشناس باشد و به مراجعه حضوری انتقال یابد. با توجه به شرایطی که ذکر شد شماره تماس مشاوره خانواده میتواند برای افرادی که نیاز به حل مشکلات خود دارند چاره ساز باشد.

مشاوره خانواده چیست؟ و مشاوره تلفنی خانواده و مشاوره آنلاین خانواده

مشاوره خانواده چیست؟

مشاوره خانواده چیست؟ چه مسائلی باید در مشاوره خانواده تلفنی مطرح شود؟ این دغدغه هایی است که افراد را به دنبال بهترین مرکز مشاوره ازدواج یا یک روانشناس خوب میکشاند. واقعیت این است که کلید حفظ یک واحد خانواده موفق به این باز میگردد که اعضای خانواده به فهم و تشخیص نیاز های یکدیگر نائل آیند و بین نیازهای خود و سایر نیازهای دیگران یک تعادل به وجود آید. مشاوره خانواده نوعی روش درمانی است که نگاه خاصی به نیازهای افراد در چارچوب خانواده دارد و سعی میکند با ترکیب کردن نیازهای اعضای خانواده تعادل مورد نظر برقرار گردد.

مشاوره خانواده تلفنی هر چند به صورت غیر حضوری است باید اولویت اولش نیز همین موضوع باشد. اگر شما در حال حاضر به مشاوره خانواده فکر میکنید این موضوع دال بر این است که شما به روانشناسی خانواده نیازمندید. با این حال اگر شما هنوز تردید دارید که واقعا به مشاور خانواده تلفنی نیازمندید در ادامه به 10 دلیل می پردازیم که شما در چه صورت به مشاوره تلفنی خانواده یا مداخله خانواده درمانگر نیازمندید.

چنانچه هر کدام از دلایل زیر در مورد شما صادق بود حتما به مرکز مشاوره مراجعه کنید.

خانواده در هم آمیخته

در این نوع خانواده(The Blended Family) که ضرورت مشاوره خانواده تلفنی خانواده ملموس است. وضعیتی است که در آن دو خانواده مجزا از هم تصمیم میگیرند یک واحد خانواده را تشکیل دهند . این شراط میتواند به سه صورت باشد یک فردی که ازدواج نکرده با کسی ازدواج کند که دارای فرزند یا فرزندانی باشد. دوم اینکه هر دو خانواده والد تک فرزند باشند و با هم تصمیم به تشکیل زندگی بگیرند. سوم اینکه یک خانواده با دو کودک با فردی ازدواج کند که یک کودک دارد .

چه موقع باید از مشاوره خانواده استفاده کرد ؟

طبق نظر بهترین روانشناس خانواده ، برخی از مشکلات به قدری با خانواده پیوند می خورد که نیازمند درمان از طریق مشاوره خانواده و خانواده درمانی می باشد زیرا که ممکن است این مشکلات به خاطر ساختار خانواده ای که فرد در آن زندگی می کند و بزرگ شده است ، باشد . در مواردی وقوع اتفاقاتی که ممکن است تمام اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار دهد مانند مرگ یکی از عزیزان نیز می تواند  مفید باشد .طبق نظر مشاور خانوادگی  به وجود آمدن تنش ها و بحث ها در هر خانواده ای طبیعی می باشد و به عبارتی هر فردی با اختلافات خانوادگی مواجه می شود . این اختلافات ممکن است بین زوجین یا ارتباط والدین و فرزندان باشد . وجود اختلافات خانوادگی نیازمند آشنایی با مهارت هایی برای از بین بردن تنش های موجود می باشد . مشاوره خانواده بسیار گسترده است و  این شیوه درمانی را می توان در شاخه های مختلف که مربوط به روانشناسی خانواده باشد استفاده کرد .  

زوج درمانی:

 ازدواج های موفق ازدواج هایی هستند که در آن زوج ها علی رغم نقص هایشان با هم رشد می کنند . با وجود تفاوت ها و کاستی ها غم خوار هم هستند و توانمندی های خود را برای تحکیم نقطه های قوت و کاهش ضعف های ارتباطی بسط می دهند . اگر قصد این را دارید که رابطه زناشویی خود را حفظ و یا بازسازی کنید یادگیری مهارت های زناشویی مهم است زیرا که در آن مهارت هایی از قبیل گوش دادن ، ارتباط شفاف ، مذاکره کردن ، مدیریت عصبانیت و ... آشنا شده و برای داشتن رابطه سالم به کار ببرید . 

