در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

چگونه یک روانشناس و مشاور خوب انتخاب کنم؟

چگونه یک روانشناس و مشاور خوب انتخاب کنم؟
چکیده
راه های اشنایی و شناخت یک روانشناس ومشاور برای شروع جلسات مشاوره و فرایند درمان با ایشان را در این مقاله ارزیابی کرده ایم و نحوه انتخاب یک روانشناس خوب و روش و معیار هایی برای انتخاب صحیح یک دکتر روانشناس خوب را در این مقاله توضیح داده ایم.همچنین در این مقاله با خصوصیات یک مشاور خوب آشنا میشوید.مشاور خوب باید بتواند به مراجعه کنندگان خود کمک کند.مشاور خوب دارای مهارت های ارتباطی بالایی می باشد.و توانایی های آن بسته به نوع مسئله تغییر میکند.
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/15 11:19 نویسنده: مبینا محتشم فر

مشاور و روانشناس خوب کیست؟

مشاور و روانشناس خوب دارای پروانه ای در زمینه سلامت روان است که ارزیابی ،بررسی و تحلیل و مشاوره با افرادی را انجام می دهند که با مشکلات روانی و نگرانی های مختلف زندگی دست و پنجه نرم میکنند.آنها برای رفع مشکلات مختلفی در زندگی افراد مانند رابطه،مسائل خانوادگی ،استرس شغلی ،اختلال های سلامت روان مثل افسردگی،اضطراب و بسیاری از مشکلات چالش برانگیز دیگر که بر خوشبختی و رفاه مراجعه کنندگان تاثیر میگذارد و به آنها کمک میکند.مشاور برای اینکه نشان دهد به خوبی میتواند نقش خود را ایفا کند باید از کمک کردن به افراد لذت ببرد و از مهارت های خاصی برخودار باشد.

مشاور و روانشناس خوب کیست

مهارت های یک مشاور خوب

روانشناسان حرفه ای مهارت های خاصی دارند.البته تبدیل شدن به یک روانشناس و مشاور حرفه ای کار آسانی نیست.با دانستن مهارت های یک مشاور خوب ،میتوان روانشناس مناسب را تشخیص داده و در صورت نیاز به آنها مراجعه کنیم.

برخی ازین ویژگی و مهارت ها به شرح زیر است:

  •   یک روانشناس خوب بیمار را سرزنش و قضاوت نمیکند.

دکتر در تمام طول زمان درمان مراجعه کننده را قضاوت و سرزنش نمیکند.اینکار برای افراد عادی بسیار سخت است.اما مشاور و روانشناس خوب در عین حال تجربیات بیمار را شنیده و آن هارا تفسیر و بررسی میکند.و در آخر راه حل های خود را ارائه میدهد.

  • یک روانشناس خوب همیشه برای بیماران خود در دسترس است.

بیماران باید به روانشناس خود دسترسی راحتی داشته باشند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که موقع پریشانی و حال بد خود قصد مراجعه به دکتر را داشته باشید. اما منشی برای زمان دیگری به شما وقت می‌دهد. این برای یک روانشناس کار بلد و مناسب قابل قبول نیست. زیرا بیماران در وقت پریشانی به دکتر نیاز دارند و ممکن است تا رسیدن به زمان مراجعه مشکل بزرگ‌تر یا حتی غیر قابل حل شدن شود.

  •  یک روانشاس خوب باید در جلسه مشاوره فعال باشد.

بهترین روانشناسان کسانی هستند که به تمام حواس پنجگانه بیمار توجه میکنند و باتوجه به آنها حرف های مراجعه کننده را گوش میدهند.مشاور باید در عین این که حرف های مراجعه کننده را گوش میدهد نسبت به بیمار خود فعال و آگاه باشد.در این صورت بیمار میتواند احساس امنیت و اعتماد به مشاور خود داشته و ارتباط مناسبی شکل گیرد.

  • یک روانشناس و مشاور خوب خودآگاهی دارد.

خوداگاهی داشتن یک مشاور به این منظور است که مشاور به طور کامل در جلسه حضور دارد و درگیر مشکلات شخصی خود نیست.مسلما مشاوران هم میتوانند روز های بد و مشکلاتی داشته باشند ولی مشاور خوب کسی است که در طول جلسه هوشیار است

  •  یک مشاور خوب خوش اخلاق است.

یک مشاور خوب باید دارای اخلاق حرفه ای باشد. ممکن است این امر مهم ترین نکته هر روانشناسی باشد.کیفیت جلسه با توجه به این نکته بالا رفته و بیمار نتیجه بهتری خواهد گرفت.رازدار بودن و دلسوزانه رفتار کردن نیز از موارد مهم یک روانشناس می باشد.

