در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

بزرگترین روانشناسان حال حاضر ایران و آثار به جا مانده از آنها

بزرگترین روانشناسان حال حاضر ایران و آثار به جا مانده از آنها
چکیده
بهترین روانشناسان ایران و تشریح ویژگی های آنها را در این مقاله به صورت مختصرمعرفی میکنیم . برخی از این روانشناس ها مانند دکتر علی اکبرسیاسی،پریرخ دادستان،باقرثنایی و بسیاری از دیگر بزرگان روانشناسی و مشاوره ایران به صورت دقیق مورد تشریح آثار و زندگی نامه قرار گرفته اند. شما می توانید لیستی از بهترین مشاوران و روانشناسان بزرگ ایران را در این مقاله توسط وبسایت روحیه مطالعه کنید.
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/8 11:49 نویسنده: مبینا محتشم فر

معرفی بهترین روانشناس های ایران 

در تعریف کلی می توان روانشناسی را علمی به شمار آورد، که به بررسی رفتار و جریان روانِ آدمی می پردازد. اصلی ترین هدف روانشناسی، کنترل و مراقبت از رفتارها و تفکرات نامناسب می باشد. زمانی که سخن از سلامت جسم و روان در میان باشد، همه ی ما بلاشک به دنبال بهترین درمانگر، بهترین پزشک، بهترین جراح و یا بهترین روانشناس خواهیم بود. انسان ذاتا همیشه دنبال بهترین ها است اما این فلسفه که دنبال انسان های معروف باشند درست نیست.خیلی ها ممکن است در صنف خود معروف باشند اما لزوما به این معنی نیست که در آن زمینه حرفه ای و کار درست باشند.به همین منظور در این مقاله به معرفی بهترین روانشناس ها و ویژگی های آنان پرداخته و بگویم چگونه میشود یک روانشناس خوب پیدا کرد.

چه کسی لایق دریافت عنوان بهترین روانشناس حال حاضر ایران می باشد؟

امروزه، افراد زیادی در حوزه ی رشته روانشناسی مشغول به تحصیل و فعالیت هستند.اما چه کسی بهترین روانشناس حال حاضر ایران است؟

یک روانشناس خوب علاوه بر اگاهی دادن، احساس صمیمت و امنیت برای مراجعین خود ایجاد میکند.او با نشان دادن حس همدردی خود باعث اسودگی خیال مراجعه کننده از درک متقابل خواهد شد.در واقع یک روانشناس خوب بیماران خود را قضاوت و سرزنش نمیکند و بستری برای اعتماد آنها ایجاد میکند 

همین رفتار دوستانه ،باعث شروع یک پروسه درمانی موثر خواهد بود و در رزومه آن روانشناس بسیار مفید خواهد بود. 

انتخاب یک روانشناس معروف ایرانی یا یک متخصص کاربلد و حرفه ایی؟

ما در دوره ای زندگی میکنیم که بخاطر مواجهه با مسائل مختلف مثل مشکلات ازدواج و رابطه، وضعیت خانوادگی، از دست دادن شغل، مرگ عزیزان، افسردگی، استرس، فرسودگی شغلی، سوء مصرف مواد و …احساس خستگی می کنیم و نیاز به کمک داریم.

ما برای بهبود این دست از چالش ها به راهنمایی های یک روانشناس خوب و کاربلد نیاز داریم که تمام مدارج علمی و تجربی لازم را در آن حوزه دیده و دارای مجوز های رسمی باشد نه صرفا یک روانشناس معروف ایرانی که از طریق شبکه های اجتماعی با گفتن یکسری موضوعات پربازدید و جذاب به شهرت رسیده است.

لیستی از بهترین و معروف ترین روانشناسان ایران 

با دیدن لیست بزرگترین روانشناس ایران میتواینم به تنوع و گستردگی روانشناسی پی ببریم. اساتید بزرگی در ایران علم روانشناسی را گسترش دادند و هرکدام در دوره خود خدمات زیادی به بیماران ارائه کردند.روانشناسان پیشکسوتی که در حافظه تاریخ برای همیشه ماندگار شده اند چرا که در فرهنگ جهانیان تاثیر به سزایی داشته و موجب تحولات عظیمی در زمینه ی حرفه ی رواشناسی شده اند.

