در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

راه های کنترل خشم و عصبانیت و چگونه خشم و عصبانیت را کنترل کنیم؟

راه های کنترل خشم و عصبانیت و چگونه خشم و عصبانیت را کنترل کنیم؟
چکیده
خشم وعصبانیت احساسی است که مشخصه آن تضاد با کسی یا چیزی است که احساس می‌کنید عمداً اشتباه کرده است. عصبانیت می تواند چیز خوبی باشد. برای مثال می تواند راهی برای ابراز احساسات منفی به شما بدهد یا به شما انگیزه دهد تا راه حلی برای مشکلات پیدا کنید. اما عصبانیت بیش از حد می تواند مشکلاتی ایجاد کند.ما در این مقاله به صورت تخصصی به توضیح خشم و عصبانیت و سپس راه هایی برای کنترل آن پرداخته ایم.باما همراه باشید.
مشاوره سلامت، رشد و تربیت
دریافت مشاوره از متخصص سلامت، رشد و تربیت هزینه: 29,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/16 14:23 نویسنده: مبینا محتشم فر

خشم و عصبانیت چیست 

خشم و عصبانیت احساس شدیدی است که وقتی مشکلی پیش آمده یا کسی به شما بدی کرده است، احساس می‌کنید. معمولاً با احساس استرس، ناامیدی و تحریک مشخص می شود. هر کسی هر از گاهی احساس خشم می کند. این یک واکنش کاملاً طبیعی به موقعیت‌های ناامیدکننده یا دشوار است.

خشم و عصبانیت تنها زمانی مشکل ساز می شود که بیش از حد نشان داده شود و بر عملکرد روزانه و نحوه ارتباط شما با مردم تأثیر بگذارد. خشم می تواند شدت داشته باشد، از یک آزار جزئی تا عصبانیت. گاهی اوقات ممکن است بیش از حد یا غیر منطقی باشد. در این موارد، کنترل احساسات دشوار است و می‌تواند باعث شود به گونه‌ای رفتار کنید که در غیر این صورت رفتار نمی‌کردید.

خشم و عصبانیت چیست

چرا افراد زود عصبانی میشوند؟ 

عصبانیت بی امان گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک وضعیت سلامت روان باشد. گاهی اوقات، فرآیندهای فیزیولوژیکی مانند گرسنگی، درد مزمن، ترس یا هراس نیز می‌توانند بدون هیچ دلیل مشخصی عصبانیت فرد را تحریک کنند. خشم و عصبانیت همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل سلامت روان و بیماری روانی باشد، مانند اختلال دوقطبی، اختلال خلقی ،اختلالات اضطرابی و افسردگی.
 

تشخیص خشم و عصبانیت 

خشم و عصبانیت در همه افراد یکسان به نظر نمی رسد، زیرا همه ما آن را به گونه ای متفاوت ابراز می کنیم. برای برخی از افراد، فریاد زدن ممکن است خروجی خشم آنها باشد در حالی که برخی دیگر ممکن است آن را با برخورد فیزیکی جسم یا حتی شخص دیگری بیان کنند.

خشم یک احساس طبیعی انسانی است، اما یافتن راه‌های سالم برای ابراز آن بسیار مهم است تا اطرافیانمان را از خود دور نکنیم. ابراز خشم سالم برای سلامت روان شما نیز مهم است.

علل خشم و عصبانیت

خشم و عصبانیت می تواند ناشی از تأثیرات بیرونی یا درونی باشد. یک شخص یا یک رویداد می تواند شما را عصبانی کند. شما ممکن است عصبانی باشید زیرا کسی در صف مقابل شما قرار می گیرد. ممکن است زمانی که از نظر عاطفی آسیب می بینید، تهدید می شوید، درد می کنید یا در رویارویی با مشکلی هستید، عصبانی شوید.

گاهی اوقات ما از خشم برای جایگزینی احساسات دیگری مانند درد عاطفی، ترس، تنهایی یا از دست دادن استفاده می کنیم که ترجیح می دهیم با آنها مقابله نکنیم. در این موارد خشم به یک احساس ثانویه تبدیل می شود. خشم می‌تواند واکنشی به درد فیزیکی، واکنشی به احساس ترس، محافظت از خود در برابر حمله‌ای درک شده یا در پاسخ به یک موقعیت ناامیدکننده باشد.