  •  یک روانشناس خوب توانایی برقراری ارتباط موثر را دارد.

یک مشاور خوب دائما با اشخاص سروکار دارد.بنابرین باید ارتباطی موثر با آن ها داشته باشد .مشاور و مراجعه کننده نیز باید ارتباطی دوطرفه بایکدیگر داشته باشند.در این مواقع معمولا بین دونفر تفاهم خاصی به وجود آمده و باعث بهبود کیفیت قرایند درمان میشود.

  •  یک روانشناس خوب صبور است.

یک روانشناس خوب با صبر و حوصله به صحبت های بیمار خود گوش میدهد و مشکلات او را تحلیل و بررسی میکند.ممکن است در طول درمان فراز و نشیب های زیادی وجود داشته باشد.زیرا بیماران در زندگی خود مشکلات زیادی دارند و این مشکلات بدون شک بر جلسه تاثیر میگذارد پس مشاور باید صبور باشد.

مهارت های یک روانشناس خوب

چرا باید از مشاور و روانشناس کمک بگیریم؟

انسان ها با اشخاص و اقشار متفاوتی در ارتباطند و ممکن است آسیب ها و مشکلات زیادی را در زندگی تجربه کنند.اگر شما به فکر داشتن یک مشاور هستید این خود نشانه ای خوب است و به این معناست که شما به آن نیاز دارید.داشتن یک روانشناس یکی از نیاز های جوامع پیشرفته است .مشاوران کمک بزرگی در حل مشکلات زندگی ما میکنند.

علت هایی که ما ممکن است به خاطر آنها نیاز به مشاور داشته باشیم به شرح زیر است:

  • تنهایی
  • آسیب در کودکی
  • از دست دادن میل جنسی
  • طلاق والدین
  • خانواده ناتنی
  • نگه داشتن کینه ها از افراد
  • اعتیاد 
  • پرخاشگری و عصبانیت بیش از حد
  • مرگ یکی از عزیزان
  • داشتن استرس و اضطراب 
  • افسردگی

گاهی اوقات وجود هم‌زمان بعضی علائم علت ابتلا به مشکلات بزرگتری است. این علائم غالباً خود را به صورت مشکل دیگری پنهان می‌کنند و فقط با کمک متخصصین سلامت روان مثل روانشناس و مشاور میتوان آنها را آشکار نمود.

 

چگونه یک روانشناس و مشاور خوب پیدا کنیم؟

قبل از انتخاب مشاور باید از صلاحیت و شایسته بودن مشاور خود مطمئن شوید.اصلی ترین هدف مشاوره حل مشکل است.اگر مشاور خود را درست انتخاب نکنیم نه تنها مشکل حل نخواهد شد بلکه مسئله های دیگری نیز اضافه خواهد شد.پیش از مشاوره ،شناخت روانشناس و سپس انتخاب آن مهم است.

اگر تصمیم گرفتید که برای حل مشکلاتان از مشاور کمک بگیرید و یک مشاور خوب پیدا کنید،به نکات زیر دقت کنید:

  • آیا مشاور شما دارای صفحه ای در مجازی است؟
  • آیا در پایگاه اینترنتی فعالیت میکند یا مقاله ای چاپ کرده؟
  • آیا به عنوان کارشناس سابقه حضور در رسانه های عمومی یا مکان مهم را دارد؟
  • آیا در دانشگاه تدریس میکند ؟
  • تا چه مقطعی تحصیل کرده
  • تخصص اودر چه زمینه ای است؟
  • با چه نهاد هایی همکاری داشته است ؟
  • دیگران،مخصوصا دیگر مشاوران در مورد او چه میگویند؟
  • چه کسی مشاور را به شما معرفی کرده؟
  • آیا سمت اجرایی یا مدیریتی دارد؟

در صورتی که مشاور مدنظرتان را انتخاب کردید مطمئن شوید که مشاور شما مدرک معتبر دارد یا خیر. به این نکته توجه داشته باشید،که مشاور هم انسان است و انسان هم جایزالخطاست و مشاور شما نیز میتواند دچار خطاها و اشتباهاتی شود.

