در حال بارگذاری.
موردی یافت نشد.

ویژگی افراد زن ذلیل چیست و چرا بعضی ها زن ذلیل هستند؟

ویژگی افراد زن ذلیل چیست و چرا بعضی ها زن ذلیل هستند؟
چکیده
زن ذلیل اصطلاحی است که برای مردانی که در برابر همسر خود انعطاف‌ پذیر برخورد می کنند گفته می شود. معمولا در جامعه مردسالار برای کنایه یا تحقیر اینگونه مردان به کار می رود. از نظر اینگونه افراد که حق خود می دانند با همسر خود هر رفتاری داشته باشند، مردانی که رفتار مناسبی با همسرشان دارند و برایشان احترام قائل هستند ، همچنین در مسائل زندگی با همسر خود مشورت می کنند شایسته تنبیه و زن ذلیل هستند. در ادامه توضیحات تخصصی تری راجب افراد زن ذلیل خواهیم داد.
مشاوره خانوادگی و زناشویی
دریافت مشاوره از متخصص خانوادگی و زناشویی هزینه: 32,000 تومان شروع مشاوره
دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی
  • حفظ حریم خصوصی در تمامی مراحل مشاوره
  • پشتیبانی 7 روز هفته پرونده های مشاوره آنلاین
  • بانک اطلاعاتی دقیق و قوی به همراه تیم مجرب و متخصص مشاوران
  • حل مشکلات و سئوالات کاربران توسط فرآیند و تکنولوژی به روز دنیا
شروع مشاوره
تاریخ انتشار: 1401/10/7 15:53 نویسنده: مبینا محتشم فر

زن ذلیلی چیست؟

زن ذلیل اصطلاحی است که برای مردانی که در برابر همسر خود انعطاف‌ پذیر برخورد می کنند گفته می شود. معمولا در جامعه مردسالار برای کنایه یا تحقیر اینگونه مردان به کار می رود. از نظر اینگونه افراد که حق خود می دانند با همسر خود هر رفتاری داشته باشند، مردانی که رفتار مناسبی با همسرشان دارند و برایشان احترام قائل هستند ،همچنین در مسائل زندگی با همسر خود مشورت می کنند شایسته تنبیه و زن ذلیل هستند.ذلیل به معنای کسی است که عزت، شان، مقام و منزلت خود را نادیده می‌گیرد. تعریف زن ذلیلی بر اساس دیدگاه‌های مختلف متفاوت می‌باشد. به طور کلی خطاب این لغت به مردانی است که مطیع و تابع همسر خود بوده و از خود هیچ اختیار، اراده و نظری ندارند. در واقع در افراد زن ذلیل قوانین خانه را زن تعیین می‌کند. اما گاهی اوقات زن توانایی مدیریت را نداشته و ممکن است زندگی را به سمت بحران سوق دهد.

زن ذلیل چیست؟ و چه کسی زن ذلیل است

ویژگی افراد زن ذلیل 

بسیار دیده می شود ،مردانی که به همسر خود محبت می کنند و به او احترام میگذارند به عنوان زن ذلیل شناخته می شود.این طرز فکر بیشتر از سمت جامعه مرد سالار دیده می شود.اما مردانی که زن ذلیل هستند ویژگی های متفاوتی دارند.ویژگی هایی که در افراد زن ذلیل می توانید ببینید:

  • همسرشان تصمیم میگیرد که چه کاری انجام دهند.
  • همیشه بله می گویند و سر به زیر هستند.
  • مدام تحقیر و توهین می شوند.
  • مجبورند همیشه کلمات را سانسور کنند.
  • مدیریت درآمدتان دست خودتان نیست.
  • به همسرشان زیاد دروغ می گویند.
  • زمان هایی که همسرشان نیست ،خوشحال هستند.
  • احساس افسردگی دارند.

اگر فکر می کنید که همسر شما صاحب قدرت است و این موضوع منجر به  احساس افسردگی در شما شده است میتوانید با خواندن ادامه این مقاله راه هایی برای رهایی از زن ذلیل بودن خود پیدا کنید.همچنین برای درمان احساس افسردگی مقاله راه های درمان افسردگی را مطالعه کنید.