سکس تراپی : 

درمان مشکلات جنسی با منشا روانشناختی که می تواند به روابط زوجین تاثیر بگذارد و روابط زناشویی آن هارا تخریب کند و  خانواده را با مشکلاتی مواجه سازد به همین دلیل درمان آن از اهمیت ویژهای برخوردار است و برای کشب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه مرکز سکس تراپی انتخاب نو مراجعه کنید.

خانواده درمانی :

خانواده درمانی در سلامت و عملکرد خانواده نقش بزرگی را ایفا می کند و می تواند کمک بزرگی در دوران سخت یا وجود مشکلات رفتاری و روانی در فردی از خانواده و حتی حل مشاجرات خانوادگی کمک کند .

به طور کلی بر اساس تحقیقات انجام شده در زمینه مشاوره خانوادگی ، در هر خانواده ای 3 مهارت اصلی دلگرمی دادن ، ارتباط و حل مسئله مهم می باشد و نقش مهمی را در حل مشکلات خانوادگی ایفا می کند . قاعدهی طلایی برای خانواده و به ویژه زوجین که دکتر مشاور خانواده به آن اشاره می کند این است که برای این که بفهمید چطور رابطه ای رو به خراب شدن است تمرکز به مرحله های اغازین رابطه است یعنی زمانی که طرفین یکدیگر را کشف می کنند و اوقات خوشی با یکدیگر می گذرانند و همچنین توجه به میزان دلگرمی دادن و تحسین کردن یکدیگر می باشد اما مسئولیت ها ، فشار ها ، دردسر ها و غم و غصه ها زیاد می شوند و کار و بچه ها و مشکلات مالی جای خوشی ها را می گیرد . به وجود آمدن دلسردی ، سرزنش و تمسخر و دور شدن جای آن را می گیرد . طبق نظر دکتر روانشناس خانواده زمامنی که افراد با یکدیگر تعهد می بندند باید رابطه خود را در اولویت قرار دهند . زیرا که اساس هر خانواده ای ارتباط بزرگتر ها می باشد . وقتی که بزرگ تر ها وارد نزاع و کشمکش می شوند تنش و اختلاف و بیگانگی هم بالا خواهد رفت و کودکان و نوجوانان متاثر خواهند شد . مهارت های دلگرمی دادن عبارت اند از پذیرش ، اعتماد ، تاکید بر نکات مثبت ، ترویج مسئولیت پذیری و ... می باشد و اگر که می خواهید رابطه مثبت با اعضای خانواده خود داشته باشید و جو همکاری بر خانواده حاکم باشد ، باید در تمام امور به اعضای خانواده خود دلگرمی بدهید.

ضرورت مشاوره خانواده و مشاوره زناشویی و مسائل جنسی

مشاوره خانواده

نکته بسیار مهم این است که اداره این نوع خانواده ها میتوانید بسیار مشکل زا باشد. مشکلات زمانی بیشتر میوند که والدین قبلی کودکان هنوز درگیر فرزندان خود در ازدواج سابق خود باشند. این افراد خود میتواند مشکلات را بیشتر کند. اینجا ایفای نقش چه برای مادر یا پدر به یک اندازه مشکل است. از همه مهمتر اینکه ایجاد مرزهای والد و فرزندی خود دردسر بزرگی محسوب میشود. با این حال اصلی ترین مشکل خانواده در هم آمیخته اینجا این است که تارسیدن به یک خانواده واحد(family unit) و هماهنگ باید فراز و نشیب های طولانی را طی کنند. در این راه مشاوره خانواده میتواند شما تا رسیدن به تغییرات ضروری هدایت کند. بهتر است زمانی افراد به مشاور مراجعه کنند که در ابتدای راه تشکیل خانواده درهم آمیخته باشند تا بتوانند اطلاعات کافی در مورد نیاز های خود و شریک زندگی و همچنین دغدغه های فرزندان کسب کنند.

