در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

سن مناسب ازدواج چه سنی است؟ (در چند سالگی ازدواج موفق آمیز تر است)

سن مناسب ازدواج چه سنی است؟ (در چند سالگی ازدواج موفق آمیز تر است)
چکیده
سن مناسب ازدواج برای هر فرد متفاوت است .کارشناسان سن مناسب ازدواج را برای دختران 24 تا 29 و برای پسران 27 تا 29 اعلام میکنند.البته باید در نظر داشت هر فرد بسته به سطح درک و فهم خویش از زندگی میتواند تشخیصی از تشکیل زندگی مشترک و ازدواج داشته باشد،بیان یک سن دقیق برای تمام عموم جامعه صحیح نیست.ما در این مقاله سن مناسب ازدواج و معیار های آن را بررسی میکنیم.
مشاوره ازدواج و دوستی
دریافت مشاوره از متخصص ازدواج و دوستی هزینه: 34,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/9/19 2:25 نویسنده: مبینا محتشم فر

تصمیم گیری برای ازدواج یکی از مهم ترین تصمیم های هر شخص در زندگی است. به سبب چندین سال تجربه  و تحقیق از بهترین روانشاسان اختلاف سنی نشان میدهد که تا چه حد میتواند باعث ایجاد دغدغه در افراد شود.از نظر بسیاری از مشاوران زمینه ازدواج ، توانایی برقراری ارتباط کلامی با زوج می تواند مهم ترین مهارتی میباشد که یک زوج باید به آن کاربلد باشند تا در مواقعی که به مشکل یا چالشی برخورد می کنند با استفاده از این توانایی ، رابطه و مسائل خود را مدیریت و مشکل خود را برطرف کنند.پس اگر زوجین با هم ارتباط ذهنی داشته باشند بهتر میتوانند با مسئله اختلاف سنی کنار بیایند.

بهترین سن ازدواج

در گذشته از روی سن تشخیص میدادند که وقت ازدواج شخص رسیده یانه .اما امروزه طرز فکر جوامع و عموم تغییر کرده و دیگر تنها ملاک و معیار ازدواج سن اشخاص نیست.در واقع امروز سن ازدواج مجموعه ای از آمادگی های فرد برای ازدواج می باشدو برای رسیدن به آن نیاز به شناخت و خود اگاهی است .در برخی از مواقع افراد در مورد روحیات خود با مشکلاتی رو به رو می شوند که نشات گرفته از عدم آگاهی و شناخت آن ها می باشد.صحبت کردن با یک روانشناس میتواند راهکار موثری برای خوداگاهی فرد باشد.بهترین سن ازدواج زمانی است که هر دوطرف به بلوغ رسیده باشند.برخی از نشانه های که نشان میدهد فرد به بلوغ رسیده است به شرح زیر است:

  • فرد دارای عزت نفس و اعتماد به نفس است.
  • فرد میتواند تکیه گاه باشد.
  • انعطاف پذیر است و توانایی بالایی در ترک عادت های خود دارد.
  • درک بالایی دارد و میتواند مشکلات را حل کند.
  • در زندگی آینده نگر و هدف دار است.
  • توانایی مدیریت شرایط و خانواده را دارد.
  • مسئولیت پذیر است.
  • مستقل است و برای آن تلاش میکند.
  • احساس ترس ندارد و برای حل کردن مشکل تلاش میکند.

البته نمیتوان به آسانی تشخیص داد که فرد به بلوغ روانی ،اجتماعی ،عاطفی رسیده است یانه .اما کمک گرفتن از یک مشاور میتواند کار را برای شما آسان تر کند.

سن مناسب ازدواج برای دختران

همانطور که میدانید سن ازدواج نه تنها برای دختر و پسر متفاوت است بلکه در تمام افراد متفاوت از دیگری است.قطعا یک انسان در یک خانواده و با شرایط متفاوت رشد کرده و نمیتوان سن ازدواج او را با دیگری مقایسه کرد .درک افراد از زندگی با دیگران تفاوت دارد و همچنین، شرایط جسمی و روحی هر فرد با دیگری متفاوت است. برای ازدواج خانم ها مناسب ترین سن بستگی به فرهنگ و سبک خانواده ها متفاوت است .