در زیر نام چندتن از بهترین و معروف ترین روانشناسان ایرانی را ذکر میکنیم :

1- دکتر علی اکبر سیاسی (فوت شده)

دکتر علی اکبر سیاسی، لقب بنیانگذار روانشناسی جدید در ایران به خود اختصاص داده است. برخی از آثار برجای مانده از وی عبارتند از: روانشناسی پرورشی، مبانی‌ فلسفه، منطق و روش ‌شناسی، روانشناسی جنایی، روانشناسی شـخصیت و… . علی اکبر سیاسی را می توان نمونه ای از یک روانشناس به روز دانست. او همواره در تلاش برای ارتقا سطح دانش خود در این رشته و تالیف کتاب ها و منابعی غنی برای نسل آیندگان بود.

دکتر علی اکبر سیاسی

2- دکتر پریرخ دادستان (فوت شده)

پریرخ دادستان یکی از بنیان‌گذاران روانشناسی نوین ایران است و بسیاری او را مادر روانشناسی ایران می‌نامند. وی دارای تألیفات منحصر به‌فرد در روانشناسی رشد (روانشناسی تحولی) و بالینی است و تأثیر زیادی بر زبان روانشناسی نوین ایران داشته‌است و دارد و یکی از اولین و معدود مولفانی در سطح بین‌المللی است که به دنبال تبیین روانشناسی مرضی از دیدگاه تحولی بوده‌است. او سال‌ها تدریس روانشناسی رشد (تحولی)، بالینی کودک، مرضی، ارزشیابی شخصیت، تشخیص و جنایی را در سطوح مقدماتی و پیشرفته به عهده داشته‌است.

پریرخ دادستان

3- دکتر باقر ثنایی (فوت شده)

دکتر محمدباقر ثنایی ذاکر عضو هیات علمی سابق دانشگاه خوارزمی و استاد پیشکسوت وپدر مشاوره خانواده ایران بود.وی فعالیت حرفه ای خود را در حوزه مشاوره خانواده بنیانگذاری نمود.از جمله تألیفات دکتر ثنائی ذاکر می توان به کتاب “در صحنه روان شناسی و مشاوره ایران: فلسفه و سرگذشت سازمان نظام …” (۱۳۹۳)، “خانواده و خانواده درمانی” (۱۳۶۷) اشاره کرد.

محمد باقر پنایی

در صورتی که تمایل به مشاوره آنلاین دارید میتوانید به مقاله بهترین سایت های مشاوره آنلاین مراجعه کنید.

4- دکتر محمود منصور 

دکتر محمود منصور، یکی از اساتید رشته روانشناسی و چهره ای ماندگار در این علم می باشد. وی با پژوهش های زیادی در رابطه با این علم و تالیف آثاری همچون روانشناسی ژنتیک، زمینۀ بزهکاری کودکان و نوجوانان، لغت نامۀ روانشناسی و… موجب تاثیری عمیق بر دانش روانشناسی و شفاف سازی آن شده استدکتر محمود منصور

5- دکتر علی محمد کاردان (فوت شده) 

زنده یاد دکتر علی محمد کاردان، استاد دانشکده روان ‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بودند. ایشان در داخل و خارج از کشور محبوبیت ویژه ای داشتند. چرا که، با ارائه آثاری مثل: مراحل تربیت، تاریخ روان‌شناسی، روان‌شناسی دانشِ آموزش و پرورش و… تاثیر عمیقی بر ارتقا علم روانشناسی در ایران و دیگر کشورها داشته اند.

علی محمدکاردان

6- دکتر علی اکبر سیف 

دکتر سیف استاد مسلم روانشناسی تربیتی در ایران که است برای تمامی دانشجویان و معلمان و جامعه اموزش و پرورش شناخته شده .وی استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی بوده .او برای نگارش کتاب تغییر رفتار و رفتار درمانی برگزیده هفدمین دوره کتاب سال ایران شد.

علی اکبرسیف

7- دکتر شکوه نوابی نژاد 

شکوه نوابی نژاد چهره ماندگار ۱۳۸۷ (همایش هفتم) و متخصص در رشته مشاوره روانشناسی می‌باشد. وی تألیف و ترجمه ۲۹ عنوان کتاب را در کارنامه خود دارد و از وی با عنوان «مادر مشاوره ایران» یاد می‌شود. وی مسلط به زبان انگلیسی است. دکتر نوابی نژاد دو دوره ریاست شبکه سازمان‌های غیردولتی زنان را برعهده داشته. نوابی نژاد که تاکنون سمت‌های مختلفی را برعهده داشته و دارد هم‌اکنون عضو هیئت امنای دانشگاه خوارزمی است.