حتی اینکه جنسیت فرزندان چیست و اینکه چقدر به والدین قبلی وابسته بوده اند یا سن و دوره تحصیلی را طی میکنند مهم است. متناسب با هریک از این شرایط میبایست تمهیدی اندیشیده شود. بهتر است قبل از تصمیم به ایجاد خانواده در مورد هر یک از این مسائل چاره اندیشی شود. بدترین اشتباه ممکن آن است که افراد به این فکر کنند که اول خانواده را تشکیل دهیم و سپس در مورد هر یک از این مسائل اندیشید و راه حل پیدا کرد. به یاد داشته باشید فرض را بر این مگذازید که زمان خود به خود همه چیز را حل خواهد کرد و زمان دادن مرهم همه درد هاست.

خانواده از هم گسیخته (The Disconnected Family)

آیا تا به حال متوجه این موضوع شده اید که دیگر اعضای خانواده شما با هم تکلم و تعاملی ندارند؟ آیا به این دقت کرده اید که به صورت مثال نوجوان شما دور میز نشسته است و به جای اینکه در مورد این با والدین صحبت کند که روزش را چگونه سپری کرده است. مدام به فکر لاک کردن در فیس بوک یا اینستاگرام یا تلگرام یا دیگر نرم افزار های دنیای مجازی است. خود شما آیا با این موقعیت از رختخواب بیدار نشده اید که حتی قبل از بیرون آمدن از بستر گوشی خود را چک کنید؟  آیا همسر شما اینگونه نیست که قبل از حتی خوردن ناهار چت های خود را چک میکند اما نوبت به تماس شما که میرسد میگوید بعدا با شما تماس خواهم گرفت؟

یک واقعیت دردناک این است که هرچه شما به افراد و حتی پدیده های دنیای مجازی ارتباط بیشتری میگیرید در حقیقت ارتباط خود را با نزدیک ترین و دوست داشتنی ترین اطرافیانتان حتی شریک زندگی اتان را از دست میدهید. اگر به این موضوع باور ندارید به اینکه باور دارید روز شما بیشتر از 24 ساعت نیست! لذا زمان محدود است هنگامی که زمان بیشتری را با یک نفر میگذرانید از زمان دیگران ناچارید بکاهید. یک حقیقت بسیار واضح و روشن است این موضوع!

یکی از مهم ترین مسائل در از هم گسیختگی خانواده مسائل زناشویی می باشد که به صورت مفصل به آن می پردازیم

مشاوره خانودگی و مشاوره جنسی و زناشویی روحیه

ضرورت مشاوره زناشویی

ضرورت مشاوره زناشویی در اکثر روابط  میان زوجین مشاهده می‌شود. استفاده از خدمات مشاوره زناشویی ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد. شاید شنیده باشید که در یک رابطه زناشویی مشکلات زیادی پیش می‌آید و دعواهای زناشویی بخشی از زندگی محسوب می‌شوند. بله در زندگی مشترک روزهای خوب و بد زیادی وجود دارد، اما باید بدانید که در روابط سالم اختلاف نظرها به زوجین اجازه رشد داده و در طولانی مدت باعث بهبود رابطه زناشویی می‌شود. دیده شده که در برخی روابط، زوجین با وجود مشکلات پیچیده، ابتدا برای حل آن‌ها در تلاش هستند؛ اما بعد از مدتی دیگر انرژی سابق را نداشته و اوضاع بدتر می‌شود. اما با استفاده از مشاوره زناشویی می‌توانید این مشکلات را از بین برده و به رشد رابطه‌تان کمک کنید.

ضرورت مشاوره زناشویی زمانی که ارتباط ندارید

در یک ارتباط موثر هر دو طرف نسبت به هم احساس صمیمیت داشته و نسبت به حال و هوای احساسی شریک زندگیشان آگاه هستند. زمان‌هایی که حس می‌کنید همسرتان شما را نمی‌فهمد یا همیشه به شما بی توجه است، حضور یک مشاور می‌تواند به شما کمک کند. اما در زمان‌هایی که او با یک غریبه فرقی نمی‌کند و یا حتی نمی‌توانید به میزان قابل قبولی با یکدیگر حرف بزنید و به هم گوش کنید، ضرورت مشاوره زناشویی به چشم می‌خورد تا به برقراری ارتباط موثر میان شما کمک کند. 

ضرورت مشاوره زناشویی زمانی که علت مشکلات نامشخص است!