برخی خانواده در 18 سالگی دختر حرف از ازدواج میزنند و میخواهند هر چه سریع تر دختر خود را شوهر بدهند.اما در خانواده های با فرهنگ و متمدن چنین شرایطی وجود ندارد.معمولا بهترین سن ازدواج برای دختران سنی است که خود دختر تمایل به ازدواج داشته باشد و آمادگی کامل را در این زمینه کسب کرده باشد.

سن مناسب ازدواج برای پسران

معمولا در جامعه ما پسران بعد از 20 سال به فکر ازدواج و تشکیل خانواده می افتند.برای آقای علاوه بر بلوغ روانی و جسمی معیار و فاکتور دیگری نیز وجود دارد.برخی از این معیارها شامل:توانایی تامین مالی برای یک زندگی،پذیرفتن مسئولیت و تصمیم گیری برای آینده معیار های مهم و اساسی هستند.البته در برخی آقایان تا 30 سالی بلوغ فکری رخ نمیدهد و آمادگی لازم را برای شروع یک زندگی مشترک پیدا نمیکنند.پس به راحتی میتوان گفت سن و سال برای ازدواج فقط یک عدد است و بستگی به آمادی افراد دارد.

سن مناسب ازدواج از نظر روانشناسی 

از نظر روانشناسی ، خانم‌های که در خانواده‌ای متوسط با فرهنگ متوسط بزرگ شده‌اند، سن 25 الی 28 سالگی می‌تواند مناسب ترین سن برای ازدواج باشد. درواقع، این سن و سالی است که فرد تجربیات نوجوانی را کنار گذاشته و به بلو کامل رسیده  و وارد دوران جوانی شده است. معمولا فرد در چنین سن و سالی به تحصیلات دانشگاهی را تمام کرده است و تجربه‌ای در بازار کار را محیط اجتماعی دارد پس میتواند برای زندگی آینده اش تصمیم بگیرد و آمادگی ازدواج را پیدا کرده است.سن ازدواج برای آقایان هم حدود 28 تا 32 سالگی بیان شده است . در این سن آقایان به بلوغ فکری کامل رسیده اند و توانایی تامین مالی و مدیریت خانواده را دارند.

سن مناسب ازدواج از نظر روانشناسی

اختلاف سنی در ازدواج 

عشق و احساس پیش زمینه ای برای ایجاد روابط احساسی و ازدواج می باشد.اما از آنجا که دوست داشتن و عشق یک اتفاق منحصر به فرد در زندگی است نمیتوان مشخص کرد که مناسب ترین اختلاف سنی برای ازدواج چقدر است.کسانی که اختلاف سنی بیش از حد دارند  ازدواجشان میتواند مشکل ساز شود .البته برای روابط احساسی و عاشقانه نمیتوان حدومرز مشخص کرد اما کسانی که بایکدیگر ارتباط ذهنی دارند ازدواج موفق تری دارند.اگر شما جز کسانی هستید که میخواهید ازدواج موفقی داشته باشید میتوانید مقاله راه های ازدواج موفق در ایران را مطالعه کنید.

فاکتورهایی برای سن مناسب ازدواج 

درست است که برای تعیین سن مناسب برای ازدواج چندین عامل مانند: فرهنگ، اقتصاد، محل زندگی،خانواده  و غیره مهم است ، اما بلوغ فکری و بلوغ جسمی دو فاکتور اصلی و تعیین کننده برای سن ازدواج دختر و سن ازدواج پسران به حساب می آید.

بهترین تفاوت سنی برای ازدواج

با مطالعه بر روی مواردی که برای ازدواج موفق و زندگی شاد گفته شده است و صرفا با تیکه بر نظر روانشناسان بهترین تفاوت سنی و حد معمول آن 3 تا 5 سال در نظر گرفته شده است.البته باید در نظر گرفت که کمک گرفتن از یک مشاور قبل از ازدواج بسیار مفید و مناسب است و میتواند باعث داشتن یک ازدواج موفق شود.اگر شما جزو کسانی هستید که در پیدا کردن یک مشاور خوب به مشکل خورده اید،میتوانید مقاله چگونه یک روانشناس و مشاور خوب انتخاب کنم را مطالعه کنید تا انتخاب یک مشاور خوب برایتان آسان شود.انتخاب یک مشاور خوب میتواند شما را درمورد بهترین سن ازدواج از گمراهی در بیاورد.