خشم و عصبانیت اغلب توسط یک محرک ایجاد می شود که می تواند منطقی یا غیرمنطقی باشد. برخی از دلایل  رایج که باعث خشم می شوند عبارتند از:

  • مقابله با از دست دادن یک عزیز
  • از دست دادن شغل
  • عبور از جدایی
  • احساس شکست
  • خستگی
  • اختلالات خواب
  • تصادف
  • ابتلا به شرایطی که باعث تغییرات فیزیکی در بدن شما می شود (مثلاً از دست دادن بینایی یا توانایی راه رفتن)

خشم و عصبانیت همچنین می تواند یک علامت یا پاسخ به یک وضعیت پزشکی باشد. خشم می تواند نشانه ای از افسردگی، سوء مصرف مواد یا اختلال دوقطبی باشد.

علل خشم و عصبانیت چیست

نشانه های خشم و عصبانیت 

وقتی عصبانی هستیم بدن ما دچار تغییرات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی خاصی می شود. نمونه هایی از تغییرات بیولوژیکی که ممکن است بدن شما با آن روبرو شود عبارتند از:

  • افزایش سطح انرژی
  • افزایش فشار خون
  • افزایش در هورمون هایی مانند آدرنالین و نورآدرنالین
  • افزایش دمای بدن
  • افزایش تنش عضلانی

عصبانیت در همه یکسان به نظر نمی رسد و همه ما آن را به روش های مختلف ابراز می کنیم. برخی از ویژگی های ظاهری که ممکن است در هنگام عصبانیت متوجه شوید عبارتند از.

  • جیغ و داد
  • مشت های گره کرده
  • اخم کردن 
  • فک فشرده
  • لرزش بدنی
  • ضربان قلب تند
  • تعریق بیش از حد
  • قدم زدن بیش از حد

نشانه های خشم و عصبانیت و راه های درمان آن

عوارض خشم و عصبانیت 

خشم و عصبانیت یک احساس کاملا طبیعی و معمولاً سالم است. با این حال، زمانی که کنترل آن را از دست می دهید، می تواند برای سلامت روحی و جسمی شما مضر باشد. هنگامی که عصبانی هستید بدن شما دچار تغییرات فیزیولوژیکی و بیولوژیکی می شود.

ضربان قلب شما سریع می شود و فشار خون شما افزایش می یابد. بدن شما همچنین هورمون هایی مانند آدرنالین و نورآدرنالین ترشح می کند. قرار دادن بدن در برابر این تغییرات اغلب، با عصبانی شدن مکرر، می تواند منجر به شرایط پزشکی و عوارضی مانند:

1. خشم وعصبانیت قلب شما را در معرض خطر بزرگی قرار می دهد. بیشترین آسیب فیزیکی، تأثیر خشم بر سلامت قلب شماست.متخصصین می گویند دو ساعت عصبانیت، احتمال حمله قلبی را دوبرابر می کند.

خشم سرکوب شده جایی که شما آن را به طور غیرمستقیم ابراز می کنید یا برای کنترل آن تلاش زیادی می کنید، با بیماری قلبی مرتبط است. در واقع، یک مطالعه نشان داد که افرادی که مستعد عصبانیت به عنوان یک ویژگی شخصیتی هستند، دو برابر بیشتر از همسالان کمتر عصبانی خود در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر هستند.

2. عصبانیت خطر سکته را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده که سه برابر بیشتر خطر سکته مغزی از لخته خون به مغز یا خونریزی در مغز در طی دو ساعت پس از طغیان عصبانیت وجود دارد. برای افراد مبتلا به آنوریسم در یکی از شریان های مغز، شش برابر بیشتر خطر پارگی این آنوریسم به دنبال یک طغیان عصبانیت وجود دارد.

عوارض خشم و عصبانیت

3. سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند. اگر همیشه عصبانی هستید، ممکن است بیشتر اوقات احساس بیماری کنید. اگر شما فردی هستید که معمولاً عصبانی هستید، با روی آوردن به چند استراتژی مقابله موثر، از سیستم ایمنی خود محافظت کنید.

4. مشکلات خشم می تواند اضطراب شما را بدتر کند. اگر نگران هستید، مهم است که توجه داشته باشید که اضطراب و عصبانیت می توانند دست به دست هم بدهند.محققان دریافتند که خشم و عصبانیت می تواند علائم اختلال اضطراب فراگیر را تشدید کند، وضعیتی که با یک نگرانی بیش از حد و غیرقابل کنترل مشخص می شود که در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد می کند.