شکوه نوابی نژاد

8- دکتر حیدر علی هومن

او را پدر روان‌سنجی ایران و پیش‌کسوت برجسته کاربرد آمار درعلوم تربیتی وروانشناسی می‌دانند. در تاریخ دوازدهم آذرماه ۱۳۹۱ در سن ۸۰ سالگی به دلیل نارسایی تنفسی در تهران به دیدار حق شتافت. پژوهش‌های دکتر هومن عمدتاً در حوزه آمار و روش تحقیق کیفی بود. او به دلیل استاندارد کردن «هوش‌آزمای ملی تهران، استنفورد و بنیه» برنده جایزه خوارزمی شد. سه کتاب از او با نام‌های «شناخت روش علمی»، «تحلیل داده‌های چند متغیری» و «آمار استنباطی» به عنوان کتاب برگزیده سال معرفی شدند.

دکتر حیدر علی هومن

9- دکتر غلامعلی افروز 

روان‌شناس ایرانی، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران و رئیس سابق سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره است. او مدتی ریاست دانشگاه تهران و مدتی نیز ریاست دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران را بر عهده داشت.ایشان یکی از برگزیدگان چهارمین دوره جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال 1393 می باشند. وی سالهاست بر کرسی ریاست شورای مرکزی نظام روانشناسی تکیه زده.وی در چندین کار هنری به عنوان روان‌شناس تربیتی نظارت و همکاری داشته و صاحب تألیفات گوناگون در زمینه روان‌شناسی و تعلیم و تربیت می‌باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از: «روان‌شناسی و تربیت کودکان و نوجوانان»، «روان‌شناسی تربیتی کاربردی»، «روان‌شناسی کودکان استثنایی»، «روان‌شناسی کودکان عقب ماندهٔ ذهنی»، «روان‌شناسی اختلالات رفتاری»، «اصول مشاورهٔ والدین کودکان استثنایی» و...،وی در چندین کار هنری به عنوان روان‌شناس تربیتی نظارت و همکاری داشته و صاحب تألیفات گوناگون در زمینه روان‌شناسی و تعلیم و تربیت می‌باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از: «روان‌شناسی و تربیت کودکان و نوجوانان»، «روان‌شناسی تربیتی کاربردی»، «روان‌شناسی کودکان استثنایی»، «روان‌شناسی کودکان عقب ماندهٔ ذهنی»، «روان‌شناسی اختلالات رفتاری»، «اصول مشاورهٔ والدین کودکان استثنایی» و...

غلامعلی افروز

10- دکتر حمزه گنجی 

روان‌شناس ایرانی، استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر انتشارات ساوالان است. بسیاری از آثاری که او تألیف یا ترجمه کرده‌است، از جمله روانشناسی عمومی، روانشناسی پیری و روان‌شناسی هیلگارد، به عنوان کتاب درسی تدریس می‌شوند.از آثار وی میتوان به آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5

روانشناسی کودکان استثنایی،راهنمای کامل تغییرات و نکات ضروری ،هوش هیجانی و....اشاره کرد.

دکتر حمزه گنجی

سخن پایانی درباره بهترین رواشناسان ایران

سلامت شما، در هر سن و جایگاهی که باشید، در اولویت قرار دارد. در این مقاله به معرفی بهترین روانشناس حال حاضر ایران پرداخته شد. بنابراین اگر در زندگی خود احساس رضایت نمی کنید، و یا به هر دلیلی که قادر به شناسایی آن نیستید احساس غم، اندوه، خشم، اضطراب و… دارید. توصیه از اقدام های خودسرانه و به اصطلاح درد و دل با افراد غیر متخصص اجتناب نمایید. بهترین راه برای بهبود حال روحی و اتخاذ تصمیم های درست در زندگی، مراجعه به بهترین روانشناس حال حاضر ایران و یا اکثر روانشناسان حاذق در این زمینه می باشد.

حتما شما هم با اشخاصی که سالهاست تحت نظر مشاور و روانشناس می باشند، برخورد داشته اید. این افراد به طور معمول، با آرامش تصمیم می گیرند و کمتر شاهد بروز خشم در آنها می باشیم. چرا که، آموخته اند چطور استرس و عصبانیت خود را کنترل کنند. در واقع افسار نفس سرکش، کاملا در دستانشان می باشد.
در نتیجه، می توان زندگی بهتری را با مراجعه به یک روانشناس حرفه ای تجربه نمود و از این عمر کوتاه نهایت لذت را برد. بعد از مطالعه این مقاله ممکن است نیاز به مشاوره روانشناسی پیدا کرده باشید.

 

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 2 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.