سن مناسب ازدواج از دیدگاه اسلام

اسلام در صحت عقد و ازدواج هیچ سنی مشخص نکرده و این را به عهده ی طرفین گذاشته (یعنی به بلوغ کامل رسیده باشند و آمادگی ازدواج را داشته باشند).بنابرین اسلام سن خاصی را برای ازدواج در نظر نگرفته اما این مطلب که دختران و پسران به سن تکلیف رسیده باشند را در نظر گرفته که هر دو طرف به بلوغ جنسی رسیده باشند.یعنی در خود احساس نیاز به جنس مخالف را احساس کنند، و اگر بدون ازدواج به گناه می افتند، در این صورت ازدواج بر آنها واجب است ، ولی به نظر می رسد بهترین سن ازدواج زمانی باشد که جوانان علاوه بر بلوغ جنسی به رشد و بلوغ فکری نیز رسیده باشند تا بتوانند با دقت بیشتر و با فکر و اندیشه شریک زندگی آینده خود را انتخاب کنند

آیا ازدواج در سن مناسب میتواند در بهبود افسردگی کمک کند؟

درست است که دریافت حمایت ومحبت از جانب اطرافیان به خصوص از جانب همسر در بهبود شرایط فرد و مشکلات او تاثیر بسزایی دارد اما این در صورتی است که فرد قبل از آن فرایند درمان خود را شروع کرده باشد .در غیر این صورت پس ازدواج و به مرور زمان، زندگی مشترک به محلی برای تشدید اضطراب و افسردگی تبدیل خواهد شد.سلامت روان یکی از معیار های مهم در انتخاب همسر است.اگر شما یا اطرافیانتان دچار افسردگی هستید میتوانید مقاله چگونه افسردگی را درمان کنیم را مطالعه کنید و برای درمان آن اقدام کنید.

بدترین سن ازدواج 

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد در هر سنی میتوان ازدواج موفق یا ناموفق داشت.اما طبق آمار و تحقیقات بهترین سن ازدواج در محدوده 25 تا 30 بوده و بدترین آن بیشتر از 35 سالگی است.البته این برای همه افراد صدق نمیکند و ممکن است بعضی در سنین بالا ازدواج کنند و ازدواج موفقی داشته باشند.اما در دنیای امروز ازدواج قبل از دهه 20 سالگی و بعد از 30 سالگی با احتمال طلاق بیشتری رو به رو است.عموما بیشتر کسانی که تا دهه سی سالگی زندگی خود ازدواج نمیکنند،بیشتر برای این است که به ثبات مالی برسند.اما این مسئله باعث کمتر شدن احتمال موفقیت انها در زندگی میشود.

ترس از ازدواج 

گاموفوبیا به معنی ترس از ازدواج است.این نوع ترس سالانه زندگی افراد زیادی را در بر میگیرد.این نوع ترس فراتر از یک ترس معمولی است ویک نوع ترس غیرمعمولی از تعهد و پیمان بستن است برای باقی ماندن در یک ارتباط سالم و صادقانه.امروزه جوانان کمتری را می‌بینیم که به ازدواج فکر کنند یا تمایلی برای تشکیل زندگی مشترک و خانواده داشته باشند. این اتفاق به دلایل متفاوتی رخ میدهد که بستگی به شرایط خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیار متفاوت است.در واقع می‌توان گفت که هر یک از جوان‌ها به دلایل درست و نادرست از ازدواج دوری می‌کنند و ترس دارند.برخی از دلایل ترس از ازدواج در افراد به شرح زیر است:

  • ترس از تعهد 
  • مسائل مالی و اقتصادی
  • وابستگی به خانواده
  • نداشتن سازگاری و تغییر شرایط 
  • تجربه های بد در کودکی
  • نداشتن احساس مسئولیت
  • ترس از طلاق

برای آنکه افراد بتوانند این ترس افراطی و غیر معمولی  را کنترل کنند و  از آن رها شوند، باید به راهکارهای عملی آن توجه کنند و با تمرین، این ترس و مشکل را از بین ببرند.

سخن پایانی 

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد سن ازدواج برای افراد متفاوت است و نمیتوان گفت که سن مناسب برای ازدواج چند سالگی است .اگر در سن و سال ازدواج هستید و میخواهید بدانید سن مناسب ازدواج از نظر افراد متفاوت چند سال است در متن بالا اطلاعات دقیق را جمع آوردی کرده ایم.شما میتوانید با مطالعه آنها خود را برای ازدواج ارزیابی و بررسی کنید و ببینید که آمادگی لازم را برای ازدواج دارید یاخیر.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
5.0 ( نفر 2 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات ازدواج و دوستی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.