در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

فرزندان طلاق چه مشکلات و چالش هایی دارند؟

فرزندان طلاق چه مشکلات و چالش هایی دارند؟
چکیده
فرزندان طلاق چه مشکلات و چالش هایی دارند؟ بسیاری از مطالعات نشان دادند که فرزندان خانواده های طلاق بدون توجه به پیشرفت تحصیلی، رفتار، رشد روانی، عزت نفس، شایستگی اجتماعی و روابط با سایر کودکان، سطوح پایین تری از رفاه را تجربه می کنند.مسلما صحبت درباره طلاق با فرزندان دشوار است.زیرا آنها نمیتوانند به طور کامل این شرایط را درک کنند به همین دلیل با مشکلات زیادی در زندگی خود مواجهه می شوند.ما در این مقاله مشکلات فرزندان طلاق و نحوه حمایت از فرزندان طلاق را توضیح داده ایم.
مشاوره جدایی و طلاق
دریافت مشاوره از متخصص جدایی و طلاق هزینه: 38,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/26 23:08 نویسنده: مبینا محتشم فر

فرزندان طلاق 

برای بسیاری از زوجین، طلاق اغلب تنها گزینه برای حل مشکلشان است و شکی در آن نیست که طلاق یک دوره استرس زا و پر آسیب برای تمامی اعضای خانواده مطلقه دارد. این همچنین در مورد فرزندانی که والدینشان طلاق می‌گیرند نیز صادق است، به‌ویژه فرزندان کوچک‌تر که به طور کامل نمی‌دانند چرا ساختار خانواده‌شان در حال فروپاشی است. زمانی که والدین طلاق می‌گیرند، می‌تواند برای فرزندان چالش‌برانگیز باشد. بسیاری از فرزندان به طرق مختلف با این مشکل کنار می آیند و ممکن است به دلیل این تجربه آسیب زا تغییراتی را در رفتار خود نشان دهند. اگر میخواهید از همسر خود طلاق بگیرید،مهم است که تأثیر آن بر فرزندتان را به خاطر بسپارید، بنابراین حمایت از او در این دوران چالش برانگیز ضروری است.

تاثیر طلاق بر فرزندان

وقتی والدین فرزندان طلاق می گیرند،فرزند می تواند احساس کند که تمام دنیای آنها زیر و رو شده است. ممکن است این زمان برای یک کودک گیج کننده و آسیب زا باشد و سلامت روان او آسیب ببیند. فرزندان در سنین مختلف ممکن است فرآیند طلاق را به طور متفاوتی تجربه کنند.

فرزندان خردسال بین 3 تا 8 سال ممکن است به طور کامل درک نکنند که چرا پویایی خانواده آنها تغییر کرده است و ممکن است آنها را در مورد اینکه چرا باید بین دو خانه متفاوت بروند سردرگم کند. آنها همچنین ممکن است بترسند که یکی از والدین یا هر دو در صورت دست کشیدن از دوست داشتن یکدیگر، از دوست داشتن آنها دست بکشند. مغز در سنین نوجوانی به طور کامل رشد نکرده است و اغلب درک برخی از مفاهیم ممکن است دشوار باشد. احساسات بزرگسالان ممکن است برای فرزندان خردسال که اغلب چیزها را سیاه و سفید می بینند پیچیده باشد. آنها ممکن است درک نکنند که دلایل پیچیده ای برای جدایی والدینشان وجود دارد.
فرزندان کمی بزرگتر بین 8 تا 12 سال با والدین مطلقه ممکن است نگران باشند که از هم پاشیدگی خانواده آنها تقصیر آنها باشد. آنها ممکن است مانند فرزندان خردسال برای درک دلایل پیچیده طلاق دچار مشکل شوند و ممکن است ترس داشته باشند یااسترس این را داشته باشند که کار اشتباهی انجام داده اند که باعث جدایی والدینشان شده است.
نوجوانان ممکن است احساسات خود را متفاوت بیان کنند. برخلاف فرزندان خردسال، آنها به احتمال زیاد آنچه را که در حال رخ دادن است می فهمند. آنها ممکن است احساسات خود را در مورد موقعیت از طریق خشم یا رفتارهای سرکش ابراز کنند. فرزندان همچنین ممکن است یک یا هر دو والدین را به خاطر این اختلال سرزنش کنند.