مشاوره روابط زناشویی به زوجین کمک می‌کند تا بتوانند علت اصلی مشکلاتی که حتی زمان شروع آن نیز مشخص نیست را پیدا کرده و برای حل آن گام بردارند. مثلا توضیح اینکه با همسرتان راحت نیستید یا ازدواجتان دیگر مثل گذشته نیست و حس ناخوشایندی نسبت به او پیدا کرده اید، اما نمی‌دانید چرا و... . وقت‌هایی که در رابطه با همسرتان متوجه می‌شوید رابطه پیش نمی‌رود و نمی‌دانید باید در این رابطه چکار کنید، حضور یک مشاور می‌تواند در روند اصلاح، بهبود و بازگشت به رابطه خوبِ گذشته شما را یاری نماید.

بیشتر از صحبت کردن با یکدیگر به بحث و جدل می‌پردازید

دیگر صحبت نمی‌کنید، بلکه فقط جر و بحث است؛ جدل‌هایی که شکل می‌گیرد قرار نیست تمام شوند و فریادها و بحث‌ها هر روز عمیق‌تر شده و روز به روز افزایش می‌یابند. در چنین شرایطی دیگر دعوا نمک زندگی نیست و به قولی شورش در آمده. می‌توانید از بزرگ‌ترها یا آشناها به عنوان واسطه استفاده کنید. اما به دلایل زیادی بهتر است قبل از درگیر کردن هر کس دیگری در زندگی شخصیتان، از خدمات مشاوره خانواده بهره ببرید.

ضرورت مشاوره زناشویی وقتی اعتماد وجود ندارد

از رایج‌ترین دلایلی که زوج‌ها به مشاور رجوع می‌کنند، از بین رفتن اعتماد است. در زمان‌هایی که اعتماد بین شما از بین رفته ، بازسازی بنیاد آن کاری چندان ساده‌ای نیست. فرقی نمی‌کند این بی اعتمادی از خیانت جنسی یا دروغ‌های دنباله دار یا بی وفایی‌های احساسی باشد. در چنین شرایطی ضرورت مشاوره زناشویی به میان می‌آید تا دو طرف بتوانند به صورت آزادانه از خواسته‌ها و آسیب هایشان تعریف کرده و شکاف میان خود را ترمیم کنند. 

ضرورت مشاوره زناشویی | در رابطه جنسی مشکل دارید

مشکلات در رابطه جنسی می‌توانند پیامدهای زیادی برای رابطه زناشویی به همراه داشته باشند. همچنین مشکلات در رابطه جنسی نیز می‌تواند نشانه‌هایی از مشکلات و اختلافات در دیگر زمینه‌ها باشد. گاهی رابطه به طور مکرر کم می‌شود، ارضا شکل نمی‌گیرد، از سوی طرف مقابل رد می‌شود یا از رابطه جنسی بیشتر به عنوان ابزاری برای چانه زنی و باج گیری استفاده می‌شود. در چنین شرایطی ضرورت مشاوره زناشویی و جنسی بیشتر می‌شود.

ضرورت مشاوره زناشویی | اختلال روانی در میان زوجین

ممکن است شما یا شریک زندگیتان دچار یکی از اختلالات روانی یا روحی شده باشد. از اختلال‌های افسردگی و وسواس گونه گرفته تا اختلالات شخصیت می‌توانند عامل اصلی اختلافات میان شما باشند. در چنین شرایطی آگاهی شما درباره نوع رفتار مناسب برای درمان همسرتان اهمیت پیدا می‌کند. این که شما چگونه باید رفتار کنید و او چطور باید بهبود یابد تا بتواند به  سازگاری برسد از مواردی است شدیدا به حضور یک مشاور نیازدارد.

وقتی به جدایی فکر می‌کنید

ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که تنها راه رهایی از این وضعیت جدایی است. در برخی شرایط پیچیده و خطرناک، طلاق بهترین و توصیه شده‌ترین راهکارهای روبروی شماست. بهتر است در شرایطی که به طلاق فکر می‌کنید با مشورت یک مشاور، شک و تردیدهای لازم را برای تصمیم خود رفع کنید؛ در این وضعیت ضروری است که از علت و ریشه‌های مشکلات خود، آگاه باشید. ضرورت مشاوره زناشویی در این مرحله بسیار بالا می‌رود چرا که ممکن است به همین دلایل در رابطه بعدی نیز با مشکل روبرو شوید.