معایب زن ذلیلی

مردانی که اعتماد به نفس ندارند و دچار اختلال شخصیت یا بحران هویتی هستند، توانایی انجام دادن مسئولیت های خود را ندارند.  بنابراین زنان اقدام به مدیریت می‌کنند و مسئولیت های همسر خود را نیز برعهده می‌گیرند البته معمولا این زنان از این مسئله رنج می‌برند زیرا همسر آن ها نمی توانند به خوبی از پس مسئولیت های خود بربیاید.وقتی زنان تمام مسئولیت زندگی را برعهده می‌گیرند وظایف و نقش مرد کمرنگ می شود و باعث گمراهی کودکان می ‌شود و رابطه احساسی و عاطفی بین زن و مرد کم رنگ می شود.اگر همسر یا شخصی از اطرافیان شما دچار بحران هویت یا اختلال شخصیت شده است ،میتوانید از سامانه روحیه و تیم آنها مشاوره بگیرید.

معایب زن ذلیل بودن و عوامل موثر در زن ذلیل شدن

عوامل موثر در ایجاد زن ذلیلی

عوامل مختلفی باعث ایجاد زن ذلیلی در مردان می شود.این عوامل به شرح زیر می باشند:

  • مادر

زن ذلیلی می‌تواند حاصل تجربه و یادگیری باشد. در خانواده‌هایی که مادر منبع قدرت در خانواده است و نقش مدیر کل در خانواده را دارند، به احتمال زیاد پسران با مشاهده اعمال قدرت توسط مادر و نقش منفعل پدر، در آینده این نقش و الگو را ادامه می‌دهند. از طرفی چنین مادری ممکن است با دخالت‌ها و حمایت‌های بیش از اندازه در امور پسر خود مانع از شکل گیری و رشد توانمندی‌های شناختی و قدرت مدیریتی لازم در او شود.

  • میل به کنترل در زنان 

معمولا زنان با اعتماد به نفس و قوی با شخصیت‌های بلندپرواز و قدرت طلب در شکل گیری مردان زن ذلیل موثرند.برخی از زنان ممکن است افکار شبه فمینیسیتی داشته باشند و همواره از شوهرهای خود ناراضی بوده یا نسبت به آن‌ها بی‌اعتماد باشند. این زنان معمولا از موضع قدرت با همسر خود برخورد می‌کنند و به این طریق مردان را خسته کرده و از ذلیلی و تحقیر شدن آن‌ها لذت می‌برند.

  • ترتیب تولد

فرزندان اول ویژگی‌های یک رهبر قدرتمند را دارند و دوست دارند از دیگران مراقبت و به آن‌ها کمک نمایند. همچنین ویژگی‌هایی مانند مسئولیت پذیری، جاه طلبی، رقابت طلبی و قدرت طلبی در آن‌ها بیشتر دیده می‌شود. به همین دلیل ممکن است زنانی که از لحاظ ترتیب تولد فرزندان اول بوده‌اند در زندگی مشترک بخواهند نقش مدیر و رهبر را ایفا کنند.

  • مشکلات اقتصادی

 گاهی زنان بیشتر آینده نگر بوده و استقلال مالی دارند. طبق تعریف فرهنگی پدر باید مسئولیت مالی خانواده را بر عهده بگیرد در غیر این صورت خودکارآمدی و قدرت حمایتی در مرد ضربه می‌خورد. گاهی این مسئله باعث می‌شود مرد عزت نفس خود را از دست بدهد و به تدریج نقش کمرنگ تری ایفا کند. در واقع مشکلات مالی باعث می‌شود مرد نقش منفعل در خانواده داشته باشد.

  • ضعف شخصیتی در مرد

زنانی که همسران آنها از ضعف شخصیتی و اختلال شخصیت برخوردارند بیشتر نقش مدیر را ایفا می کنند. زیرا همسران آنها نمی‌توانند نقش‌های مردانه خود را بر عهده بگیرند. در حقیقت تمام وظایف بر دوش زنان می افتد. همچنین گاهی برخی از زنان دارای خصوصیات مردانه هستند. این زنان از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند و از لحاظ ذاتی یا اکتسابی بهتر می‌توانند امور بیرون از خانه را اداره کنند. در مقابل مرد فردی خجالتی و فاقد اعتماد به نفس است. این ضعف در برخی از مردان باعث می‌شود که نقش‌ها گاهی جابه‌جا شود و مسئله زن ذلیلی پدید بیاید.

  • اعتیاد

اعتیاد در مرد باعث می‌شود نقش فعال خود را در خانواده از دست بدهد. موقعیت شغلی او به خطر می‌افتد و حتی ممکن است از کار اخراج شود. تاثیر اعتیاد بر خانواده، وقت گذرانی با دوستان ناباب و هزینه کردن برای تهیه مواد به تدریج نقش او را از خانواده حذف می‌کند. حتی احترام و حرمت خود را نزد همسر و فرزندان از دست می‌دهد.