فرزندان خانواده های طلاق ممکن است شروع به بیرون کردن احساسات خود کنند. این می تواند منجر به اختلالات روانی مانند افسردگی ،اختلالات دوقطبی،استرس و اضطراب، رفتار های  تخریبی و فعالیت های خطرناک از جمله خودکشی ،بیش فعالی... شود. علاوه بر این، کودکانی که والدین بیولوژیکی آنها طلاق گرفته اند، بیشتر درگیر درگیری در خارج از خانه خود می شوند. 

تاثیرطلاق برفرزندان

واکنش فرزندان به طلاق والدین 

اگرچه طلاق میتواند برای فرزندان بسیار سخت باشد، اما واکنش های زیر برای کودکان پس از طلاق طبیعی است.برخی از این ویژگی ها به شرح زیر می باشد:

مدتی طول می کشد تا فرزندان شما مشکلات خود را در مورد جدایی یا طلاق حل کنند، اما شما باید با گذشت زمان شاهد بهبود تدریجی باشید.

  • فرزندان شما ممکن است خشم، عصبانیت و رنجش خود را با شما و همسرتان به دلیل از بین بردن حس عادی بودنشان ابراز کنند.
  • طبیعی است که کودکان در مواجهه با تغییرات بزرگ در زندگی خود احساس اضطراب کنند.
  • غم و اندوه در مورد وضعیت جدید خانواده طبیعی است و غم و اندوه همراه با احساس ناامیدی و درماندگی احتمالاً به شکل خفیف افسردگی تبدیل می شود.

واکنش های فرزندان به طلاق والدین

مشکلات وچالش های فرزندان طلاق 

زمانی که والدین فرزند طلاق می گیرند، ممکن است منجر به مشکلات روانی درفرزند شود. همانطور که گزارش شده است،طلاق والدین بر برخی از فرزندان بیش از دیگران تأثیر منفی می گذارد. برخی از فرزندان بالغ ممکن است اثرات کوتاه مدتی را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در صورت عدم حمایت عاطفی مناسب، مشکلات طولانی مدت بیشتری را تجربه کنند. جدایی والدین شواهدی دارد که نشان می دهد احتمال بروز مشکلات سلامت روان در نوجوانان افزایش می یابد. مطالعات نشان داده است که کودکان بین 6 تا 14 ساله که والدینشان طلاق گرفته اند 16 درصد بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات سلامت روانی از جمله اضطراب و افسردگی هستند.برخی از این شرایط سلامت روان ممکن است منجر به رفتارهای پرخطر شود. بزرگسالانی که طلاق والدین را پشت سر گذاشته اند، بیشتر در فعالیت های پرخطر شرکت می کنند، از جمله سوء مصرف مواد و فعالیت های جنسی اولیه.

فرزند در حین یا پس از طلاق دچار مشکلات رفتاری می شود. بسیاری از والدین ممکن است سعی کنند غیبت والدین دیگر را با اجازه دادن به فرزندان به گونه ای که می خواهند رفتار کنند، جبران کنند. این ممکن است منجر به فقدان نظم و انضباط شود که در آن فرزند هیچ مرز رفتاری ندارد.

علاوه بر این، طلاق همچنین ممکن است باعث شود فرزند موارد و مشکلات زیر را در خود احساس کند:

  • اضطراب عمومی در مورد برنامه ریزی زندگی ناپایدار آنها
  • افسردگی در مورد تجربه آسیب زا که با آن روبرو شده اند
  • فشار برای رسیدگی به مسئولیت های اضافی در خانه
  • احساس گناهی که ممکن است در صورت سرزنش کردن خود به خاطر اتفاقی که رخ داده به وجود بیاید
  • احساس تنهایی چون ممکن است به اندازه قبل با هر دو والدین وقت نگذرانند
  • خشم نسبت به پدر و مادر به خاطر از هم پاشیدن خانواده

اگر بعد از چند ماه پس از طلاق، اوضاع بدتر از قبل شد، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که فرزندتان در افسردگی، اضطراب یا عصبانیت گیر کرده است و می‌تواند از مشکلات بیشتری برای فرزندتان ایجاد کند.مراقب این علائم هشدار دهنده افسردگی یا اضطراب ناشی از طلاق در کودکان باشید:

  • مشکلات خواب
  • تمرکز ضعیف
  • مشکل در مدرسه
  • سوء مصرف مواد مخدر یا الکل
  • آسیب به خود
  • اختلالات خوردن
  • طغیان های خشمگین یا خشن مکرر
  • کناره گیری از عزیزان
  • بی علاقگی به فعالیت های مورد علاقه

این یا سایر علائم هشدار دهنده مربوط به طلاق را با پزشک، معلمان فرزندتان، یا با یک کودک درمانگر برای راهنمایی در مواجهه با مشکلات خاص مشورت کنید.