همیشه ناراضی هستید

از زندگی خود احساس رضایت ندارید و شاید هر روز از خود می‌پرسید که واقعا چرا همچنان در این رابطه مانده اید و یا چرا باید چنین رابطه ای نصیب شما شود. در این شرایط صحبت با یک مشاور به شما کمک می‌کند تا دلایل نارضایتی درونی خود را کشف کرده و در نهایت با بیان احساسات فرو خورده خود، از احساس نارضایتی کلی که بر زندگیتان سیطره یافته، خلاص شوید.

مشکلاتی که هیچ وقت حل نمی‌شوند

بعضی مشکلات به صورت کلی به رابطه صدمه نمی‌زنند؛ اما اگر هرگز نتوانسته اید با همسرتان به توافق برسید یعنی که این مشکلات غیر قابل حذف وجود دارد. معمولا مشاوران و روانشناسان در حل این تعارضات کمک شایانی به شما می‌کنند و روش‌های مناسبی برای حل تعارضات سراغ دارند.

تجردگرایی (The Loner)

شاید شما با این موقیعیت روبه رو شده باشید که شوهر شما زمان هایی بخواهد با خود خلوت کند. برخی مواقع در زندگی دشواری هایی پیش میاید که انسان به فکر جدایی کوتاه مدت از آنهاست. برای مثال دوره نوجوانی بچه ها که موقعیت نسبتا پیچیده ای است. آنها کج خلق و تا حدودی لجباز میشوند و تمایل دارند حریم خصوصی خود را حالا به هر قیمتی حفظ کنند. همسر شما شاید برای دوری از این موقعیت یا گریه های کوک نوپا آخر هفته را با دوستان به سفر برود. یا با دوستانش کمی وقت بگذراند. درخواست زمان هایی برای خلوت کردن کاملا نرمال و عادی است. این ربطی به این ندارد که شما در چه شرایط سنی باشید، این نوع رفتار ها به تنهایی نگران کننده نیست.

روانشناسی و مشاوره خانوادگی و مشکلات زوجین در زندگی

اصلی ترین مشکلات خانواده از نظر روانشناس خانواده

1- مشکلات زوجین با یکدیگر :

زن و شوهر به عنوان اصلی ترین الگو در یک خانواده باید بتوانند مسائل زندگی را مدیریت نموده و آن را با شیوه های صحیح حل و فصل نمایند. مشاور خانواده در مرکز روانشناسی جدی ترین مشکلات بین زوجین را در طبقات زیر دسته بندی می کنند:

- روابط جنسی : از مهمترین مشکلاتی که باعث عدم تعادل در زندگی مشترک می شود مشکلاتی می باشد که زن مرد در روابط جنسی با یکدیگر پیدا می کنند. مشاوره خانواده خوب به افرادی که به شکل جدی در روابط زناشویی خود دچار مشکل هستند پیشنهاد می نماید تا از مشاوره سکس تراپی استفاده نمایند. روانشناس سکس تراپی با برسی مشکلات زوجین و آموزش مهارت های روابط جنسی به آنها کمک می کند تا به شکل صحیح آن را حل نمایند.

- عدم آگاهی از مهارت های زندگی : تعارض بین زن و مردی که زندگی زناشویی خود را بر پایه تفاهم بنا کرده اند هم اجتناب ناپذیر است. اختلافات زوجین باید به شکل صحیح و در زمان مناسب بر طرف گردد تا از آسیب های جدی تر به بطن خانواده گرفته شود. زوج درمانی در مرکز مشاوره به زوج ها مهارت های زندگی مشترک را آموزش داده و به آنها کمک می کند تا در زمان مناسب آن را نشان دهند.

- خیانت : متاسفانه یکی از مشکلاتی که اخیرا در زندگی زوجین بسیار دیده می شود مبحث خیانت است. خیانت خانواده را از صمیمیت و اعتماد دور می نماید و آسیب های جدی به کودکانی که در این شرایط رشد می نمایند وارد می کند . مشاوره خیانت در این موارد می تواند بسیار کاربردی باشد . روانشناس خیانت آسیب های زوجین را شناسایی نموده و به آنها در حل مشکلات یاری می دهد.

- طلاق : جدایی و طلاق در خانواده هایی که نسبت فامیلی با یکدیگر دارند و یا فرزندانی بین زوجین وجود داشته اند امری بسیار سخت و حساس می باشد. مشاور روانشناس به افراد پیشنهاد می کنند تا پیش از تصمیم گیری برای جدایی حتما از مشاوره طلاق تخصصی استفاده نمایند و به برسی تصمیم خود و عواقب آن بپردازند.