  • خیانت مردان 

برخی از مردان که به زن خود وفادار نبوده و  خیانت می‌کنند. از این جهت ممکن است بیش از حد به همسر خود محبت کنند و سعی کنند به تمام نیازهای او پاسخ بدهند که می‌تواند از عذاب وجدان آن‌ها ناشی شود یا به این دلیل باشد که همسرش متوجه خیانت او نشود.

  • نبود رضایت زن از زندگی

در اغلب موارد غر زدن زیاد زن و امر و نهی کردن او باعث می‌شود مرد دیر یا زود تسلیم بداخلاقی همسر خود شود. در واقع نارضایتی از زندگی در زن، این پیام را به مرد می‌دهد که توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و تلاش‌های او دیده نمی‌شود و به تدریج ناامید می‌شود. زیرا چه مسئولیت‌ها را به گردن بگیرد چه نگیرد تفاوتی در رفتار همسرش مشاهده نمی‌کند و نمی‌تواند او را راضی کند.

زن ذلیلی چه تاثیری بر فرزندان دارد و مشکلات زن ذلیلی چیست

مشکلات زن ذلیلی 

در نگاه اول زن ذلیلی به نفع زنان می باشد و بیشتر امتیازات برای او دیده می شود.در صورتی که کمبود اعتماد به نفس و نبود قدرت در مرد حتی برای زنان لذت بخش نیست. زن هایی که در خانواده صاحب قدرت هستند و مدیریت زندگی به عهده آنان است پس از مدتی از اداره و داشتن مسئولیت سنگین خسته می شوند.وارد شدن فشار زندگی روی یک نفر و منفعل بودن فرد دیگر در زندگی می‌تواند موجب کاهش ارتباط عاطفی زوج و سردی جنسی در زندگی زناشویی می شود. برای کسب اطلاع  از تاثیر سردی جنسی در طلاق کلیک کنید.از سوی دیگر، وجود الگوی ارتباطی غلط در خانواده در خانواده موجب تکرار آن در رفتار کودکان و تداوم آن در روابط عاطفی آنان در بزرگ‌سالی می‌شود. در خانواده هایی که مردان زن ذلیل وجود دارد، پسران از اعتمادبه‌نفس و استقلال کمتری برخوردار هستند.

زن ذلیلی چه تاثیری بر فرزندان دارد؟

زن ذلیلی باعث گمراهی کودکان می شود.آنها نمیتوانند تشخیص دهند که نقش افراد در خانه چیست و در جامعه نیز به مشکل میخورند.فرزندان پسر در خانواده هایی که زن سالاری وجود دارد،دچار کمبود اعتماد به نفس و بحران هویت می شوند.همچنین فرزندان در چنین خانواده هایی ارزشی برای جایگاه پدر قائل نیستند.

چرا افرادی که مشکلات مالی دارند،زن ذلیل می شوند؟

در واقع مشکلات مالی باعث می‌شود مرد نقش منفعل در خانواده داشته باشد. مرد عزت نفس خود را از دست بدهد و به تدریج نقش کمرنگ تری ایفا کند. در نتیجه قدرت تاثیرگذاری او کم می‌شود و این اتفاق همزمان با افزایش قدرت همسرش رخ می‌دهد.

توهم زن ذلیلی 

از نگاه بعضی افراد جامعه احترام، علاقه، تفاهم، رفاقت و کمک به همسر در خانه ، زن ذلیلی محسوب می شود. این دیدگاه بیشتر از سمت جامعه مردسالار بوده و رفتارهای عاطفی و احساسی برخی از مردان و احترام آنان به مقام زن را زن ذلیلی اطلاق می کنند.اما احترام به خانم ها و قبول داشتن توانایی های همسر خود در برخی امور و سپردن این کارها به او و آزادی زن و احترام به حقوق او ، برخلاف جامعه مرد سالار زن ذلیلی نیست بلکه نشان دهنده تربیت درست مرد از سمت خانواده است.

درمان زن ذلیلی

زن ذلیلی باعث معایب و مشکلات زیادی در زندگی زناشویی و فرزندان می شود. درمان زن ذلیل باعث بهبود روابط زناشویی ،تاثیر مثبت بر فرزندان و بهتر شدن شرایط اقتصادی و ... می شود.برخی از راه های درمان زن ذلیلی به شرح زیر می باشد: 

  • تغییر رفتار همسر

در برخی از خانواده‌ها، بروز الگوی زن‌سالار به دلیل رفتارهای کنترل‌گر و قدرت‌طلب زن است. مسلما مردی که از این شرایط احساس راحتی نمی‌کند چون حس زن ذلیل بودن دارد، باید با همسرش گفتگو کند. این احتمال وجود دارد که زن از رفتارهای کنترل‌گر خود خبر ندارد و احساس همسرش را در زمانی که سر او داد می‌زند و به او دستور می‌دهد، درک نمی‌کند.