5. خشم با افسردگی نیز مرتبط است. مطالعات متعدد افسردگی را با پرخاشگری و طغیان خشم به ویژه در مردان مرتبط دانسته اند.برای کسب اطلاع بیشتر راجب افسردگی کلیک کنید.

6. خشم و عصبانیت می تواند به ریه های شما آسیب برساند.اگر فردی همیشه عصبانی و متخاصم باشید، ممکن است به ریه های خود آسیب برسانید. افرادی همیشه عصبانی هستند ، ظرفیت ریه‌شان به‌طور قابل‌توجهی به مشکل میخورد و همین امر خطر ابتلا به مشکلات تنفسی را افزایش می دهد. محققان این نظریه را مطرح کردند که افزایش هورمون های استرس، که با احساس خشم مرتبط است، باعث ایجاد التهاب در مجاری هوایی می شود.

7. عصبانیت می تواند عمر شما را کوتاه کند.در مقایسه ای نشان داده شده که زوج های که خشم و عصبانیت خود را سرکوب میکنند و دائما با این حالت درگیر هستند نسبت به زوج هایی که به راحتی عصبانی بودن خود را بیان می کنند و به کنترل آن میپردازند عمر کوتاه تری دارند.

8. عدم توانایی در تصمیم گیری درست تاثیر منفی است که خشم و عصبانیت در زندگی انسان دارد. در زمانی که انسان عصبانی و خشمگین است، توانایی فکر کردن و تصمیم گیری درست را ندارد.

9. عصبانیت و خشم منجر به پرخاشگری در افراد می شود.انسان در زمانی که عصبانی و خشمگین است. نمی تواند سخنان و کلماتی که بر زبان می آورد را کنترل نماید. بنابراین در این حالت و شرایط بسیاری از افراد شروع به دشنام دادن و بد گفتن به اطرافیان خود می شوند. در حالی که بعد از فروکش کردن عصبانیت خود به شدت پشیمان می شوند. در حالی که دیگر دیر شده است و موجب رنجش و آزار دیگران شده اند.

راه های کنترل عصبانیت

با توجه به تاثیرات منفی که عصبانیت بر روی زندگی انسان می گذارد،کنترل آن بسیار ضروری و اساسی است. به همین دلیل انسان باید بتواند عصبانیت و خشم خود را کنترل کند و اجازه انجام کارهای نسنجیده و فکر نکرده را ندهد. با کنترل عصبانیت و خشم می توان از پی آمدهای ناگوار آن در امان بود و تا حدود زیادی تاثیرات منفی آن را بر روی زندگی کاهش داد.برخی از راه های کنترل خشم و عصبانیت به شرح زیر می باشند:

1. برای کنترل خشم و عصبانیت قبل از صحبت کردن فکر کنید.

در تب و تاب، گفتن چیزی که بعداً پشیمان خواهید شد، آسان است. قبل از گفتن هر چیزی چند لحظه وقت بگذارید و افکار خود را جمع آوری کنید. همچنین به دیگران درگیر در این موقعیت اجازه دهید همین کار را انجام دهند.

2. برای کنترل خشم ،پس از اینکه آرام شدید نگرانی های خود را بیان کنید.

به محض اینکه به وضوح فکر می کنید، ناامیدی خود را به شیوه ای قاطعانه اما بدون تقابل بیان کنید. نگرانی ها و نیازهای خود را واضح و مستقیم، بدون آسیب رساندن به دیگران یا تلاش برای کنترل آنها بیان کنید.

3. برای کنترل خشم و عصبانیت ورزش کنید.

فعالیت بدنی می تواند به کاهش استرس که می تواند باعث عصبانیت شما شود کمک کند. اگر احساس می‌کنید عصبانیت‌تان در حال افزایش است، به پیاده‌روی یا دویدن سریع بروید. یا مدتی را صرف انجام سایر فعالیت های بدنی لذت بخش کنید.ورزش یوگا یکی از ورزش هایی است که میتوانید با انجام آن خشم و عصبانیت خود را کنترل کنید.برای اگاهی بیشتر در مورد ورزش یوگا کلیک کنید.

برای کنترل خشم و عصبانیت ورزش کنید

4. برای کنترل عصبانیت اوقات فراغت داشته باشید.

اوقات فراغت فقط برای بچه ها نیست. در ساعاتی از روز که معمولا استرس زا هستند، به خود استراحت دهید. چند لحظه سکوت ممکن است به شما کمک کند که آمادگی بیشتری داشته باشید تا بدون عصبانی شدن یا عصبانی شدن از عهده کارهای پیش رو برآیید.