2- مشکلات فرزندان :

با وجود آن که فرزندان خانواده نقش تصمیم گیری کمتری در خانواده دارند اما مشکلات آنها و مشکلات خانوادگی بر روی آنها ، تاثیرات جدی بر خانواده دارد. دسته بندی مشکلات کودکان از نظر بهترین روانشناس خانواده بسیار متنوع می باشد که در این مطلب به برخی از آنان می پردازیم:

- ناتوانی های جسمی و روانی : یکی از مسائلی که کل خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد مشکلات جسمی و روانی در کودک می باشد. خانواده کودکانی که دچار ، عقب ماندگی ذهنی ، مشکلات شنوای و حرکتی ، اتیسم و..... هستند همواره با مشکلات رو به رو هستند که در کنار مسئله کودک آن ها را دچار بحران های اجتماعی می کند. بهترین متخصص مشاور به والدین پیشنهاد می کند تا در کنار رسیدگی به کودک از مشاوره والدین برای کاهش فشار روانی و یادگیری مهارت های اجتماعی ، رفتاری در مقابل کودک و جامعه ، استفاده کنند.

- اختلالات رفتاری : اختلالات رفتاری در کودکان و نوجوانان پیچیدگی های زیادی دارد. کودکانی که دچار بیش فعالی ، مشکلات یادگیری و حتی اعتیاد هستند می توانند با مشکلات خود بر مسیر خانواده اثر گذار باشند . مشاوره کودک و نوجوان در بهترین کلینیک روانشناسی می تواند راه حل مناسبی برای انتخاب باشد زیرا این افراد می توانند به کمک آن از همراهی فردی متخصص که نیاز افراد را به شکل تخصصی شناسایی و حل می کند بهره مند گردد.

3- ناسازگاری های عمومی :

فشار های عمومی و تفاوت نسل در بین افراد خانواده همواره خانواده را دچار مشکلات فراوانی می نماید که چنانچه برای حل آن به یک دکتر روانشناس خانواده در یک کلینیک مشاوره معتبر مراجعه نشود افراد تحت تاثیر آسیب های فراوانی قرار می گیرند. از نمونه مشکلات عمومی خانواده می توان به مشکلات اقتصادی و یا جدایی یا فوت یکی از اعضاء اشاره نمود . در واقع موضوعاتی که خانواده را دچار یک شک جدی می نماید و خانواده هیچ آمادگی برای آن نیافته و آموزشی برای آن دریافت کرده خانواده را دچار مشکلات جدی می نماید.

همراهی با مشاور خوب یک امتیاز برای خانواده محسوب می شود به شرط آن که افراد در تصمیم خود جدی بوده و پی گیری لازم را داشته باشند.

مزایای مشاوره خانواده و حل اختلاف های زن و شوهر در زندگی

مزایای مشاوره خانواده

مزایای مشاوره از خانواده ای به خانواده دیگر متفاوت است. برخی از آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • ایجاد مرزهای سالم بین اعضای خانواده
  • بهبود ارتباطات
  • تعریف نقش های خانواده
  • بهبود پویایی روابط خانوادگی
  • ارائه راهکار برای مشکلات  اعضای خانواده
  • بررسی تعاملات ناکارآمد
  • بهبود توانایی حل مسئله در خانواده

مشاوره خانواده به طور موثر به مسائل مربوط به کودکان نیز می پردازد، از جمله:

  • اختلالات سلوک
  • اعتیاد به مواد
  • رفتار توهین آمیز
  • افسردگی

مشاوره خانواده همچنین می تواند به افرادی که مشکلات حاد عاطفی دارند کمک کند.

پزوهش های روانشناسی نشان می دهد که مشاوره به دلایل زیر برای درمان مشکلات خانوادگی مفید باشد:

  1. مشکل در برقراری ارتباط یا بیان احساسات
  2. درگیری بین خواهر و برادر
  3. فرزندپروری ناسازگار
  4. مشکلات زناشویی
  5. ایجاد یک رابطه سالم پس از طلاق
  6. سازگاری با یک تغییر عمده در زندگی
  7. برخورد با یک بیماری مزمن یا مرگ یک از اعضای خانواده

مراجعه برای مشاوره خانواده و حل دعواهای زن و شوهر

آیا مراجعه به مشاوره خانواده موثر است؟

نتایج بررسی های روانشناسی خانواده نشان می دهد مشاوره خانواده یک شکل مؤثر مشاوره است.