مشکلات وچالش های فرزندان طلاق

بدترین سن طلاق برای فرزندان 

سن 6 تا 12 سال که کودکان به مدرسه ابتدایی می روند،مسلماً این سخت ترین سن برای کودکان برای مقابله با جدایی یا طلاق والدین است. این به این دلیل است که آنها به اندازه کافی بزرگ هستند که زمان های خوب یا احساسات خوب را از زمانی که آنها یک خانواده متحد بودند به یاد بیاورند.

چرا طلاق برای فرزندان خوب نیست؟

طلاق یک اتفاق غمگین و دردناک برای هر فردی است اما فرزندان بیشتر در معرض آسیب طلاق قرار می گیرند. فرزندان طلاق بیشتر در معرض فقر، ناکامی تحصیلی، فعالیت جنسی زودرس و پرخطر، بارداری ناخواسته، ازدواج زودهنگام، اختلافات زناشویی در زندگی مشترک و طلاق هستند. در واقع، مشکلات عاطفی مرتبط با طلاق در دوران بزرگسالی فرزندان افزایش می یابد.

چرا طلاق برای فرزندان خوب نیست؟

تاثیر طلاق بر عملکرد تحصیلی فرزندان

اغلب استرس ناشی از طلاق والدین می تواند بر نمرات تحصیلی فرزندان تأثیر منفی بگذارد. اغلب این استرس می تواند باعث مشکل در تمرکز بر روی کار مدرسه و رفتارهای سرکشانه شود که می تواند منجر به نمرات ضعیف و عملکرد تحصیلی ضعیف شود. مطالعات نشان داده است که کودکانی که مجبور به کنار آمدن با طلاق بوده اند، به طور متوسط ​​نمرات پایین تری نسبت به کودکانی که از خانواده های باثبات آمده اند، کسب کرده اند. اگر متوجه شدید که تحصیلات یک کودک به دلیل پویایی های خانوادگی از هم گسیخته شروع شده است، باید از آنها حمایت شود تا از این دوره چالش برانگیز بگذرند.

حمایت از فرزندان طلاق 

زمانی که طلاق اتفاق می افتد، گرفتار شدن در استرس و اضطراب این روند برای والدین آسان است و اغلب، تأثیر آن بر زندگی و سلامت روان فرزندان فراموش می شود. برای اکثر کودکان، این روند می تواند به همان اندازه استرس زا باشد، بنابراین حمایت از آنها تا حد امکان و تلاش برای حفظ زندگی خانوادگی تا حد امکان ضروری است. شما می توانید کارهایی را انجام دهید تا سعی کنید این روند را تا حد امکان برای آنها آسان کنید مانند:

  • هر چه زمان و توجه بیشتری به فرزندتان در این دوره چالش برانگیز بدهید، او احساس ارزشمندی بیشتری خواهد کرد. گذراندن زمان بیشتر با آنها ممکن است به کاهش هرگونه رفتار نامطلوب که ممکن است در نتیجه طلاق ایجاد شود کمک کند.
  • والدین بودن به این معنی است که باید فرزندان خود را در طول طلاق اولویت قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که برای توجه و قدردانی فرزندتان با همسر سابق خود رقابت نمی کنید. انجام این کار فقط بر فرزند شما تأثیر منفی می گذارد.
  • سعی کنید تا حد امکان با فرزندان خود صادق باشید تا آنها بتوانند بفهمند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. از ساختن داستان برای توضیح هر چیزی خودداری کنید. تا همانطور که کودک بزرگ می شود برای صداقت ارزش قائل شود.
  • به آنها یادآوری کنید که آنها را دوست دارید،اگرچه ممکن است احساس کنید این امر بدیهی است، اما تقویت فرزندتان مبنی بر اینکه در زمان سختی دوستش دارند به او اطمینان می دهد و باعث می شود احساس امنیت کند.
  • در طول یا بعد از طلاق، احساسات ممکن است بالا برود و سرزنش والدین دیگر آسان شود. از انتقال نظرات خود به فرزندتان بپرهیزید و در مقابل او بی طرف باشید.
  • رعایت روال های از قبل تعیین شده می تواند به حفظ مقداری نرمال کمک کند. این می تواند باعث شود کودک در یک دوره مخرب زندگی خود احساس امنیت بیشتری کند.
  • از آنچه فرزندتان به شما می گوید بی اعتنا نباشید. به آنچه آنها می گویند گوش دهید، به خصوص زمانی که توضیح می دهید که چه احساسی دارند. از صحبت کردن درباره آنها بپرهیزید و اجازه دهید آزادانه و بدون قضاوت صحبت کنند.
  • هر طور که احساس می کنند مشکلی ندارد به آنها یادآوری کنید و آنها را تشویق کنید تا در مورد احساسات خود صحبت کنند. یک راه عالی برای انجام این کار این است که ابتدا در مورد احساسات خود با آنها صحبت کنید، تا انها نیز از شما الگوبرداری کنند.

حمایت از فرزندان طلاق 

مشاوره برای فرزندان طلاق 

فرزندان شما برای کنار آمدن با طلاق، مبارزه خواهند کرد! آنها برای مدیریت احساسات خود تلاش خواهند کرد و رفتارهای ناگواری از خود نشان خواهند داد. با این حال، اگر متوجه شدید که خلق و خو و رفتار فرزندتان بسیار مضر یا خطرناک شده است، باید به صورت جداگانه برای او مشاوره کنید و شاید یک جلسه برای کل خانواده اضافه کنید.

عواقب طلاق برای مدتی مشکل ساز خواهد بود، اما وظیفه والدین این است که مطمئن شوند طولانی مدت نیستند. اثرات روانی طلاق بر کودکان ممکن است هرگز از بین نرود. همانطور که می بینید، بسیاری از پیامدها خطرات سلامت روانی را شامل می شوند. بنابراین، بهترین کاری که می توانید برای فرزندتان انجام دهید تا از این مسائل جلوگیری کند این است که سعی کنید این روند را تا حد امکان مدنی، بدون استرس و با محبت انجام دهید.درصورت دیدن علائم طولانی مدت و خطرناک فرزندتان میتوانیداز یک مشاوره خانواده برای حل مشکلات فرزندتان کمک بگیرید.همچنین سامانه روحیه ومشاورین آن نیز می توانند به شما کمک کنند.

مشاوره برای فرزندان طلاق

ویژگی فرزندان طلاق 

فرزندان طلاق به دلیل گذراندن دوره طلاق والدین و مواجه شدن با مشکلات روحی روانی ممکن است ویژگی های رفتاری داشته باشند.برخی از این ویژگی ها به شرح زیر می باشد:

  • ممکن است فرزندان طلاق از اجتماع و فعالیت های اجتماعی کناره گیری کنند.
  • ممکن است اغلب اضطراب داشته باشند.
  • کودکان طلاق ممکن است پسرفت کنند.
  • ممکن است دچار افسردگی شوند.
  • ممکن است در برخورد با دیگران پرخاشگری کنند.
  • بچه های طلاق اغلب به دلیل لجبازی ممکن است دچار رفتار های پرخاشگرانه شوند.
  • ممکن است در برقراری روابط عاطفی بی اشتیاق باشند.
ازدواج با فرزندان طلاق 

ازدواج با فرزندان طلاق تنها زمانی خطرناک است که آنها مشکلات طلاق والدین خود را پشت سر نگذاشته باشند و از سلامت روانی کافی برخودار نباشند. در غیر این صورت آنها نیز مانند دیگر افراد هستند و نیازی نیست وسواسی زیادی برای ازدواج با آنها به خرج دهید و تنها باید به خصوصیات همسرتان و میزان سازگاری بین تان توجه کنید.مشاوره ازدواج میتواند به شما در این زمینه کمک کند.اگر می خواهید بدانید مشاوره قبل از ازدواج چگونه صورت میگیرد و چرا باید قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنیم کلیک کنید.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
3.2 ( نفر 5 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات جدایی و طلاق مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.