  • در مقابل خواسته‌های غیرمنطقی سکوت نکنید

اهمیت ندهید چقدر همسرتان شما را سرزنش می‌کند، فریاد می‌زند یا توهین می‌کند. اگر به این درخواست‌های بی‌منطق گوش دهید، هر بار این پروسه تکرار می‌شود و نمیتوانید از احساس زن ذلیلی رها شوید. بدون توهین، فریاد و دعوا، به این دسته خواسته‌های او بی‌اعتنا باشید و کار درست را انجام دهید. این روش در چند مرتبه اول باعث خشم همسرتان می‌شود. اما پس از مدتی متوجه می‌شود که فریاد شدن و توهین کردن روش درستی برای رسیدن به خواسته‌هایش نیست و باید روش ارتباطی بهتری را اتخاذ کند.

  • نقش خود را تعیین کنید

با همسرتان صحبت کنید و نقش‌های خود را در زندگی تعریف کنید. حوزه خاصی را به عنوان نقش خود در نظر بگیرید و در آن به بهترین شکل عمل کنید. این باعث می‌شود که فشار تصمیم‌گیری و مسئولیت‌پذیری از روی دوش همسرتان برداشته شود و هر دو به‌تدریج به توانایی‌های شما در کنترل امور ایمان بیاورید.

  • ویژگی‌های شخصیتی خود را تقویت کنید

خودشناسی به شما کمک می‌کند که نقاط ضعف و قوت شخصیت خود را بشناسید. شناخت این نقاط قوت و ضعف و ریشه رفتارهایتان به شما کمک می‌کند که رفتار و تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. یک مشاور فردی به صورت جلسات مشاوره آنلاین میتواند به شما در شناخت نقاط قوت و ریشه رفتارهایتان کمک کند.سامانه روحیه و مشاورین مجرب آن میتوانند به شما در این زمینه کمک کنند.

  • بر سر قدرت جنگ نکنید

اگر می‌خواهید از زن ذلیلی خلاص شوید، به این معنی نیست که ناگهان باید در طرف مقابل این مسیر شروع به حرکت کنید و برای رسیدن به قدرت کامل بجنگید. زندگی یک تعادل دو نفره است که تنها با تفاهم و همکاری زوج است که آرامش در آن جاری می‌شود.

درمان زن ذلیلی برای مردان

چه مواردی زن ذلیلی محسوب نمیشود؟

زن ذلیلی واژه ای است که برداشت های غلط و تعاریف نادرستی از آن در جامعه وجود دارد.

موارد زیر زن ذلیلی در افراد محسوب نمی شود:

  • احترام
  • رفاقت
  • همکاری در کارهای منزل
  • حمایت از همسر
  • ابراز محبت و رفتارهای عاطفی
  • به رسمیت شناختن توانایی های همسر و احترام گذاشتن به حقوق او

موارد گفته شده در جوامع مردسالاری به عنوان زن ذلیلی شناخته می شود که کاملا اشتباه بوده و این نشان دهنده تربیت درست مرد در خانواده است.

آیا زن ذلیلی ارثی است؟

زن ذلیلی از رفتار والدین فرد تاثیر می گیرد؛ اما نمی توان گفت که این مساله ژنتیکی است. در برخی از مواقع فرزندانی که پدر زن ذلیلی داشته اند، با یادگیری رفتار او در زندگی مشترک زن ذلیل خواهند بود.اما این به این معنی نیست که تمام افراد زن ذلیل حتما زن ذلیلی را به ارث برده اند.

 مبینا محتشم فر
نویسنده: مبینا محتشم فر
به این مقاله امتیاز دهید
3.9 ( نفر 9 )
ثبت امتیاز:
1 2 3 4 5
آخرین مقالات مسائل خانوادگی و زناشویی مشاهده همه
نظرات کاربران قوانین نظردهی
نظرات روانشناسی و مشاوره مقالات روحیه اولین نفری باشید که نظرتان را برای این مقاله ابراز می کنید!
برای ثبت نظرات، می بایست در سایت ثبت نام کرده باشید
ارسال و نمایش در سایت
نظر شما با موفقیت در سایت ثبت شد
مشکلی رخ داده است مجددا تلاش بفرمایید
ثبت نام برای مشاوره آنلاین روحیه

برای دست رسی کامل از طریق شماره موبایل خود ثبت نام بفرمایید

بستن پنجره ثبت نام
ثبت نام کمتر از 1 دقیقه طول می کشد.