مشاوره خانواده و سایر رویکردهای خانواده‌محور، مانند برنامه‌های آموزش والدین، در موقعیت‌های مختلف مؤثر بوده است، از جمله:

  • مشکلات خواب، تغذیه و دلبستگی در دوران نوزادی
  • بهبودی روابط پیش از ازدواج
  • تحمل شرایط در مشاوره خیانت
  • کنار آمدن با شرایط اضطراب و استرس

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که مشاوره خانواده برای مشکلات نوجوانان، صرف نظر از جنسیت، موثر است. والدین بعد از مراجعه به مشاور خانوداه روش‌های فرزندپروری مؤثرتری را آموختند و احساس کردند روابط خانواده به یکدیگر نزدیک‌تر شده است. با این حال،که زنان بیشتر ازمردان مشاوره خانواده را مفید می دانند.

انواع مشاوره خانواده برای حل مشکلات زندگی زن و شوهر

انواع مشاوره خانواده

برخی از مشاوران خانواده بازدید جلسات مشاوره را به صورت آنلاین و تلفنی برگزار می کنند. جلسلت مشاوره تلفنی می توانند راحتی بیشتری را نسبت به جلسات رسمی برای خانواده ها فراهم کنند. با این حال، خانواده های دیگر ممکن است مشاوره حضوری به مشاوره تلفنی را ترجیح دهند.

مشاوره خانواده انواع مختلفی دارد:

مشاوره خانواداه عملکردی

این رویکرد مشاوره معمولاً روی خانواده‌هایی متمرکز می‌شود که کودک یا نوجوانی با مشکلات عاطفی یا رفتاری پیچیده دارند. در جلسات مشاوره کودک و والدینش ممکن است به صورت هفتگی با هم شرکت کنند. این جلسات به خانواده ها کمک می کند تا راهبردهایی را برای مقابله با رفتار کودک و بهبود عملکرد خانواده بیاموزند.

خانواده درمانی چند سیستمی

هدف از این مشاوره رفع مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان یا نوجوانان است. درمان چند سیستمی همچنین بر مسائل گسترده تری در مورد رفتار کودک متمرکز است. برای مثال، می‌تواند هدف آن بهبود تعامل آنها با سیستم‌های اجتماعی منبع مورد اعتماد، مانند مدارس یا محله‌ها باشد.

خانواده درمانی فرا نسلی

این مشاوره خانواده شامل یک درمانگر است که تعاملات بین نسل‌های خانواده را بررسی می‌کند، مانند بین والدین و فرزندان. هدف این است که بفهمیم چگونه این ارتباطات باعث ایجاد مشکلات در خانواده می شود.

درمان فرانسلی زمانی مفید است که مسائل و الگوهای رفتاری در طول نسل‌ها ادامه داشته باشند. همچنین ممکن است به پیش بینی چگونگی ایجاد مشکلات در آینده کمک کند.

خانواده درمانی استراتژیک

هدف این درمان تغییر الگوهای تعامل بین اعضای خانواده است. این یک مداخله با زمان محدود است که مشکلات خانوادگی را هدف قرار می دهد که منجر به بروز علائم مشکل ساز در جوانان می شود. اکثر خانواده‌درمانی‌های استراتژیک کوتاه 12 تا 16 جلسه طول می‌کشند.

این شکل از مشاور خانواده مزایای بلندمدتی دارد. محققان دریافتند که خانواده درمانی استراتژیک کوتاه مدت در کاهش مشکلات کوتاه مدت و بلندمدت بین اعضای خانواده مؤثرتر از درمان معمول مانند گروه درمانی است.

خانواده درمان ساختاری

مشاوره خانوداه با رویکرد ساختار درمانی مشکلاتی را که به دلیل ساختار خانواده به وجود می آیند بررسی می کند. هدف آن دستیابی به یک سلسله مراتب خانوادگی کارآمد و متعادل و قابل اعتماد با مرزهای مناسب بین اعضای خانواده است.

تفاوت اصلی درمان های ساختاری با سایر رویکرد های مشاوره خانوادگی، تمرکز بر ساختار به جای رفتارهای خاص است که باعث ایجاد مشکل می شود.

 آرین یحیی پور
نویسنده: آرین یحیی پور
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 1 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مسائل خانوادگی و زناشویی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.