5. برای کنترل خشم و عصبانیت راه حل های ممکن را شناسایی کنید.

به جای تمرکز بر چیزی که شما را عصبانی کرده است، روی حل و فصل موضوع کار کنید. آیا اتاق نامرتب فرزندتان شما را ناراحت می کند؟ در را ببند. آیا شریک زندگی شما هر شب برای شام دیر می کند؟ وعده های غذایی را بعد از ظهر برنامه ریزی کنید. یا موافقت کنید که چند بار در هفته خودتان غذا بخورید. همچنین، درک کنید که برخی چیزها به سادگی خارج از کنترل شما هستند. سعی کنید در مورد آنچه می توانید و نمی توانید تغییر دهید واقع بین باشید. به خود یادآوری کنید که عصبانیت چیزی را درست نمی کند و ممکن است آن را بدتر کند.

6. برای کنترل خشم بدانید چه زمانی به دنبال کمک باشید.

یادگیری کنترل خشم می تواند گاهی چالش برانگیز باشد. اگر عصبانیت شما خارج از کنترل به نظر می رسد، باعث می شود کارهایی را انجام دهید که پشیمان هستید یا باعث آزار اطرافیانتان می شود، برای مشکلات خشم کمک بگیرید.همچنین میتوانید برای کنترل خشم خود از سامانه روحیه و مشاورین آن کمک بگیرید.

مشاوره وصحبت برای کنترل خشم و عصبانیت

7. برای کنترل خشم و عصبانیت کینه به دل نگیرید.

بخشش یک ابزار قدرتمند است. اگر به خشم و سایر احساسات منفی اجازه دهید احساسات مثبت را از بین ببرد، ممکن است خود را در تلخی یا احساس بی‌عدالتی خود ببلعید. بخشیدن کسی که شما را عصبانی کرده است ممکن است به شما کمک کند تا هم از موقعیت درس بگیرید و هم رابطه خود را تقویت کنید.

8. برای کنترل خشم و عصبانیت از شوخ طبعی برای رهایی از تنش استفاده کنید.

از شوخ طبعی استفاده کنید تا به شما کمک کند با چیزی که شما را عصبانی می کند و احتمالاً با هر انتظار غیرواقع بینانه ای که از نحوه پیش رفتن دارید روبرو شوید. با این حال از طعنه پرهیز کنید می تواند به احساسات آسیب برساند و اوضاع را بدتر کند.

9. برای کنترل خشم مهارت های تمدد اعصاب را تمرین کنید.

وقتی عصبانیت شما شعله ور شد، مهارت های آرامش بخشی را به کار بگیرید. تمرینات تنفس عمیق را تمرین کنید، یک صحنه آرامش بخش را تصور کنید، یا یک کلمه یا عبارت آرامش بخش را تکرار کنید، مانند "آرامش را بگیرید". همچنین ممکن است به موسیقی گوش دهید،یا چند حرکت یوگا انجام دهید هر کاری که برای تشویق آرامش لازم است.

10. برای کنترل خشم و عصبانیت از جملات «من» استفاده کنید.

انتقاد یا سرزنش کردن تنها ممکن است تنش را افزایش دهد. در عوض، از عبارات "من" برای توصیف مشکل استفاده کنید. محترمانه و خاص باشید. به عنوان مثال، به جای «شما هیچ وقت کار خانه انجام نمی دهید»، بگویید: «از اینکه میز را ترک کردی بدون اینکه به من کمک کنی، ناراحتم».

 تفاوت خشم و عصبانیت با پرخاشگری 

خشم با پرخاش هم معنی نیست؛ زیرا خشم واکنشی هیجانیه که هنگام رو به رو شدن با رویدادهای ناخوشایند نشون می­دیم، ولی پرخاشگری نوعی واکنش رفتاریه که گاهی بر اثر احساس خشم در افراد خشمگین دیده میشه. پرخاشگری دفاع کردن از حقوق فردی به شیوۀ خصمانه است و هدف از اون آسیب زدن به دیگریه. پس بنابراین بیشتر اوقات پیش می­اد که خشمگین می­شیم؛ بدون آنکه پرخاش کنیم.

تفاوت پرخاشگری و خشم چیست

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
4.7 ( نفر 3 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات سلامت، رشد و تربیت مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.