در انتخاب مشاور به چه نکاتی توجه کنیم

در انتخاب روانشناس باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

قبل از انتخاب مشاوره به یاد داشته باشید که باید به چندین نکته توجه داشته باشید تا بتوانید مشاور خوب و مدنظرتان را انتخاب کنید.نکات انتخاب مشاور به شرح زیر می باشد:

  1. مشاور باید گوش شنوای مراجعه کنندگان خود باشد 
  2. مشاور نباید مراجعه کنندگان خود را قضاوت و سرزنش کند
  3. مشاور باید صبور و همدل بوده و مهارت های ارتباط را بلد باشد.
  4. یک روانشناس باید بداند چگونه با فرهنگ های مختلف ارتباط برقرار کند.
  5. مشاور باید علم دانش روانشناسی به روزی داشته باشد.
  6. مشاور باید مراجعه کنندگان خود را تشویق به تغییر کند.
  7. یک مشاور باید در طول درمان صبور باشد.
  8. مشاور باید دارای خوداگاهی باشد
  9. مهارت های ارتباطی بالایی داشته باشد.
  10. یک روانشناس خوب باید در طول مشاوره انعطاف پذیر باشد.

اگر مشاور شما این ویژگی هارا دارد به احتمال بسیار زیادی میتواند به شما در حل مشکلتان کمک کند.البته به شرطی که شما نیز با او همکاری کرده تا فرایند درمان سزیع تر انجام شود.زمانیکه شما با مشاور در ارتباط باشید راحت تر میتوانید از پس مشکل خود بربیاید.با چشم بازتری تمام جوانب آن را بررسی و تحلیل کنید.میدانید که تنها نیستید و یک مشاور با شما همراه است.ازین جهت میتوانید از زندگی خود لذت بیشتری ببرید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.همچنین اگر به دنبال مشاور و روانشناس خوب هستید سامانه روحیه و مشاورین آن میتوانند به شما کمک کنند.
 

مزایای جلسات مشاوره 

دکتر روانشناس با بیمارانی از تمام  طبقات جامعه برخورد دارد.مشاوره فردی بنا به دلایل زیادی برای شما مفید خواهد بود.جلسات روانشناسی فردی معمولا بین 45 تا 50 دقیقه طول خواهد کشید . برای اینکه بیشتر با مشاوره فردی و مزایای آن آشناشوید مطالب زیر را مطالعه کنید.

مزایا مشاوره به شرح زیر است:

  • مشاوره باعث آرامش فکر و ذهن شما میشود و کمک میکند برای مشکلاتتان راه حل هایی پیدا کنید.
  • وقتی افکارتان را در کنار مشاوری که شما را قضاوت نمیکند بررسی وتحلیل میکنید کمتر دچار احساس تنهایی میشویدو بهتر میتوانید به افکارتان سر و سامان دهید
  • مشاوره باعث بالا بردن سطح خودآگاهی شما میشود و کمک میکند تا خودتان و دیگران را بهتر درک کنید.به این ترتیب عزت نفس و اعتماد به نفس زیاد میشود و در روابط شخصیتان با در نظر گرفتن احساسات دیگران عمل میکنید.
  • زندگیتان لذت بخش و جالب تر میشود.
  • جلسات مشاوره باعث ایجاد اطمنیان بیشتر شما نسبت به آینده و زندگی میشود و راهکارهایی برای رسیدن به اهدافتان در اختیارتان میگذارد.
  • وقتی افکارتان بهم ریخته است تصمیم گیری برایتان سخت تر است . مشاوره باعث میشود تا برنامه های واقع بینانه ای را برای زندگیتان تهیه کنید.به این تربیت از احساس پریشانی و کلافگی رها میشوید و زمینه ای برای پیشرفت شما ایجاد میشود.

مزایا جلسات مشاوره

یک مشاور، شخصی با مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری است که در این زمینه تحصیل کرده و دارای تجربه است. شما در زمینه‌های مختلفی می‌توانید از کمک های یک دکتر روانشناس بهره ببرید، برای مثال هنگامی که مرگ یکی از عزیزان خود را تجربه کرده اید و با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنید، زمانیکه درگیر اضطراب و استرس شده اید، افسردگی دارید، می خواهید به رشد شخصی دست پیدا کنید،میتوانید از یک مشاور خوب کمک بگیرید.

سخن پایانی 

انتخاب بهترین و مجرب ترین روانشناس آسان نیست ولی باتوجه به معیار ها و روش هایی که توضیح داده ایم پیدا کردن یک مشاور خوب چندان سخت هم نیست.در این مقاله راه هاو روش هایی را توضیح دادیم که به شما کمک میکند مشاور مدنظرتان را پیداکنید.وقتی میتوانیم با کمک گرفتن از روانشناسان باتجربه و خوب کمک بگیرید تا برای مشکلاتمان راه حل پیدا کنیم،چرا باید این را از خود دریغ کنیم.این نکته را یاداوری کنیم که خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین محدودیت زمانی و مکانی را نداشته و و شرم و خجالت کشیدن را برای بعضی افراد کاهش داده است .همچنین میتوانید برای حل مشکل خود و دریافت مشاوره به صورت آنلاین از سامانه روحیه و مشاورین آن کمک بگیرید.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 1 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.